Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peter7705
hej , jag tänkte inspektera och rengöra banjoskruven som sitter under insuget ovanför servopumpen . min undran är om det börjar läcka ut kylarvätska om jag släpper banjoskruven med tanke på att den sitter ihop med rör och slang som kommer ifrån termostat huset ? någon som vet varför det är konstruerat så ? mvh peter .
Användarvisningsbild
av Jackson75
Bra tråd i ämnet:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 71&start=0

Att man leder kylvätska runt banjonippeln är troligtvis för att värma upp vevhusventilationen så att man minskar risken för isbildning på vintern, speciellt problem på bilar som körs korta sträckor.
Jag hade nere spjällhuset idag och gjorde rent det . Passade även på att göra rent banjo skruven , det gick bra att låssa den utan att släppa insuget eller servopumpen och generatorn .
När spjällhuset var demonterat och låg uppe på spridar bryggan så gick det att komma åt med 17 block nyckel och släppa bulten/nippeln under insuget . Det var precis så att det gick att vinkla ut bulten ovanför generatorn . Så gjorde jag iaf och det funkade för mig .
peter7705 skrev:När spjällhuset var demonterat och låg uppe på spridar bryggan så gick det att komma åt med 17 block nyckel och släppa bulten/nippeln under insuget . Det var precis så att det gick att vinkla ut bulten ovanför generatorn . Så gjorde jag iaf och det funkade för mig .
Vad mer behövde du plocka bort förutom spjällhuset för att komma åt banjoskruven?
Jag lossar hellre spjällhuset för att göra rent banjoskruven än tar bort generator och servopumpen.
Glöm inte att ha med en ny packning som sitter mellan insug och spjällhus om du river ner det då den gamla är förbrukad och ihop tryckt . Kostade ca 30kr på Volvo . Ett litet knep är med att lägga 2 små klickar snabblim på spjällhuset innan du lägger på packningen så håller den sig på plats när du sätter tillbaka spjällhuset

Va bra 😃😃😃 Då kan vi fortsätta som f&ou[…]

Volvo car UX

Nej fan föredrar nuvarande... :-(

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg

Köpte LED skyltbelysning till barnbarnets Peu[…]