Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
#76682
Marreboy skrev:
Frigge skrev:
Marreboy skrev: Har en T5 -97 import, är helnöjd! Tror inte att man behöver "passa" sig mer för importbilar än "vanliga", speciellt inte Volvo, dom flesta importbilar som det är strul med är ju ofta Mercedes o Audi vad jag förstår. Kolla bara så att den är välskött, det fina i kråksången är att du säkert kan få en import ca 20 000:- billigare pga rädslan som finns. Ps, Frigge, kom gärna med motargument om varför man ska passa sig för import....

Jag tror jag sett och kollat fler Import bilar än vad du har gjort.
Det är mer en regel än ett undantag att dom är manipulerade vad gäller båda mätarställning och gamla krockskador.
Tittade nyligen på en V40 som dom pga av krockskador hade kopplat ur air-baglampan på för att slippa laga srs:en. Kostnad för köparen ca 10-12 000 kr, dessutom var mätarställningen nerskruvad 12 000 mil. Inte vidare kul om jag säger så.
Har inte en blekaste aning om du har sett fler importbilar än vad jag har.

Det är ju tråkigt om det är någon som drabbas av ohederliga handlare eller privatpersoner, men att det skulle vara mer regel än undantag tycker jag bara är rapparkalja, vad grundar du det på - förutom din egen erfarenhet? Sen beror det väl väldigt mycket på vilket land bilen kommer från? eller hur? men det är klart, det kan ju också vara så att jag har haft tur.............Hursom, jag menar bara att man kanske ska gräva lite djupare innan man skippar en bil bara för att någon skriker -Impoooort!!

God Jul Frigge, bli nu inte "sur" bara för att jag tjafsar emot :D
Har jobbat aktivt inom Volvo i snart 20 år så jag "tror" att jag har mer erfarenhet än dig vad gäller detta. Om du har följt inläggen på Forumet som handlat om Import så kanske du ser att det finns många här som delar mina erfarenheter kring fejkade Importbilar, det är mer en regel än ett undantag att det är problem med dessa bilar. Visst finns det Importbilar som är precis lika bra som Svensksålda men tyvärr är dom inte vanliga. Om jag har undersökt 1000 bilar så är 950 av dom med säkerhet manipulerade och resten kunde jag inte med säkerhet säga att dom var det även om värdena var konstiga.

God Jul på dig själv :lol:
av lucas99
#76899
Håller helt med Frigge!
Jag har också ca 20år inom bilsidan.
Har tyvärr också sett alltför många importerade med fejkade mätare o serviceböcker.
Kan inte se en enda anledning att importera tex en 855GLT-97 från Tyskland el Belgien eftersom det finns så otroligt många till salu här hemma och lägger man ner lite arbete så hittar man en till rätt pris.
Sen finns det många med otroligt dåliga lagningar av krockskador
dvs spackel o åter spackel!
av Uninium
#77115
Men köper man från en stor firma i tyskland så borde det ju gå att lita på servicebok/miltal eller? kan förstå om man ryggar tillbaka om man köper från henry hoffas automobile :D men om man köper från en större firma så kanske inte priset är lika bra som hos privatpersoner/mindre firmor....?
av Frigge
#77133
unlock26 skrev:Men köper man från en stor firma i tyskland så borde det ju gå att lita på servicebok/miltal eller? kan förstå om man ryggar tillbaka om man köper från henry hoffas automobile :D men om man köper från en större firma så kanske inte priset är lika bra som hos privatpersoner/mindre firmor....?

Dom Importerade bilar som är mest problem med går via småhandlare i Sverige, det är dom som skruvar mätarna o INTE Tyskarna. Kan inte på ngt sätt se att en Volvo hos en seriös bilfirma i Tyskland skulle vara sämre än en i Sverige. Problemet är att dessa småfirmor vill tjäna pengar och det enda sättet att tjäna pengar på en Importerad Volvo är att skruva mätaren, Volvobilar är INTE billigare i Tyskland.
av Hellrider
#77145
Marreboy skrev:
Jens skrev:Man får känslan av att en importerad v70 som har gått 10 000 - 15 000 mil och som kostar 70 000 är något tillbakaskruvad. Ok, det behöver ju inte betyda att bilen är dålig för det men hur mycket kan man räkna med att bilen verkligen har rullat. Alltså hur mycket brukar man skruva tillbaka importerade bilar innan man säljer dem? Viken typ av utrustning kan det vara som saknas på en importerad bil?

Är det mycket dyrare att äga en T5 än en vanlig glt? Tänker då på försäkringar och reservdelar.

Jag vet inte varför jag har blivigt så sugen på just en T5, jag har aldrig kört någon.
Vad det gäller utrustning så vet jag inte vad som skulle saknas, nu är det ju ingen V70 jag har utan en 850 T5, men det var hela paketet, larm, elspeglar, tracks, elsäten,skinnklädsel, sidoairbags, förar och passagerar airbag, stora färddatorn, stora ECC´n etc etc. Vad det gäller försäkringen så föreslår jag Volvia, dom gör nämligen ingen skillnad på om det är import eller ej, till skillnad från andra. Reservdelar är det inga problem med, det är ju faktiskt samma bil som säljs i Sverige. Absolut ska man vara lite vaksam på importbilar, men jag är övertygad om att det säljs lika många "tillbakaskruvade" bilar som är "made in sweden". Att få detta fixat är ingen svår sak, så att anta att man är mer oärlig i utlandet tycker jag verkar vara väldigt konstigt. Tror det grundar sig på en period för ett par år sedan när det fick väldigt mycket plats i media, det här med mätarinställningarna på importerade bilar, insider gjorde ett ganska stort reportage om detta och det visade sig iaf att det var lika vanligt om inte vanligare att det fuskades bland svenska bilar.

Och slutligen......T5:orna är sanslöst roliga att köra 8)
Var har du drömt det?volvia har ingen maskinskada på importer och inga andra vanliga bolag heller

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]