Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Så sant, så sant Vojje! Du verkar vara en person med huvudet på skaft. Trots att ett helt år snart förflutit verkar Forumet inte ha kunnat enats om den optimala startsnörelängden på en klippare. Klent, minst sagt. :cry:
Snöret ska vara så långt som möjligt men inte så långt att returfjädern (klockfjädern) "bottnar". Då går fjädern sönder. Linda av ett varv om snöret fortfarande är upplindat när fjädern tar stopp helt utdragen.
det börjar bli dax att ge klipparen sin välförtjänta vintervila.
Ett tips. Införskaffa redan nu ett nytt och fräscht startsnöre enligt rådan ovan.
Då riskerar ni inte att missa första klippningen nästa vår p.g.a. undermåligt snöre eller att startsnörsrullen gapar tom hos er leverantör. It is better to be safe, than sorry. :D
just det. Idag krävdes det t.ex. fyra drag i snöret innan elendet startade.
Kan det vara startsnöret som jävlas eller är det bara min lateral epikondylit som är orsaken.

Lärdom: Snickra inte på sommaren när du hellre kan ligga i hängmattan :D
av *pettson*
Första rycket på huskvarnan. (vanlig klippare). Och stiga parken tjänstgör ju året runt så.. Men den ska få nya ventiltätningar. Jag förstår inte riktigt vad det är för skit som tillverkas till dom, men när man kikar på utförandet på tätningar så tja.. vad finns att säga.
Den ska inte starta i ett blått moln efter drygt 70 tjänstgjorda timmar. (16hp vanguard Twin). G
En liten dum fråga. Är den verkligen 148cc? Har ju inte med frågeställningen att göra, men 148cc? Inte en liten gräsklippare i så fall.
Rätt vanlig storlek för en gräsklippare, 135-190cc och 5-6hk brukar en "gå bakom" klippare ha.
Tänk på att Briggs&Stratton använder teknik obetydligt nyare än T-Fordsmotorer med skvalpsmörning och de körde med sidventilsmotorer långt in på 80-talet...
Effektuttaget är litet i förhållandet till kubiken, jämfört med en bil/motorcykel.

Vi lattjade lite med en McCulloch åkgräsklippare, den hade original en 344cc Briggs&Stratton på 10,5hk, vi lyckades knöla ned en Briggs&Stratton Vanguard 656cc V-twin på 20,5hk, efter lite drevning blev det inte mycket gräs klippt, den hade passat bättre som jordfräs!
Den fick smeknamnet "Testarossan" - rött topplock och fyra utblås..
Bild
Den gick över 40km/h, med sladdrig bakhjulsstyrning och en bromskiva stor som en snusdosa var den livsfarlig...
Vojje skrev:hmm, kan det vara att jag har för klen tvärsnittsarea på mitt startsnöre.
Vad kör ni med, one-time-twitcher? :D

Ingen aning. Original, är en 160cc motor som jag springer efter. Du har nog inte rätta knycket (PO)
Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]

Det pratas om att adaptiva farthållaren anv&[…]

Ingen bromsvätska

Har du provat lossa rören vid huvudcylindern[…]