Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gourmand skrev:Jag säger inte emot dig i detta. Men, jag kan konstatera att min V50 D2 (2012) har snittat 0,52/mil, sen den var ny och den V70 D3 manuell (2011), som jag kör i jobbet, snittar 0,6/mil. Dessa siffror hade varit nära dubbelt så höga för 10 år sedan med motsvarande bilar och motsvarande körning. Det kallar jag utveckling i verkligheten.
??? En kollega som körde taxi, han körde på "stenåldern" en V70 TDI, körpassen slutade alltid strax över 0.6 l/m, idag kör han en sprillans ny V70 diesel och körpassen slutar strax över...... ja vadå.... jo 0.6 l/m. Inte har förbrukningen halverats inte.

På 90 talet körde jag till Spanien med min BMW med V8 på strax under 300 hk, Autabahn-fart, Alpbackar upp till 2500m och maxad AC i köerna slutade strax under 0.9 l/m summerat över knappt 700 mil. Samma resa idag med en T6:a slutade på nästan 0.9 l/m

Tycker förbrukningen har legat helt fast de senaste 20 åren. Enligt alla specar har den ju dock definitivt halverats.

Är det bara jag som inte upplever den där halveringen ?:-/
Användarvisningsbild
av Funk
Inte om man backar 10 år, men på säg 20 år så stämmer det IMHO bättre.

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev:
Inte om man backar 10 år, men på säg 20 år så stämmer det IMHO bättre.

/Thomas

Ok, för 20 år sedan åkte jag opel, toyota, mazda, bmw och mercedes och dessa drog ungefär samma som de volvo jag kör idag så jag märker ingen skillnad för de var ju rejält snåla redan då trots liknade storlek/prestanda.

Kanske mycket större skillnad om man jämför mot en Volvo för 20 år sedan för det var ju långt ifrån snåla på den tiden, tvärt om.
av dissonans
Fanns det ens dieslar att tillgå i Volvos svenska modellprogram mellan typ 1990 och 1996? Annars blir det ju lite svårt att jämföra dagens Volvodieslar mot Volvodieslar för 20 år sedan.
Audi-femman kom väl 1996 i 850?
av Lövet
VolvoB20 skrev: Ok, för 20 år sedan åkte jag opel, toyota, mazda, bmw och mercedes och dessa drog ungefär samma som de volvo jag kör idag så jag märker ingen skillnad för de var ju rejält snåla redan då trots liknade storlek/prestanda.
Ditt minne är i så fall lite kort. Sätt dig i en 20 år gammal Volvo och jämför ljudnivå, säkerhet och komfort. Dagens bilar väger säkert 500kg mer, det finns en anledning till det. Äldre bilar var mycket mindre också, BMW E34 exempelvis är mindre än en förra generationens 3-serie. Samma sak med Audi 100, den är i storlek invändigt som en A3a.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:
VolvoB20 skrev: Ok, för 20 år sedan åkte jag opel, toyota, mazda, bmw och mercedes och dessa drog ungefär samma som de volvo jag kör idag så jag märker ingen skillnad för de var ju rejält snåla redan då trots liknade storlek/prestanda.
Ditt minne är i så fall lite kort. Sätt dig i en 20 år gammal Volvo och jämför ljudnivå, säkerhet och komfort. Dagens bilar väger säkert 500kg mer, det finns en anledning till det. Äldre bilar var mycket mindre också, BMW E34 exempelvis är mindre än en förra generationens 3-serie. Samma sak med Audi 100, den är i storlek invändigt som en A3a.
Nej, mitt minne är inte alls dåligt......

Det är precis tvärt om, jag tycker det verkar som motorerna har blivit enormt mycket snålare, kanske 50 %, men bilarna är större, tyngre, har kattar o filter, 500 kg airbags, krockzoner, infotainmant och isolering, allt det gör att de drar precis lika mycket vid pumpen som de gjorde för 10-20 år sedan när jag tankar dem, det är det jag är ute efter.

På pappret/specen ska det ju dock gå oerhört mycket snålare, vilket jag inte upplever. En ärlig spec skulle säga att det drar lika mycket nu som då pga storlek o barlast har skenat och motorteknikerna har jämt upp att hålla bilen på en jämn nivå.
av rid54
En rimlig slutsats av det man vet idag (dvs att de angivna teoretiska förbrukningssiffrorna inte stämmer) borde vara att det inte är rimligt att basera fordonsskatten på CO2-utsläpp. Det är ju rena hasarden vad skatten hamnar på, tydligen. Slopa fordonsskatten och lägg på X öre på bränsleskatten, det premierar automatiskt snåla bilar. Att bara äga en törstig bil borde ju inte behöva kosta något.

Utvecklingen under de senaste 20 åren har inte varit särskilt fokuserad på att minska den reella förbrukningen, därav den lilla skillnaden mot äldre bilmodeller. Samtidigt som man gjort motorerna mer ekonomiska har man gjort bilarna tyngre och satt högre ribba på motorprestanda. Inte många familjebilar förr hade 150 - 200 HK, men det vill man ha nu. Vilket ju inte är så konstigt, eftersom bilarna blivit typ 50% tyngre... Likaså dimensioneras för topphastigheter runt eller över 200 km/h, medan samtidigt myndigheterna på de flesta håll jobbar med att sänka trafikens hastigheter på vägarna. Det saknas ett samlande grepp, kan man tycka...
Användarvisningsbild
av joel80
Spoiler »
Du glömmer att större delen av befolkningen inte har råd att köpa nya bilar utan är beroende av vad mer köpstarka konsumenter köpt några år tidigare.. det behövs rejäla skattestyrningar för att få ut snålare bilar på marknaden och jag ser gärna en skatteväxling som premierar bilar med låga utsläpp. Själva ägandet kanske inte nödvändigtvis måste kosta extra.. men själva köpet måste nog styras för att driva fram en snålare bilflotta.

Håller dock med om att som drt ser ut nu är ju testerna för att få fram utsläppstalen helt åt skogen.. vi behöver ett nytt sätt att mäta det så vi kan få riktiga siffror och så att skatten kan baseras på det som verkligen gäller.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
av Andis
Tror också som tidigare talare varit inne på att säkerheten har drivit upp vikten på bilarna. Bra ur säkerhet men tar lite extra bränsle också.

Sen kan nog ljudisolering bidragit med några kilo extra också och alla finesser som inte fans för.

Vad tror ni om den här idén på att sälja bilar?

http://localmotors.com/

Framtiden eller inte? Kanske off topic till tråden. Men tycker den kommit in på allmänt om bil köp och inte bara förbrukningen längre. Därav flikar jag in denna länk.

Med vänlig hälsning,
Andis
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740