NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som sagt, det blir blött under förarstolen, efter tvätt eller regn så har det någonstans läckt in vatten, tar man handen under plastmattan vänster bak så är tygmattan blöt samt att det luktar fukt i bilen.. Bilen är utrustad med taklucka, har fått höra att dräneringen till dessa kan klogga igen, men dräneringsslangarna går i A samt C stolparna men läckaget visar sig på mattan nedanför B stolpen..
Ngn som vart med om detta?

Jag köpte bilen förra veckan, den förra ägaren använde aldrig takluckan och hade lämnat in den på bilia strax innan jag hämta den, dem sa åt honom att tejpa igen luckan och ta ur säkringen..(ok?) Dem trodde de handla om dräneringsfel, men konstaterade inget då det ändå inte skulle åtgärdas..
Att Tejpa igen luckan är inget alternativ då jag letade S40 med taklucka för att jag ville ha den och kunna använda den..

Jag skall riva ner matta och klädsel till stolparna under nästa vecka, men vill ändå höra mig för innan om någon annan vart med om detta?
Är själv volvo mek men har aldrig varit utsatt för detta varken privat eller på arbetet innan.

Tacksam för svar och synpunkter! :-)-)
Jag har också taklucka och har haft vatten i passagerare sidan för en månad sedan.
Öppna takluckan då ser du 2 st dräneringshål på båda fram sidorna , häll lite vatten och kolla om vattnet försvinner eller inte.
Prøv det som Rodi sier, hell vann og se om det drypper under bilen. Hvis ikke kan du forsøke å blåse trykkluft ned drenhullene fra soltaket. Prøv igjen med vann etterpå.
Drenpluggen fra a-stolpen er "krossat" til en X for å hindre støy inn i kupe. Denne "X" plugges igjen av skit og alger...

Du har to muligheter å få vannet ut fra bakre fotbrønn.
1. Ut med bakre interør, sofa og teppe, tørke rent og vente en uke eller to til skummet under teppet er tørt.
2. drille et 3mm hull i bakre gulvets laveste punkt og la vannet drenere 5-7 liter...!!! Kjør efteråt uten matte på teppet i en måned eller to..
Har en V50 och det känns blött under tygmattan i baksätet(alltså under gummimattan), passagerarsidan. Trycker man på mattan så hör man att det klafsar. Har lagt trasor och pressar dessa mot mattan och får då upp en hel del, men det är fortfarande vått.

Funderar så klart på:
1) Var kommer vattnet från? Underifrån/Ovanfrån? Har inte taklucka. Ett tag funderade jag på om spolarvätskan eller ev slang passerar under mattan och att den läcker.
2) Hur får man bort vattnet under mattan? Går ju att pressa trasor mot/mattan är porös och suga upp lite i taget. Men det vore så klart bättre om man kunde få bort mattan och komma in under. Måste man i så fall skruva ner halva bilen?
3) Det känns rätt så mjukt under alla mattorna - är det någon form avisolering/skum som ligger där?

Är så klart oerhört tacksam om någon kan hjälpa mig med svar på det här problemet
Upptäckte idag att det läcker från min taklucka.

Är dräneringshålet vänster fram (sett från förarsätet).
Vattnet rinner ner i hålet, men kommer ut på förargolvet.

Droppar ut i höjd med obd uttaget.

Provade blåsa med tryckluft men det hjälpte inte.
Hur river man inredningen till a-stolpen för att komma åt dräneringsröret?

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]