Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Åkte nyligen på en resa genom Europa och tänkte att det kunde vara bra att byta tändstift och olja innan jag åkte. Jag stack till Mekonommen och köpte passande Bosch tändstift och olja (Castrol EDGE FST 0W-40). Tändstiften hade ett avstånd på 1,35 mm och jag justerade inte avståndet innan jag satte in dem.

Nu har jag ett problem som kanske kan bero på att det är fel elektrodavstånd? I Tyskland när jag kom upp i 170-180 km/h och runt 4000 rpm så kom det svart rök när jag SLÄPPTE gasen, alltså när jag motorbromsade. Gasade jag igen så försvann röken. Jag är inte 100% säker på att det är svart rök eftersom jag har tonade rutor, vilket gör att jag inte kan se färgen ordentligt. Men bilen verkar inte förbruka vatten eller olja så det är nog OK.

Kan detta ha med att jag inte justerade elektrodavståndet? Borde jag ploppa ut dem och ställa in efter instruktionsboken, eller vet ni vilket avstånd det bör vara?

Motorn är en 2,4 (140hk) från 2001.

Tack för svar!
Tror inte att det har med stiften att göra. Men efter håd körning så släpper
ventilerna ut lite "överskottsenergi". Olja som trycks upp.....
Ses ofta på lite slitna motorer !
Nej jag tycker inte det har något samband faktiskt. Men lite konstigt är det att
efter endast 10 000 mil börjar släppa i ventilstyrningarna ?
Minns inte vilket avstånd du borde ha på dina stift faktiskt !
Låter lite väl mycket då jag är van vid 0,8-0,9 !
Men jag vet att vissa kräver större avstånd på elektroden.....borde stå i din instruktionsbok ?
Har kollat nu : 1,2. så dina elektrodavstånd är troligen inte någon orsak till "ryket" :)
Elektrodavstånd [mm] 1,2 1,2 på både 140 o 170 hk. motorer MEN min Instruktionsbok är från 2004 ?
Alla de övriga 07, 08 avstånd ?
CrossFireX skrev:Min instruktionsbok är sen jag köpte bilen (2001) och där står 0,7-0,8 på ALLA motorer. Vad ska man gå efter då? :???:
jag skulle gå på den som är Originalet. DVS Din bok.
:-)

Va bra 😃😃😃 Då kan vi fortsätta som f&ou[…]

Volvo car UX

Nej fan föredrar nuvarande... :-(

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg

Köpte LED skyltbelysning till barnbarnets Peu[…]