Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Andis skrev:Men hjälpte en en gång med ett sånt här som spruckit och verkstan som svetsa det sa att dom hade svetsat många såna som svetsningen lossnat på.

Grenrör kräver lite rejälare doningar när man svetsar, det är noga att man får helt genomgående svetsfog samt så lite porer som möjligt.
Att svetsa med en 1000kr svets med flusstråd t ex är bara att glömma, det kommer aldrig hålla i längden. Helst ska det ju tiggas, men långt ifrån alla har en bra tig svets samt kunskapen att tig-svetsa.

Sen finns det givetvis dom grenrör som är i så dåligt skick att dom helt enkelt spricker någon annanstans efter några mil, efter man svetsat den första sprickan. I det läget skaffar man sig ett nytt grenrör i bättre skick.

Ett begagnat grenrör i bra skick kostar inte många hundringar på en vettig skrot, så personligen ser jag ingen anledning till att krångla till det hela.
Visst, har man svets och så kan man väl fixa det, men det går ju ändå åt en del gas, som inte är gratis direkt. Så i slutändan tjänar man ändå inte speciellt mycket på det i rena pengar.
Luif3r: Vettig skrot finns inte. Köpte ett bromsok på en skrot nära mig och då sålde dem ett ok som var sönderrostat och kolven kass. Lämnade tillbaka det och fick dubbelt så mycket betalt utan dem visste det. Alla skrotföretag säljer skit till avskumspriser. Lika bra att göra det själv så får man det gjort :)

Hur som helst.
Här är min spricka på grenröret.
Bild

Jag lade på ett fint lager på själva ringens(packningen) yttersida och sen lät jag det härda lite. Sen slipade jag det emot avgasrörets runda kant så ringen fick samma form som avgasrörets runda kant. Sen ytan inne i ringen så lade jag på ett fint lager och sen pressade jag fast det på grenrörets rör. Hoppas det håller.

Notera att jag har bara lagt på ett lager som kommer ha ett tryck på sig.
du lägger upp en tråd och frågar om det håller. alla svarar nej och det är helt värdelöst. du fortsätter att fråga "men om, men om" vi säger skaffa ett nytt friskt.

Du välje att köra med det endå.

Varför starta en tråd om du vägrar inse vad du håller på att göra?
Tommty skrev:du lägger upp en tråd och frågar om det håller. alla svarar nej och det är helt värdelöst. du fortsätter att fråga "men om, men om" vi säger skaffa ett nytt friskt.

Du välje att köra med det endå.

Varför starta en tråd om du vägrar inse vad du håller på att göra?
Jag vet att ni säger att den inte håller. Men jag vill redovisa vart jag har kletat min pasta någonstans för det är någon här som undrar.

Bild
Här är min ring.
Den blåa ytan och gula ytan har jag kletat packningspasta på, men jag har masserat in ett fint lager och sen har jag pressat in själva ringen.

Man brukar alltid använda avgaspasta och det har jag gjort :)
av *pettson*
Det är trevligt att det håller tätt sålänge du är still, lite så är så långt du tänkt.
Men när motorn vibrerar och avgaset rör sej så kommer arbetet vara ogjort. Men för all del så går motorn att stummontera med hockeypuckar och träbitar. Avgaset bakåt likaså. Det tar lite längre tid och stöttar absolut en tattarlagning.
Men om INTE..
Nu har du gjort arbetet jävligare för en som skulle kunna reparera det, kvar är att slipa och skrapa bort klägget så det går att permanentfixa det. Eller inhandla ett annat grenrör istället.
Du verkar inte införstådd med att avgaset i din fråga är ett 5-1 avgas via kollektor. På kollektorn sitter ett mothåll som sen via utrörets utformning bildar ena halvan i en kulled för att avgaset ska kunna röra sej exakt där. På så sätt kan både grenröret och främre röret vara stumt var för sej. Ena halvan av kulleden är grenröret med tätning som jag sa innan. Andra halvan är främre röret med sitt motsvarande mothåll och dom fjäderbelastade skruvarna. Detta ersattes senare med flexröret på SE modellerna och senare även på GLT modellerna.
Det finns inga genvägar, inget klet, ingen glasfiber, inga ölburkar, inget... som håller. Förutom att göra det RÄTT en gång.

Resten av ställena kunde du struntat i att kleta på eftersom en ny tätningsring förmodligen är billigare än tuben med klet.
Nu är det ett tag sedan jag köpte tätningsringen men då kostade den 90spänn.

Samtidigt försöker jag förstå vad som driver en människa till att lägga ned timmar på något som är dömt att misslyckas totalt redan i teorin om man ens tänker på saken.
Jag har en ytligt bekant som fick problem med flexen på en SE. Han ägnade totalt 6 timmar åt att blanda en mixtur av pottaska och diverse konstiga saker. Sen gjorde han ett bandage och till sist smetade han in skiten i bilens flex och lät torka. Sen åkte han en hel dag innan det givetvis sprack. Vansinnesarg över volvos jävla skitkonstruktion vrålade han ut sin besvikelse. Maken till jävla skitbil hade han aldrig haft.
Notera att han har alla saker som behövs för ett byte inkl svets, kap osv.

I mina ögon är det obegripligt att man kan ägna 6 timmar åt att blanda skit, hänga över motorn för att klägga på, lyfta bilen för att klägga på mera osv.
När det tar en hel timma att plocka bort grenröret och ytterligare en timma att svetsa dit en ny flex för mindre än 200spänn. Göra det EN gång och sen glömma det hela flera år framöver. Känner man att mer än 200spänn är ett problem så kan man använda sin nytillverkade smet som tätning till dom gamla grenrörspackningarna. Notera att jag rekommenderar nya oavsett vart dom inhandlas ifrån.
Ägnar man alltså HALVA tiden ( 1timma bort, en lagning och en återmontering) åt att göra rätt ifrån början så håller det många år framöver.
*pettson* skrev:Det är trevligt att det håller tätt sålänge du är still, lite så är så långt du tänkt.
Men när motorn vibrerar och avgaset rör sej så kommer arbetet vara ogjort. Men för all del så går motorn att stummontera med hockeypuckar och träbitar. Avgaset bakåt likaså. Det tar lite längre tid och stöttar absolut en tattarlagning.
Men om INTE..
Nu har du gjort arbetet jävligare för en som skulle kunna reparera det, kvar är att slipa och skrapa bort klägget så det går att permanentfixa det. Eller inhandla ett annat grenrör istället.
Du verkar inte införstådd med att avgaset i din fråga är ett 5-1 avgas via kollektor. På kollektorn sitter ett mothåll som sen via utrörets utformning bildar ena halvan i en kulled för att avgaset ska kunna röra sej exakt där. På så sätt kan både grenröret och främre röret vara stumt var för sej. Ena halvan av kulleden är grenröret med tätning som jag sa innan. Andra halvan är främre röret med sitt motsvarande mothåll och dom fjäderbelastade skruvarna. Detta ersattes senare med flexröret på SE modellerna och senare även på GLT modellerna.
Det finns inga genvägar, inget klet, ingen glasfiber, inga ölburkar, inget... som håller. Förutom att göra det RÄTT en gång.

Resten av ställena kunde du struntat i att kleta på eftersom en ny tätningsring förmodligen är billigare än tuben med klet.
Nu är det ett tag sedan jag köpte tätningsringen men då kostade den 90spänn.

Samtidigt försöker jag förstå vad som driver en människa till att lägga ned timmar på något som är dömt att misslyckas totalt redan i teorin om man ens tänker på saken.
Jag har en ytligt bekant som fick problem med flexen på en SE. Han ägnade totalt 6 timmar åt att blanda en mixtur av pottaska och diverse konstiga saker. Sen gjorde han ett bandage och till sist smetade han in skiten i bilens flex och lät torka. Sen åkte han en hel dag innan det givetvis sprack. Vansinnesarg över volvos jävla skitkonstruktion vrålade han ut sin besvikelse. Maken till jävla skitbil hade han aldrig haft.
Notera att han har alla saker som behövs för ett byte inkl svets, kap osv.

I mina ögon är det obegripligt att man kan ägna 6 timmar åt att blanda skit, hänga över motorn för att klägga på, lyfta bilen för att klägga på mera osv.
När det tar en hel timma att plocka bort grenröret och ytterligare en timma att svetsa dit en ny flex för mindre än 200spänn. Göra det EN gång och sen glömma det hela flera år framöver. Känner man att mer än 200spänn är ett problem så kan man använda sin nytillverkade smet som tätning till dom gamla grenrörspackningarna. Notera att jag rekommenderar nya oavsett vart dom inhandlas ifrån.
Ägnar man alltså HALVA tiden ( 1timma bort, en lagning och en återmontering) åt att göra rätt ifrån början så håller det många år framöver.
Jag vet hur ett avgassystem fungerar och att det blir vibberationer som "slipar" bort avgaspastan.
Jag har för länge sedan tagit bort avgassystemet och nu fungerar jag på om jag sa ta bort grenröret och svetsa om det eller om jag ska hitta på en egen konstruktion då jag inte får bort grenröret då värmeplåtens bultar är rostad sönder och runda.

Här är mitt avgassystem och jag har inte monterat det än. Jag tänker slipa bort pastan och göra alla leder rena och fina. Jag tänker även svetsa nya rör.
Bild
Senast redigerad av 1 Volvo742, redigerad totalt 0 gånger.
ÄRRet skrev:Hail to the king.
För att vara king/expert/bäst så måste man ha gjort alla fel. Född expert går inte. Glöm inte det ;)
av *pettson*
Volvo742 skrev:
ÄRRet skrev:Hail to the king.
För att vara king/expert/bäst så måste man ha gjort alla fel. Född expert går inte. Glöm inte det ;)
Det som skiljer många åt är att en del nöjer sej med tankevurpor. Andra verkar hellre göra dom fysiskt.
Bägge får samma utslag, en tidigare än den andra och dom har helt olika budget.

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]