Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
Vad är skillnaden på utökad B och BE? Blir tokig på detta.. Om man vill dra så mycket som möjligt vilket skall man ta då? Har dem gjort om BE?

"B - utökad
Körkortsbehörigheten utökad B är egentligen en variant av det vanliga B-körkortet. Samma förutsättningar gäller, med den skillnaden att du har rätt att dra en släpvagn som väger mer än 750 kg i totalvikt, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 4 250 kg.

BE
Körkortsbehörigheten BE ger rätt att köra personbilar eller lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg och en eller flera släpvagnar kopplat till sådan bil, förutsatt att släpvagnens eller släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte överstiger 3 500 kg."
av S.t.r.a.n.D
B - Bilens totalvikt och släpets totalvikt tillsammans får inte överskrida 3500kg.
B utökad - Bilens totalvikt och släpets totalvikt tillsammans får inte överskrida 4250kg.
BE - Bilens totalvikt för högst vara 3500kg (över det blir det C). Och släpets totalvikt får inte överskrida 3500kg. = 7000kg. Sen är det ju inte så vanligt med såna släp du får lasta så mycket på samt att du ska ha en bil med "Maximal släpvagnsvikt" på 3500kg så att just den specifika bilen får dra 3500kg.

Det många inte tänker på är ju detta med "Högsta släpvagnsvikt" för just din bil. Bara för att du tar ett nytt körkort betyder inte det att du får dra hur mycket som helst.

I mitt fall (D5 AWD):
Den har en totalvikt på 2220kg och jag har högsta släpvagnsvikt på 1800kg = 4020kg.
Nu har jag redan BE sen tidigare men annars hade det räckt med B begränsad (4250kg) för mig för jag får ändå inte dra mer än 4020 med min bil.
Användarvisningsbild
av MartinS
En stor fördel med BE är att det är bruttoviken som räknas på släpet, inte totalvikten. För utökad B räknar man fortfarande med totalvikter.

/Martin
av Sharkbait
Tack för informationen.

MartinS skrev:En stor fördel med BE är att det är bruttoviken som räknas på släpet, inte totalvikten. För utökad B räknar man fortfarande med totalvikter.

/Martin

Detta är alltså den stora skillnaden mellan utökad B och BE.

Bil A + utökad B får inte dra släp X som är "tomt" pga totalvikten.
Bil A + BE får dra släp X som är "tomt" pga bruttovikt.

Stämmer detta ovanför?
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]