- sön 14 jul 2013, 09:41
På 90 talet körde jag till Spanien med min BMW med V8 på strax under 300 hk, Autabahn-fart, Alpbackar upp till 2500m och maxad AC i köerna slutade strax under 0.9 l/m summerat över knappt 700 mil. Samma resa idag med en T6:a slutade på nästan 0.9 l/m
Tycker förbrukningen har legat helt fast de senaste 20 åren. Enligt alla specar har den ju dock definitivt halverats.
Är det bara jag som inte upplever den där halveringen ?:-/
Gourmand skrev:Jag säger inte emot dig i detta. Men, jag kan konstatera att min V50 D2 (2012) har snittat 0,52/mil, sen den var ny och den V70 D3 manuell (2011), som jag kör i jobbet, snittar 0,6/mil. Dessa siffror hade varit nära dubbelt så höga för 10 år sedan med motsvarande bilar och motsvarande körning. Det kallar jag utveckling i verkligheten.??? En kollega som körde taxi, han körde på "stenåldern" en V70 TDI, körpassen slutade alltid strax över 0.6 l/m, idag kör han en sprillans ny V70 diesel och körpassen slutar strax över...... ja vadå.... jo 0.6 l/m. Inte har förbrukningen halverats inte.
På 90 talet körde jag till Spanien med min BMW med V8 på strax under 300 hk, Autabahn-fart, Alpbackar upp till 2500m och maxad AC i köerna slutade strax under 0.9 l/m summerat över knappt 700 mil. Samma resa idag med en T6:a slutade på nästan 0.9 l/m
Tycker förbrukningen har legat helt fast de senaste 20 åren. Enligt alla specar har den ju dock definitivt halverats.
Är det bara jag som inte upplever den där halveringen ?:-/
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.