Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
black skrev:tackar för hjälpen...
har en fråga till när vi ändå snackar däck...... hur breda däck får jag ha på mina 17 tums fälgar? det är volvos original fälgar med 225/50 däck....har för mig att de är 7.5 breda.....går det att slänga på 235/50???
225 är nog det som ser snyggast ut på den fälg bredden
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev: du hävdar att hastighets spärren är den som skiljer mellan 140 & 170, eller at spären är nåt som särar på bilmodelerna.

spärens enda uppgift är att kunna typa bilen med billigare däck. bilen måste ha dom däcken som tål bilens maxhastighet
Läs vad jag skriver..... innan du börja kritisera allt och alla.

Jag skriver att man har FLERA metoder att ta fram billighetsmodeller.

Tex att begränsa toppfart (till tex 210)

ELLER

Att begränsa motoreffekten (140 istället för 170) trots att det sär samma motor.
begränsa toppfarten är fortfarande ingen ting för att skapa flera modeller
Nog fasiken är det för att skapa en billigare modell och kunna prisa in den lägre, där är ju tex däcksvalet en parameter.
Användarvisningsbild
av CarMan
Nu får du ta o hålla isär begreppen.

det finns inte en dyr modell & en billig modell med samma motor, där man kan få med högre eller lägre hastighets klass.

(man har alltså inte fixat flera modeller genom att sätta olika hastighets spärrar)

som jag skrev i början så är enda andledningen med den hastighers spärrarna att hålla ner tilverknings kostnaden på bilen
av Frigge
Ja, nu får du nog ge dig :wink:

Det står liksom inte 2 exakt lika bilar med olika topphastigheter i bilhallen varav den det ene saluförs som en höghastighetsbil med 250 km/h
och den andra är billigare med 210 Km/h som topphastighet.
av zenobia
Frigge skrev:Ja, nu får du nog ge dig :wink:

Det står liksom inte 2 exakt lika bilar med olika topphastigheter i bilhallen varav den det ene saluförs som en höghastighetsbil med 250 km/h
Nää, helt exakta kan dom ju inte vara... :wink:
Men varför skulle det vara så omöjligt att det står två bilar i hallen där det enda som skiljer är lite programvara? Förbaskat kostnadeseffektivt måste jag säga...
av Frigge
zenobia skrev:
Frigge skrev:Ja, nu får du nog ge dig :wink:

Nää, helt exakta kan dom ju inte vara... :wink:
Men varför skulle det vara så omöjligt att det står två bilar i hallen där det enda som skiljer är lite programvara? Förbaskat kostnadeseffektivt måste jag säga...

Visst skulle det kunna vara så men då pratar vi ju om två helt olika bilar :wink: INTE bara en hastighetsspärr utan stor skillnad i funktionerna i bilen,andra hkr,andra elektriska funktioner osv.
Ta tex 2 identiska V70 där enda skillnaden är att den ena är en 170 Hkr och den andra 140 Hkr, det enda som skilljer dessa är mjukvaran.
Användarvisningsbild
av CarMan
men är inte både 140 & 170 hästarna strypta till 210?
har faktiskt aldrig kollat detta, kan ju skilja mellam S60 o S80 osovidare...
nån som kolat?

käns ju onödigt att typa in en 170 hk V70 med W däck
Användarvisningsbild
av elmuppo
CarMan skrev:men är inte både 140 & 170 hästarna strypta till 210?
har faktiskt aldrig kollat detta, kan ju skilja mellam S60 o S80 osovidare...
nån som kolat?

käns ju onödigt att typa in en 170 hk V70 med W däck
Japp. och tror även 2.4T är spärrad till 210.

Själv har jag ingen fartspärr. Och inget chiptrim.

Och det säger jag bara för att reta upp folk, för jag har tråkigt.

//Branx
av OC-RA
Jag har också tråkigt och det blev inte bättre av att få veta att min bil "endast " går i 210km.
Jag ska till Prag i vår så jag får väl testa den då. :lol: :lol:
av Frigge
branx skrev: Japp. och tror även 2.4T är spärrad till 210.

Själv har jag ingen fartspärr. Och inget chiptrim.

Och det säger jag bara för att reta upp folk, för jag har tråkigt.

//Branx

:lol:

Alla utom T5, R och Branxs bil är spärrade till 210 Km/h

Varför slå i en så svindyr olja i[…]

Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]

Blev 15mm bak, blev kaxig och köpte 20mm till[…]

Är det någon som kan beskriva exakt var[…]