Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tli001
Nån som har tips hur jag skall fortsätta...

2005 T5a som stannade plötsligt.
1. Bränslepumpen lyfte inget tryck, alltså köpte jag ny pumparmatur och monterade denna. Fortfarande 0 bar tryck
2. Jordade bränslepumpen vid stiftet på pumpen och det funkade, dock med fullt tryck konstant.
3. Kollade "bränsle/inj control" boxen vid verkstad, allt ok. (denna box sitter framför högra bakhjulet bredvid bränslefiltret på denna modell).
4. Gick igenom hela elsystemet med Volvos testprogram, NOLL felkoder. allt fungerar vid simulation.

Verkar som om kommunikation mellan ECM och INJ controlboxen inte kommer fram, i Volvo programmet vi använde (VIDA eller nåt liknande) så nämndes denna lite vagt ( gul kabel mellan 1an på injboxen och 47 på ECM.)

Tips? Erfarenheter av detta?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Vad jag förstår av av elschemat har T5:orna en speciell bränslepump som består av en ejektorpump 6/31 och även en bränslepump 6/33(i en vanlig V70 finns bara en pump som gör båda jobben). Huvudmatning till pumpen(arna) kommer från CEM anslutning A:16(via relä). Huvudmatning får ejektorpumpen att gå, OCH ger tillsamman med signal från ECU anlsutning B:47, tillåtelse till bränslepumpen att gå. Om endera huvudmatning eller signal från ECU saknas kommer motorn inte att gå. Kruxet vid felsökning är att matningningen bara finns under begränsad tid om motorn står stilla(av säkerhetsskäl). Efter varje försök får man vänta lite så att allt nollställs.
Kolla först så att huvudmatningen fungerar. Lyft på sittdynor till baksätet. Lyssna när tändnyckel flyttas till tändläge(inte startläge), ett svagt surrande med lite "vätskeljud" bör höras under kanske 5 sekunder. Alternativt mät med voltmeter på INJ enhet 4/83 stift 2.

Lycka till
/Hasse
av tli001
Då strömmen vrids på så går bränslepumpen typ 5 sek och det "skvalpar" i tanken, men inte den som trycker bränslet in till systemet. alltså inget bränsletryck. Detta visade VIDA och då man kollar vid fuelrailen så är det helt 0.
Då man jordar så startar även den( kallar den högtryckspumpen) och bilen går att starta men den går fett som bara den.

Timo
av tli001
Har jag förstått rätt nu? Är liksom inte det minsta lilla elkunnig. Att matningen från CEM A:16 går väl rakt till pumpen där relät sitter i armaturen (som är sprillans ny) och matningen enligt våra mätningar dit är OK.
Så det är precis signalen från ECU B:47 som jag misstänker och som Volvo nämner lite vagt i samband med kabelgranskning i sitt VIDA. Fick den känslan att detta är nåt dom råkat ut för tidigare...
Det konstiga är ju i mitt tycke ändå att det inte fanns några felindikeringar, precis som om signalen var ok men inte går fram??? Är jag helt ute och cyklar eller.

Hur stor grej är det att byta ut detta kablage?

Timo
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag kallar INJ enheten för PEM fortsättningsvis då denna benämning tillämpas på nyare Volvo. Således huvudmatning fungerar, men det är troligtvis fel på PEM enheten eller kabelbrott. Huvudmatningen från CEM A:16 går till ejektorpump och PEM enheten. Bränslepumpen får således sin ström från PEM enheten som vad jag förstår reglerer bränsletrycket. På V50 har det varit mycket problem med korrosion och dålig kontakt på PEM enheten, så kolla den engång till! Hur gör du när du tvångskör pumpen, var och hur jordar du, vilket stift?
av tli001
Godmorgon, ny dag nya möjligheter

Jordade från stift 10 på pumpen( vit/svart, allt ikopplat) vred på strömmen och hörde genast att det lät rätt. Alltså bilen startade genast.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Ok. Jag håller på att PEM:n är felaktig eller dålig kontakt till PEM:en. Den sitter ju i "skiten" under bilen. Att börja byta kabelstammar måste anses orealistiskt med tanke på omfattningen av jobbet. Skulle möjligtvis vara sista delen under bilen. Bifogar länk till elschema. Schemat heter TP3977201 och är för V70 2005, kolla blad 50.

http://www.volvowiringdiagrams.com/?dir ... 20Diagrams
av tli001
Tackar

Litar, än så länge, på firman som kollade PEM boxen åt mig, dom öppnade och kollade komponent för komponent och kommenterade hur ren/torr och oskadad denna var. Får ta mig till lokala Volvo och beställa det befintliga mod kitet som flyttar boxen in i bilen, där följer ju kablaget med. funkar inte det sedan så vet jag inte vad jag skall ta mig till...
av tli001
Sådär ja, nu var kablaget utbytt, sista delen alltså och resultatet blev....absolut ingen skillnad, bränsletrycket är lika noll som förr.

Nu är det nära totalhaveri på mina nerver, måste väl byta PEM boxen men den kostar ju en bra slant på lokala Volvo. Hittade en på bildelsbasen men är inte säker att den passar. Min box har Bosch kod 0580001002 och den jag hittade 0580001007( suttit i -06 AWD
Användarvisningsbild
av Jackson75
Har inte ngt att tillföra i ämnet. Dock hittade jag en tråd om just PEM, där "Xuri" som även är en flitig person på detta forum har pillat en del med PEM, i förebyggande syfte verkar det som.
Hoppas att han läser detta och kan sprida lite ljus även för dig! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=266078

Vad praktiskt. Idag ska jag avskaffa alla som &aum[…]

Identifiering Volvofälg

Jag har inte någon broschyr från 1989 […]

Volvo car UX

Bättre info om nya UX https://www.volvocars[…]

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg