Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreasace
#768451
Har en v70-99.
Undrar dock hur kallt man kan få det i kupén en riktigt varm dag.

Är det medelvarmt ute, säg ca 20 grader så kan man riktigt kallt i bilen. man känner att det blåser kallt, säkert 8 grader.

Men testade i Lördags när det var 29 grader ute enl displayen på bilen. Bilen stog i halvskugga och det var stekhett i bilen,.
Körde bilen och hade full fräs, efter 20 min så var det svalare iaf, men det var inte jätte kall luft som pumpade ut.

Så är detta normalt, eller ska den kunna blåsa kallt oavsett hetta?
Ac pumpen jobbar på, man hör hur magnetkopplingen jobbar. Minns ej när, men det kanske klickar till var 5/10 sekund?

Bilen var på a/c service för 1 år sedan hos Volvo, där dem bytte ut torkfilter och någon slang., då Ac inte fungerade.
Och tror dem fyllde på gas, enl pappret 0.7kg?

Har ingen aning om detta stämmer?
Användarvisningsbild
av js1
#768466
Det är flera parametrar som styr hur långa intervall kompressor går med men är det uppåt 27°C i luften låter 5-10s intervall lite. Är det så varmt och du håller 1500rpm ska kompressorn i princip gå oavbrutet. Ett bra mått är att mäta temperaturen på luften vid de mittre utblåsen i kupen. Den ska klara att ligga på 5-8°C med 1500rpm på motorn.

Om jag startar min bil efter att den stått i solen en hel dag, så går min kompressor oavbrutet i flera minuter tills temperaturen för inluften kommit ner, då börjar kompressorn cykla med olika intervall beroende på hur varmt det är ute. Är det uppåt 25° ute och jag står still med bilen och håller 1500rpm kan jag få ner tempen till 3-4° vid utblåsen.
av pelle1963
#768522
Andreasace skrev:Har en v70-99.
Undrar dock hur kallt man kan få det i kupén en riktigt varm dag.

Är det medelvarmt ute, säg ca 20 grader så kan man riktigt kallt i bilen. man känner att det blåser kallt, säkert 8 grader.

Men testade i Lördags när det var 29 grader ute enl displayen på bilen. Bilen stog i halvskugga och det var stekhett i bilen,.
Körde bilen och hade full fräs, efter 20 min så var det svalare iaf, men det var inte jätte kall luft som pumpade ut.

Så är detta normalt, eller ska den kunna blåsa kallt oavsett hetta?
Ac pumpen jobbar på, man hör hur magnetkopplingen jobbar. Minns ej när, men det kanske klickar till var 5/10 sekund?

Bilen var på a/c service för 1 år sedan hos Volvo, där dem bytte ut torkfilter och någon slang., då Ac inte fungerade.
Och tror dem fyllde på gas, enl pappret 0.7kg?

Har ingen aning om detta stämmer?
Ett AC-system styrs av fysikens lagar och det innebär att ju varmare det är utomhus och även i bilen, desto lägre blir verkningsgraden. Alla serviceverkstäder som sysslar med AC i bilar har en slags lathund för detta. Den ger ett utfall som är ungefär:

Utetemp i C / Utblåstemp mittre munstycket i C (1500 rpm + full fläkt + max kyla)

20 / 6-8 C
25/ 8-10 C
30/ 10-12
35 / 12-14

Som du ser är 14 C i utblåstemp vid 35 C i princip att AC:n inte lägre kan leverera det som krävs. ACC:n på Volvo övergår dessutom automatiskt till recirkulation (återanvänder kupéluften) när kupétempen övergår ett visst värde (ca 30 C) för att klara uppgiften. Men att utblåstempen stiger är som du ser i tabellen helt normalt och inget att oroa sig för. Tabellen avser ett korrekt fyllt och fungerande system.
Användarvisningsbild
av Perc
#768695
pelle1963 skrev:Ett AC-system styrs av fysikens lagar och det innebär att ju varmare det är utomhus och även i bilen, desto lägre blir verkningsgraden.
Verkningsgrad är nog fel ord, men jag förstår vad du menar. En AC kan sänka utomhusluften ett visst antal grader. Hur sval luft du slutligen kan få inne i kupén beror alltså på hur varmt det är ute.

Det finns även en temperatursensor på förångaren som begränsar kyleffekten om det är för kallt ute, så det inte blir isbildning. Då blockeras luftflödet.

Jag hade tidigare en V70 från 1998 som jag aldrig behövde laga AC:n på och det tror jag inte tidigare ägare gjorde heller. Det enda jag gjorde var förebyggande service ("påfyllning") en gång under fyra års ägande. Den hade inga problem att kyla ner kupén riktigt ordentligt, inte ens den sommardagen då jag såg 32 grader på yttertempen när jag låg i 130 på motorvägen. Fläkten gick dock fortare än normalt.

Upplevde samma sak som trådskaparen i en Toyota Hiace en gång. Luften ur AC:n var fisljummen, och jag begrep varför då jag körde ner rutan och det slog in 30-gradig fartvind. :D Inte på långa vägar lika bra kyleffekt som min V70. :)
av Andreasace
#771857
Kollade pumpen idag och den slår ifrån hela tiden, för jag antar att skivan ska snurra typ en längre tid och inte bara 2 sekunder.
Är ca 22grader ute, har full fräs på fläkt och kallaste på reglagen
Gjorde en film



Kollade med VIDA, den säger dock att trycker ligger på 470-520kpa om man kollar i ECM - A/C tryck

Hoppas Bilia backar upp på jobbet, för dem servade skiten för mindre än 1 år sedan för över 8000kr
Användarvisningsbild
av Nexus
#771861
28 grader ute och kör jag på max på ac sitter man fryser i bilen. V70-99.

På tomgång ska den inte stå till från så ofta som den gör på filmen. Dax chimsa kompressor eller läckt ut gas eller annat fel

Om du inte gjort det redan så dränk spr[…]

har också haft dålig bemötande fr[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ar[…]

Injektorer

Klämmor, bultar och kopparbrickor kostar inte[…]