Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av dissonans
jpennerb skrev:
dissonans skrev:
torbjorn_75 skrev:Men att tejpa igen förardörren är väl tröttsamt om något.
Märkligt att man ens kan komma på den idén. Vad är det om inte FörbrukningsHysteri?

Och att de ansvariga för teststandarden godkänner det sedan.... helt fantastiskt.......
Jag tycker nog att glidmedel på karossen är extremare än att tejpa igen dörröppningar.
Menar du sånt på apoteket eller menar du vax/poleringsmedel? :D
Jadu. "Careful lubrication and use of special lubricants help the car run more efficiently." Du får nog tolka själv :)

Edit: Dock tror jag nu att det är en felaktig översättning i den svenska artikeln. I undersökningen ser det på bilden ut som om de menar karossen, men i texten några sidor längre fram verkar det ha med hjullager eller liknande att göra. Oavsett, läs undersökningen jag länkade, den är fantastiskt intressant. De kör med andra däck (mer slitna och av annat märke än de som sedan säljs) osv..
av Lövet
>> Allmänt
av llesrof
Några reflektioner efter att ha läst inläggen:

De som inte är intresserade av att diskutera förbruking kan ju skita i att göra det. De som anser att en sann bilentusiast är ointresserad av förbrukningen kan starta egna trådar om kopiafälgar, ögonlock, R-plast, kjolpaket och hur man kör fort som fan utan att bli stoppad av polisen. Eller vad det nu är en äkta bilentusiast förväntas engagera sig i enligt dessa personer.

Jag ser ingen som helst motsättning i att gilla bilar, eftersträva en låg förbrukning samt vilja ha en praktisk bil. Man kan till och med vara miljöaktivist och gilla bilar. Jag ser inte nödvändigtvis någon motsättningi det.

Killen med Ferrarin får säkert sitt lysmäte när han kör och pysslar om den och förhåller sig kanske helt neutral till vardagsbilen. Många har tyvärr ingen möjlighet att hålla sig med en hobbybil och är man då bilintresserad så ter det sig självklart för vem som helst att man lever ut det intresset på den bil man har. Självklart vill man även få lite ekonomi i bilägandet också. Jag ser ingen som helst motsättning i detta.

Jag ser heller ingen motsättning i att man har råd med en bil för 400.000:- och sedan vill att den skall gå billigt. Att den går snålt är kanske avgörande för att man skall ha råd med en bil i den prisklassen. Det handlar ju till viss del om ifall man vill lägga pengarna på bränsle eller bil. Att någon betalar 400.000:- för en nyare bil istället för att välja att åka runt i en gammal Volvo 945 eller liknande pundargurka, innebär ju inte att man har lust att lägga mer än nödvändigt för bränslet.
Användarvisningsbild
av Perra83
Vi som konsumenter borde ställa högre krav. Görs det reklam om att bilen ska gå att köra på 0,45l/mil ja då ska det gå!
Betalar man extra för metallic lack då ska man inte få bilen med en solid lack.
Användarvisningsbild
av joel80
Håller med.. skulle vi börja åka till verkstan och kräva "reparation" för att det inte går att köra på utlovade siffror och krångla lite mer skulle det i allafall kosta lite pengar för tillverkarna att inte uppge siffror som går att uppnå!
av Larzan
Det är väl först när alla kör under samma förutsättningar som man kan börja jämföra förbrukning. Eller??
Dvs mäta i samma hastighet och på samma vägsträcka.

Märker själv hur jag lyckats sänka min förbrukning nu under semestern genom att köra lugnare, mer landsväg och i mer jämn fart.
Kommer drygt 100mil på en tank.
Medans när jag kör till och från jobbet, och helt annan väg, köer, ryckigt... ja då sticker det iväg och jag kan köra ca 80 mil på en tank.

Jag har ingen aning om vad som utlovades i förbrukning på min modell, men jag snittar för tillfället, ca 0,63-0,67.
Så ja, viss hysteri är det.
av Gourmand
llesrof skrev:Några reflektioner efter att ha läst inläggen:

De som inte är intresserade av att diskutera förbruking kan ju skita i att göra det. De som anser att en sann bilentusiast är ointresserad av förbrukningen kan starta egna trådar om kopiafälgar, ögonlock, R-plast, kjolpaket och hur man kör fort som fan utan att bli stoppad av polisen. Eller vad det nu är en äkta bilentusiast förväntas engagera sig i enligt dessa personer.

Jag ser ingen som helst motsättning i att gilla bilar, eftersträva en låg förbrukning samt vilja ha en praktisk bil. Man kan till och med vara miljöaktivist och gilla bilar. Jag ser inte nödvändigtvis någon motsättningi det.

Killen med Ferrarin får säkert sitt lysmäte när han kör och pysslar om den och förhåller sig kanske helt neutral till vardagsbilen. Många har tyvärr ingen möjlighet att hålla sig med en hobbybil och är man då bilintresserad så ter det sig självklart för vem som helst att man lever ut det intresset på den bil man har. Självklart vill man även få lite ekonomi i bilägandet också. Jag ser ingen som helst motsättning i detta.

Jag ser heller ingen motsättning i att man har råd med en bil för 400.000:- och sedan vill att den skall gå billigt. Att den går snålt är kanske avgörande för att man skall ha råd med en bil i den prisklassen. Det handlar ju till viss del om ifall man vill lägga pengarna på bränsle eller bil. Att någon betalar 400.000:- för en nyare bil istället för att välja att åka runt i en gammal Volvo 945 eller liknande pundargurka, innebär ju inte att man har lust att lägga mer än nödvändigt för bränslet.
En mkt bra sammafattning. Inte en dag för tidigt att förbrukningen har blivit viktigare än
de fåniga 0-100-siffrorna. Idag prioriteras kraft på låg och mellanvarv och låg förbrukning och det är främst de moderna dieselmotorernas förtjänst. Och även om jag håller mig med hobbybil i form av Ferrari, så kan jag uppskatta den utomordentliga V50:n med snåldiesel och den effektiva och snåla jobb V70:n D3 lika mkt i alla fall. Men, jag skulle aldrig förstöra dessa utmärkta bruksbilar genom att vulgarisera dom med platskjolar, breda lågprofildäck och mörka rutor. Låg förbrukning, praktisk användbarhet och stilren design har ett eget värde, även estetiskt. Så låt oss hoppas att "förbrukningshysterin" håller i sig, det leder nämligen till utveckling även i verkligheten.
av Exquattro
Orkar inte läsa riktigt alla inläggen om detta, men håller med. Det är väldigt mycket diskussion kring detta, men frågan är också om det beror på nåt? Många verkar missnöjda med förbrukningen. Dock tycker jag att om man går in och skriver om förbrukning som är så individuell, kolla vilken snitthastighet du ligger på och ange det också. Då får man kanske ett litet hum om vad som ligger bakom. Jag menar, snitt på 50km/h eller 100 spelar ju en viss roll.
av Droopy
Nu spelar ju förbrukningen egentligen ingen större roll för normalbilisten som kör 1500mil per år, om hans D4a drar 0,45 el 0,65 är ju skit detsamma ur ekonomisk synpunkt. Köper man en bil för 300k + kan ju knappast några hundringar i månaden hit el dit spela någon roll då värdeminskningen är flera tusenlappar varje månad iaf.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3