Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pomppa
#770607
Hej!
Har nyligen chippat min B5234t motor med ett KL racing chip och har lite funderingar kring laddtrycket..
Enligt kl racing så borde laddet nu ligga på ca 1,1 men det ligger fortfarande på ca 0.5 bar och inga andra skillnader märks ju heller i jämförelse men originalchippet.. Däremot fick jag 3st felkoder istället; 3-1-1, 5-3-5 och 5-3-2. Kan dessa bero på chippet? ?:-/ Någon som har erfaremhet av KL chip?

Kan ju nämna att jag provat följande i hopp om att få upp laddtrycket:

Kollat vakumslangar till magnetventilen
Bytt magnetventil
Bytt tryckslangar
Bytt Wastegate
Kollat ic efter läckor
Bytt dump

Tacksam för svar, börjar bli lite trött på bilen faktist :roll:
av *pettson*
#770624
Har kört KLR chip på flera bilar utan problem. Det kördes 14.000 mil i min gamla T5
Det brukar ligga på 1.0-1.1 med dessa.
Enklast är att du börjar felsöka istället för att byta på måfå bland sakerna.
Koderna om dom upprepas, har ju en anledning till att sättas.
Varje kod har ett kriterium för att skapas. Vilket finns förklarat i en bra felkodstabell.
Utgå ifrån dom kriterierna vid felsökning.
I övrigt så 0.5 är ju fel även om chippet inte vore utbytt. Men nu sa du ju ca så..
En av förutsättningarna för att lyckas är en frisn turbo med rätt grundinställning.
av Pomppa
#770640
*pettson* skrev:Har kört KLR chip på flera bilar utan problem. Det kördes 14.000 mil i min gamla T5
Det brukar ligga på 1.0-1.1 med dessa.
Enklast är att du börjar felsöka istället för att byta på måfå bland sakerna.
Koderna om dom upprepas, har ju en anledning till att sättas.
Varje kod har ett kriterium för att skapas. Vilket finns förklarat i en bra felkodstabell.
Utgå ifrån dom kriterierna vid felsökning.
I övrigt så 0.5 är ju fel även om chippet inte vore utbytt. Men nu sa du ju ca så..
En av förutsättningarna för att lyckas är en frisn turbo med rätt grundinställning.
Tack för svar! Har kollat runt lite angående koderna men på tex kod 5-3-5 så får jag inte fram något vettigt svar.. Turbon är renoverad av gik ganska nyligen och verkar frisk.. Kan ju nämna att det inte är någon skillnad när man kör med ventilen urkopplad och har den inkopplad endast på vakumslangarna.. Laddet ligger fortfarande på ca. 0.5
av *pettson*
#770751
För att få ordning på den här typen av fel måste man förstå felet. Förstår man det inte så löser man det inte med mer än tur.
Alla koder har mer eller mindre konsekvenser. Konsekvenserna sätts av styrdonet, det kan vara att styrdonet vägrar laddtryck eller förändrar tändning eller bränsle osv. När man har en seriös felkodstabell så står också konsekvenserna där i.
Det återstår alltså att fixa ett felsökningsunderlag, felsöka. Inte byta på måfå.

Vi börjar med din kod som inte finns. Den finns visst. Den kan du läsa om nedan. Kod 5-3-5 verkar du inte alls ha tagit till dej och undersökt dom gällande villkoren. Kod 3-1-1 verkar inte heller ha undersökts.

Felkodsinformation 5–3–2
Om styrenheten registrerar att det är något fel på kretsarna för tomgångsventilen, elkylfläktrelät eller turboreglerventilen men inte kan avgöra vilken krets som är felaktig, sätts felkod 5–3–2.


Ersättningsvärde
-Tomgångsregleringen spärras.
-Lambdaregleringen spärras.
-Villkor för bränsleavstängning ändras.


Felorsak
-Avbrott på tomgångsventilens spänningledning.
-Avbrott, kortslutning till jord eller kortslutning till spänning på tomgångsventilens signalledningar.
-Kortslutning av tomgångsventilens signalledningar till varandra.
-Avbrott på elkylfläktreläts spänningsledning.
-Avbrott, kortslutning till jord eller kortslutning till spänning på elkylfläktreläts signalledningar.
-Avbrott på turboreglerventilens spänningsledning.
-Avbrott, kortslutning till jord eller kortslutning till spänning på turboreglerventilens signalledning.
-Glappkontakt i tomgångsventilens, turboreglerventilens eller elkylfläktreläts kontaktstycken.




Felsymptom
-Orolig tomgång, beroende på felorsak.
-Motorn rycker under belastning, beroende på felorsak.
-Driftstörningar på elkylfläktens halvfart.
av Pomppa
#770836
Hej! Idag var jag till volvo och fick papper med ovannämnda felkoder. Fick kopior ur deras böcker så dom borde stämma. Nu har jag felsökt enligt vad som stod i i papperen. Mätt på kablar, mätt magnetventilen och letat kabelbrott. Ingen framgång blev det. Till sist bytte jag till originalchip och koderna försvann ijenn. Kan det vara så att felkoderna egentligen ligger kvar men org. Chippet är "sämre på att upptäcka felen"? Trimchippet är ju dessutom kortare än org. Kan det ha med saken att göra?
av Pomppa
#770879
SubMarine skrev:Bilen lär inte gått alls om du satt det fel så det satt nog rätt.
Okej.. Någon som har någon aning om var problemet är? Då chippet var monterat fick jag ju bland annat felkod 5 3 5 (magnetventilen) men då jag kör med original chip så får jag inga koder. Kan det vara ventilen iallafall? :roll:

Mvh!
Renovering framvagn Volvo 240

Blev en hel sänksats med Lesjöfors fj&a[…]

Hej, Jag får intermittent fel på back[…]

Jag har råkat på en bil där ena &[…]