PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Niklas850GLT
Tjenare!

Jag sitter och skissar på ett Vallåkra projekt men sitter och funderar över lite drivlina och ram.
Jag har en liten häftig ide som jag tror skulle bli häftigt men vet inte om man FÅR göra detta?

Får man ta ramverk + bottenplatta från en 740 utan att men måste ändra något i papperna eller någon annanstans?
Hur är det med motor och vxl-låda? Funderar på att använda 740TIC motor och vxl-låda vad tror ni?
Det sista som jag vill fråga om är lite inrednings grejer.
Jag vill ha in instrument och framstolar från 740 men vet inte om det kommer att bli svårt att få det att passa, vad tror ni?
av osla
för detförsta, varken amazon eller 740 har ram, är bärande kaross=blir svårt att byta kaross mellan dom. men varför inte bara ta tic motorn och bulta i amazonen, inte så mycket jobb med det utom då elen.

instrumenteringen från 740 är mycket bredare än amazon för det första, sen måste du väl ta elen från 740in också. låt original sitta kvar, ser mycke bättre ut
av Niklas850GLT
osla skrev:för detförsta, varken amazon eller 740 har ram, är bärande kaross=blir svårt att byta kaross mellan dom. men varför inte bara ta tic motorn och bulta i amazonen, inte så mycket jobb med det utom då elen.

instrumenteringen från 740 är mycket bredare än amazon för det första, sen måste du väl ta elen från 740in också. låt original sitta kvar, ser mycke bättre ut
Menade mer hela botten plattan.
Anledningen till att jag vill göra detta är att jag vill ha färdigt för att montera alla chassidelarna från 740 har inte lust att behöva få underkänt på bilprovningen för att svetsar inte ser bra ut eller annat dylikt på fästen till chassidelarna.

Inredningsmässigt så vill jag ha 740 eller 780 just därför att jag vill ha en modern inredning i en gammal bil för att göra en så unik bil som möjligt.
av Amarace
Och du tror det är lättare att få till en helt annan "bottenplatta" med fel axelavstånd och spårvidd och bredd och längd och dessutom få ihop det med en kaross som är mycket mindre?
(finns ju egentligen ingen bottenplatta på en Volvo, det hade t.ex bubblan däremot)

Nä, du får nog fundera om där. Är ju en sak omd et hade varit en separat ram, men en självbärande kaross är inget man gör sånt på.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Varför en tråkig 740???

Finns dom som gjort detta med att ta bottendelen från en japps, har för mig att det var en Toyota och överdelen var så just en amazon. Toyotan var bredare så skärmar breddades....

Hur som så går det men det kräver en MASSA jobb.
Ska se om jag hittar till sidan igen.

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]