Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RaggeNo1
Ska byta bromsslangarna och gav mig på vänstersidan idag och det slutade med att jag fick byta hela bromsröret pga. att det rostat ihop i skarven mellan rör och slang.

Är här någon som har något knep man kan använda sig av för att dela det enklare utan att nippeln totalförstörs och jag får byta rör på högersidan?
Förvisso rör det sig om en hundring för ett nytt rör, men jag slipper gärna det.

Jag provade att värma, rostlösare och till sist rörtång men det satt som berget.
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
finns ett bättre verktyg och det tillverkar du själv med hjälp av en 11mm krafthylsa och en vinkelslip.
finns två scenarion 1 anslutningen lossnar 2 nippeln spricker.
Användarvisningsbild
av darkien
Tungviktarn skrev:finns ett bättre verktyg och det tillverkar du själv med hjälp av en 11mm krafthylsa och en vinkelslip.
finns två scenarion 1 anslutningen lossnar 2 nippeln spricker.
eller så köper man en öppen ringnyckel enkelt smidigt o får samma funktion men slipper fippla med hylsor rörtänger o vinkelslipar ;)
Användarvisningsbild
av Nexus
för mig lossa ena sidan fram superlätt andra sidan sprack nippeln på efter våldat lite för få loss den. Bromsrörsnyckel brukar inte hjälpa de är bara för montera nytt :wink:
av roh66
Hej RaggeNo1!

Det finns en metod till,och det är en svetstång. Inte för stor,den mindre modellen med bra kvalla. Krävs noga fastsättning av tången. Nyp fast den stenhårt runt nippeln.Du måste ha fastnyckel med högsta kvalitet åxå. + ordentligt stöd. Du har bara ett försök på dig. Om du gör det rätt, så ska det gå.Men som sagt...

Mvh.R.
av Storfot
Om röret är tillräckligt långt och inte sitter alltför besvärligt till så kan man ju även kapa det vid nippeln och göra en ny kona på det.
Användarvisningsbild
av emwtur
på tre försök har jag aldrig lyckats, - har alltid blivit tvungen att byta röret också.
räknar man med det från början så blir man inte besviken iallafall - röret kostar ju inga stora summor.
Man kan ju skarva röret också om man tycker det är roligt !

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]