Har just åtgärdat en 2002 års BMW som dragit kopiöst med olja. Den har nu precis slagit om till 22000 mil. (M54)
Den har aldrig gått longlife och den har aldrig misskötts med några långa byten, dåliga filter eller dålig olja. Den har endast gått på dyraste finaste castrol tillgängligt. Vilket naturligtvis inte spelar någon roll med en idiotkonstruktion.
Snabb kontroll med en bekant som jobbat många år inom BMW visar att det är ett mycket stort problem att det märket just drar ordentligt med olja.
Enligt BMW själva har det aldrig hänt naturligtvis.
Det enda som kan ha hänt är att vevhusventilationen gått sönder och därmed drar bilen olja. Lätt fixat för drygt 13000kr på BMW.
Bilägaren har bytt vevhusventen själv som ett första steg, men inte lyckats häva sörplingen.
Sanningen om varför oljan sörplades var en annan när jag klöv ned bilen. Sanningen är att man har oljeskrapringar så är av så otroligt dålig konstruktion att dom knappt fungerade som nya. Dom är DEFINITIVT inte tänkta att fungera med några mil på nacken. Dom är tillverkade i H profil med en fjäder bakom, vilket i sej är en standardkonstruktion. Standard är också att man har ca 5mm långa spår i ringen med ca 5mm emellan. Oljan är tänkt att rinna in igenom spåren för att på insidan av ringen sen rinna till spåren i kolven för att rinna igenom och ned i vevhuset igen.
BMWs lösning på detta är att ha hål som är ca 1mm stora vart 5mm. Naturligtvis var ringen igenkoksad på in och utsida och den flöt mest uppepå oljefilmen. Efter sanering av kolvarna monterade jag nu en eftermarknadssats som har en betydligt bättre lösning.
Det är två separata skärringar med en veckad våffla emellan. Oljan kan alltså rinna in på baksidan precis varsomhelst och lär inte koksa igen detta århundrade. Jag bytte samtidigt vevstakslager och så hade jag tillgång till en utbytestopp när jag ändå var där. Jag har kontrollerat orginaltoppen och den är i utmärkt skick utan slitna styrningar eller tätningar. Den hade kunnat återmonteras utan problem (efter avsotning).
Den går nu hursomhelst sidenlent utan att vara en semidiesel. Notera att den har ALDRIG haft höga avgasvärden och aldrig synligt rykit nånting alls.
Kolvtopp

Syrabadad ring för att kunna visa hur avrinningen är tänkt. Dom svarta prickarna är avrinningshålen.

Eftermarknadsring med dess helt annorlunda utförande.