- tis 09 jul 2013, 23:02
#768726
Hej!
Det gäller en V70 -99 2.5T.
Hade tidigare läckage i den undre presskopplingen på tryckröret till styrservon. Det läckte om kopplingen när man belastade servot mycket, som när man svängde vid låga hastigheter etc. Även fast det var läckage så funkade servot som vanligt och var tyst men jag fick fylla på olja varannan eller var tredje dag, körde kanske så i en vecka. Demonterade sedan röret och lämnade det till en firma som jobbar på hydraulik som bytte gummislangen och gjorde nya presskopplingar. Nu är systemet tätt, men problemet som uppstår nu är att det låter om servot när det belastas. Det är ett gnällande/vinande ljud, samma som brukar uppkomma om nivån på servooljan är låg.
Jag har luftat servot genom att svänga fram och tillbaka tjugotals gånger dels med hjulen uppe i luften och på marken men utan att det blivit bättre. Det är även trögare att vrida på ratten nu är förut. Det måste ju ha med rörbytet att göra på något sätt i och med att servot gick lätt och tyst innan reparationen. Det skummar ingenting om vätskan i behållaren. Slangen på sugsidan (den från reservoaren) ser väl kanske inte jättepigg ut men det var ju som sagt tyst innan. Vet inte riktigt hur jag ska fortsätta felsökningen utan att byta massa delar på måfå. Någon som har tips?
Mvh
Markus
Det gäller en V70 -99 2.5T.
Hade tidigare läckage i den undre presskopplingen på tryckröret till styrservon. Det läckte om kopplingen när man belastade servot mycket, som när man svängde vid låga hastigheter etc. Även fast det var läckage så funkade servot som vanligt och var tyst men jag fick fylla på olja varannan eller var tredje dag, körde kanske så i en vecka. Demonterade sedan röret och lämnade det till en firma som jobbar på hydraulik som bytte gummislangen och gjorde nya presskopplingar. Nu är systemet tätt, men problemet som uppstår nu är att det låter om servot när det belastas. Det är ett gnällande/vinande ljud, samma som brukar uppkomma om nivån på servooljan är låg.
Jag har luftat servot genom att svänga fram och tillbaka tjugotals gånger dels med hjulen uppe i luften och på marken men utan att det blivit bättre. Det är även trögare att vrida på ratten nu är förut. Det måste ju ha med rörbytet att göra på något sätt i och med att servot gick lätt och tyst innan reparationen. Det skummar ingenting om vätskan i behållaren. Slangen på sugsidan (den från reservoaren) ser väl kanske inte jättepigg ut men det var ju som sagt tyst innan. Vet inte riktigt hur jag ska fortsätta felsökningen utan att byta massa delar på måfå. Någon som har tips?
Mvh
Markus
V70 2.5T -1999
S60 2.5T -2005
S60 2.5T -2005