Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#769685
En bekant har en Audi S6 som blåryker något j*vulskt vid gaspådrag och om man söker runt så hävdar en del att det är en ring som hängt sig.
Har aldrig hört om detta problem på volvos motorer men det låter inte osanolikt att det skule kunna hända.
Många som ägt SAAB har säkert läst om WD40 metoden och vissa kaske även har fått ett lyckat resultat av detta.
av *pettson*
#769739
Har just åtgärdat en 2002 års BMW som dragit kopiöst med olja. Den har nu precis slagit om till 22000 mil. (M54)
Den har aldrig gått longlife och den har aldrig misskötts med några långa byten, dåliga filter eller dålig olja. Den har endast gått på dyraste finaste castrol tillgängligt. Vilket naturligtvis inte spelar någon roll med en idiotkonstruktion.
Snabb kontroll med en bekant som jobbat många år inom BMW visar att det är ett mycket stort problem att det märket just drar ordentligt med olja.
Enligt BMW själva har det aldrig hänt naturligtvis.
Det enda som kan ha hänt är att vevhusventilationen gått sönder och därmed drar bilen olja. Lätt fixat för drygt 13000kr på BMW.
Bilägaren har bytt vevhusventen själv som ett första steg, men inte lyckats häva sörplingen.
Sanningen om varför oljan sörplades var en annan när jag klöv ned bilen. Sanningen är att man har oljeskrapringar så är av så otroligt dålig konstruktion att dom knappt fungerade som nya. Dom är DEFINITIVT inte tänkta att fungera med några mil på nacken. Dom är tillverkade i H profil med en fjäder bakom, vilket i sej är en standardkonstruktion. Standard är också att man har ca 5mm långa spår i ringen med ca 5mm emellan. Oljan är tänkt att rinna in igenom spåren för att på insidan av ringen sen rinna till spåren i kolven för att rinna igenom och ned i vevhuset igen.
BMWs lösning på detta är att ha hål som är ca 1mm stora vart 5mm. Naturligtvis var ringen igenkoksad på in och utsida och den flöt mest uppepå oljefilmen. Efter sanering av kolvarna monterade jag nu en eftermarknadssats som har en betydligt bättre lösning.
Det är två separata skärringar med en veckad våffla emellan. Oljan kan alltså rinna in på baksidan precis varsomhelst och lär inte koksa igen detta århundrade. Jag bytte samtidigt vevstakslager och så hade jag tillgång till en utbytestopp när jag ändå var där. Jag har kontrollerat orginaltoppen och den är i utmärkt skick utan slitna styrningar eller tätningar. Den hade kunnat återmonteras utan problem (efter avsotning).
Den går nu hursomhelst sidenlent utan att vara en semidiesel. Notera att den har ALDRIG haft höga avgasvärden och aldrig synligt rykit nånting alls.


Kolvtopp
Bild
Syrabadad ring för att kunna visa hur avrinningen är tänkt. Dom svarta prickarna är avrinningshålen.
Bild
Eftermarknadsring med dess helt annorlunda utförande.
Bild
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
#769743
sthlm skrev:En bekant har en Audi S6 som blåryker något j*vulskt vid gaspådrag och om man söker runt så hävdar en del att det är en ring som hängt sig.
Har aldrig hört om detta problem på volvos motorer men det låter inte osanolikt att det skule kunna hända.
Många som ägt SAAB har säkert läst om WD40 metoden och vissa kaske även har fått ett lyckat resultat av detta.
Opel och Saab kom alltid in på bärgare då och då kompressionslösa när jag jobbade på Opel.
Åtgärden: Nån matsked olja i varje cylinder, lossa bränslepumpssäkringen, gnugga. Montera dit säkringen, starta. Kör bilen minst 20minuter på varvtal över 4000. Gärna 5-6000. Varva upp låt den gå ned låt den jobba på varvtalen. OM den var rejält sjuk så höll man den på 5000rpm och lät den suga i sej ATF olja. Ca 1 liter.. Nån minut senare får den suga i sej ca 2 liter vatten på samma varvtal. Vips får man en ångtvätt utan dess like som spränger bort det mesta som går att få bort. Naturligtvis smälter avgasupphängningarna och du kanske får tectyla om bilen under, men den är garanterat inte sotig invändigt.

Sen kom nån på att WD40 var en universallösning. Ett tips är att WD40 inte ens löser koks överhuvudtaget om du lägger det i ett glas, den har inte heller någon fysisk möjlighet att rinna ned i alla ringlanden, ändå blev den magisk som problemlösare i många forum.
Det finns egentligen bara en lösning och det är att byta ringar. Vill man inte riskera kompressionen och riskera att behöva köra in ringarna, så byts alla ringar utom toppringen. Där får den gamla sitta kvar.

Vad gäller Audin så har den samma eminenta lösning som BMWn jag skrev om. Två möjliga fel: Sprucken oljering, eller igenkoksade oljeringar.

Nu har det bränt en kabel igen :D Har t&[…]

installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]