Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
Kanske en dum fråga men ställer den ändå -

Om man har avgasdoft i kupén - då borde man kunna anta att det även bör lukta avgaser kring bilen eller hur? Jag tänker då naturligtvis utöver det som normalt kommer ur avgasröret...

Jag ställer frågan i rent felsökningssyfte - ibland när man försöker lokalisera en doft blir man till slut helt nojig och tycker att man känner dofter som kanske inte finns :) ni fattar säkert vad jag menar...

Så - om man har avgasdoft i kupén - kommer det då in via de vanliga luftintagen nedanför vindrutan? Det måste då betyda att där är massa avgaser i motorrummet som virvlar kring bilen och tar sig in via vanliga luftintagen?

Min huvudfråga är alltså egentligen - en avgasdoft i kupén kommer i huvudsak "utifrån" - låter kanske dumt - men jag menar att det finns inga andra avgasledningar som passerar eller riktas mot kupén?

Så om man har läckage på flexen, grenröret eller någon annan del av avgasröret eller rentav igensatt vevhusventilation, och man anar avgasdoft i kupén - då bör det även osa onormalt med avgaser kring bilen på utsidan?

Sorry för rörigt inlägg - hoppas någon fattar... :mrgreen:
av Rådlös
Jo då! Jag tror också att du har rätt. Någonstans vid värme- och luftanläggningen gissar jag att du har ett glapp eller otäthet av något slag. Du får lossa paneler och klädsel och se om du hittar något. Om man visste att det finns någon ofarlig spårgas eller liknande så kunde man ju pröva det och blåsa på misstänkta skarvar och fogar. Det finns rökpatroner när man skall mäta och kontrollera luftflöden och ventilationer, men det bygger på att man har en fläkt någonstans som driver på röken. Och sedan skall man tända på dom där patronerna också. Det är inte så lyckat med eld i ett motorrum.

Du frågade om bensinlukt i går. Är det samma bil och har lukten bytt karaktär?
av hullan
Nej doften har inte bytt karaktär - detta var nog mer en generell fråga i lärande syfte :)

Okej jag förstår hur du tänker - fast jag menar nog att det behöver inte finnas något felaktigt glapp eller läcka in i kupén för att avgasdoft ska ta sig in -

eftersom luftintagen sitter direkt nedanför vindrutan vid torkararmarna plus att kupefläkten sitter precis under torkararmen på höger sida (volvo 850) - så räcker det ju att det virvlar avgaser runt bilen för att det ska ta sig in. Det är ju i princip samma som om det står en gammal bil framför mig och gasar.

Min tes är alltså att om man är "osäker" på om det doftar avgaser inne i kupén är det bara att kolla om det osar onormalt med avgaser utanför bilen, kring främre delen/motorn.
av Rådlös
Normalt hör du om det är en avgasläcka någonstans. Möjligen inte om det är vevhusavgaser, men det borde ju gå att undersöka. Börja att leta efter dåliga slangar etc. etc. Jag vet inte, men tänker mig att motordiagnostiken borde larma om något är fel. Har du undersökt det?
av hullan
Lucif3r skrev:Om det är avgas, och inte bensinlukt, så är väl det troliga att det finns ett litet läckage i grenröret. Flex-delen brukar väl ge med sig med åren.
Ja jag har också förstått att det kan vara en vanlig orsak - men om då flexen läcker borde det ju också lukta avgaser utanför bilen vid fronten/framhjulen? jag tänker som en ren hypotetisk, generell felsöknings-frågeställning?

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]