Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mellowsounds
Hej kära forum medlemmar. Jag satt och surfade runt här för att ta reda på vad som kunde vara problemet med min STC. Den hoppar i under normal körning rakt fram, den hoppar i mest hela tiden. Det är alltså ett konstant "skorrande".
Efter lite läsning på forumet kom jag fram till att det måste vara ABS kransarna som jävlas. Sagt och gjort så bytte jag båda kransarna fram och det visade sig att den ena var sprucken, men problemet kvarstår.
Min fundering är nu, är ABS givarna så pass känsliga att om kransen har legat och skavt (tydliga märken på ena halvan av sensorn, inte bara någon enstaka repa) att detta kan vara mitt problem?
Bilen har en tid för felsökning hos volvo i morgon bitti.
Ska jag chansa på att det faktiskt är givaren som lever rövare eller är det värt att vänta tills efter en felsökning? (Jag har som sagt läst att det kan vara pumpen, styrdonet eller något annat helvete som kan spöka).
Vad är era erfarenheter? Hur vanligt är det att styrdon m.m. packar ihop?
Sammantaget så känns det, baserat på ovan, som att givaren är kass.
Kan tillägga att det handlar om en V70 -01.

EDIT: Jag ska kanske säga att det här felet smög sig på bilen. Det var inte så att jag kom ut en dag och STC strulade utan det började med att den hoppade i vid kraftig sväng och gaspådrag och sen har det bara blivit värre under 2-3 veckor och nu är det konstant.
Senast redigerad av 1 mellowsounds, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av greeeken
mellowsounds skrev:Hej kära forum medlemmar. Jag satt och surfade runt här för att ta reda på vad som kunde vara problemet med min STC. Den hoppar i under normal körning rakt fram, den hoppar i mest hela tiden. Det är alltså ett konstant "skorrande".
Efter lite läsning på forumet kom jag fram till att det måste vara ABS kransarna som jävlas. Sagt och gjort så bytte jag båda kransarna fram och det visade sig att den ena var sprucken, men problemet kvarstår.
Min fundering är nu, är ABS givarna så pass känsliga att om kransen har legat och skavt (tydliga märken på ena halvan av sensorn, inte bara någon enstaka repa) att detta kan vara mitt problem?
Bilen har en tid för felsökning hos volvo i morgon bitti.
Ska jag chansa på att det faktiskt är givaren som lever rövare eller är det värt att vänta tills efter en felsökning? (Jag har som sagt läst att det kan vara pumpen, styrdonet eller något annat helvete som kan spöka).
Vad är era erfarenheter? Hur vanligt är det att styrdon m.m. packar ihop?
Sammantaget så känns det, baserat på ovan, som att givaren är kass.
Kan tillägga att det handlar om en V70 -01.

EDIT: Jag ska kanske säga att det här felet smög sig på bilen. Det var inte så att jag kom ut en dag och STC strulade utan det började med att den hoppade i vid kraftig sväng och gaspådrag och sen har det bara blivit värre under 2-3 veckor och nu är det konstant.
Personligen tycker jag man ska felsöka först om felet inte är uppenbart.
Nu KAN det ju vara en givare men om det inte är det , vad kostar ett givare?
av mellowsounds
Jag har faktiskt inte kollat vad givaren kostar men jag räknar väl att den går lös på runt en tusing. Alt så kan jag köpa en från skroten för att testa om det är givaren.
Saken är den att jag lämnade in bilen för service för ett par veckor sedan och då bad jag dom felsöka fenomenet att STC hoppar in när jag svängde och gav gas och då hittade dom inga felkoder eller liknande utan sa bara att dom måste göra en djupare felsökning. Då var visserligen inte problemet så stort som det är nu (STC "skorrar" numer hela tiden om STC är inkopplad). Jag vill inte betala för en till felsökning som inte säger något så därför vill jag höra vad andra har för erfarenheter kring skavda ABS givare och trasiga ABS kransar.
Användarvisningsbild
av Jackson75
mellowsounds skrev:Jag har faktiskt inte kollat vad givaren kostar men jag räknar väl att den går lös på runt en tusing. Alt så kan jag köpa en från skroten för att testa om det är givaren.
Saken är den att jag lämnade in bilen för service för ett par veckor sedan och då bad jag dom felsöka fenomenet att STC hoppar in när jag svängde och gav gas och då hittade dom inga felkoder eller liknande utan sa bara att dom måste göra en djupare felsökning. Då var visserligen inte problemet så stort som det är nu (STC "skorrar" numer hela tiden om STC är inkopplad). Jag vill inte betala för en till felsökning som inte säger något så därför vill jag höra vad andra har för erfarenheter kring skavda ABS givare och trasiga ABS kransar.
Vart lämnade du in den? Lästes bilen ut med VIDA?
ABS systemet går troligtvis inte all läsa ut med standard OBD läsare.
av mellowsounds
Jahaja. Då var bilen tillbaka från felsökningen. Inga felkoder på ABS dock så fick jag 2st andra felkoder: "284: ECM-640F Omställningsventil kamaxel. Felaktig signal". Han sa att jag skulle byta CVVT solenoiden för att bli av med den. Den andra felkoden var: "284: ECM-3400 Knacksensor. För hög signal". Han sa att detta var ett följd problem på den första felkoden, han rekommenderade att jag skulle riva isär kontaktstycket och applicera lite WD-40 när jag byter solenoiden.
Detta är ju trist men det löser inte ABS/STC problemet. Han var tämligen säker på att det var ABSens styrdon som behövde en översyn med lödkolven så det får bli det första att kontrollera.
CVVT solenoiden, är det ett helvete att byta själv och kommer jag bli av med hela semesterkassan? Observera att jag absolut inte har tummen mitt i handen, jag är ganska säker på att jag kan fixa det här själv.
Användarvisningsbild
av Emil 1
mellowsounds skrev:Jahaja. Då var bilen tillbaka från felsökningen. Inga felkoder på ABS dock så fick jag 2st andra felkoder: "284: ECM-640F Omställningsventil kamaxel. Felaktig signal". Han sa att jag skulle byta CVVT solenoiden för att bli av med den. Den andra felkoden var: "284: ECM-3400 Knacksensor. För hög signal". Han sa att detta var ett följd problem på den första felkoden, han rekommenderade att jag skulle riva isär kontaktstycket och applicera lite WD-40 när jag byter solenoiden.
Detta är ju trist men det löser inte ABS/STC problemet. Han var tämligen säker på att det var ABSens styrdon som behövde en översyn med lödkolven så det får bli det första att kontrollera.
CVVT solenoiden, är det ett helvete att byta själv och kommer jag bli av med hela semesterkassan? Observera att jag absolut inte har tummen mitt i handen, jag är ganska säker på att jag kan fixa det här själv.

Bytte själv CVVT-solenioden på min förra S80,det var inga problem att göra det. Den sitter under den övre plastkåpan där du har kamremmen sitter,den sitter fastskruvad med 4 st. bultar samt elanslutning. Se också till att köpa en ny packning samt att du tar med dig artikelnummret på solenoiden till volvo,det finns 2 olika solenoider beroende på motor. Kostnaden var inte så dyr runt 1300-1400 kr samt att man får tillbaka cirka 250 kr i stomavgift när man lämnar sin gamla i inbyte.
Själva bytet på bilen tar max 10 minuter att göra själv.
av Andis
Emil 1 skrev:
mellowsounds skrev:Jahaja. Då var bilen tillbaka från felsökningen. Inga felkoder på ABS dock så fick jag 2st andra felkoder: "284: ECM-640F Omställningsventil kamaxel. Felaktig signal". Han sa att jag skulle byta CVVT solenoiden för att bli av med den. Den andra felkoden var: "284: ECM-3400 Knacksensor. För hög signal". Han sa att detta var ett följd problem på den första felkoden, han rekommenderade att jag skulle riva isär kontaktstycket och applicera lite WD-40 när jag byter solenoiden.

Bytte själv CVVT-solenioden på min förra S80,det var inga problem att göra det. Den sitter under den övre plastkåpan där du har kamremmen sitter,den sitter fastskruvad med 4 st. bultar samt elanslutning. Se också till att köpa en ny packning samt att du tar med dig artikelnummret på solenoiden till volvo,det finns 2 olika solenoider beroende på motor. Kostnaden var inte så dyr runt 1300-1400 kr samt att man får tillbaka cirka 250 kr i stomavgift när man lämnar sin gamla i inbyte.

När du byte solinoiden hitta du något filter i packningen till solinoiden?
Hört att det skulle finnas en där men inte hittat den i vida?
Skulle se ut som ett litet stål nät enligt det jag fick höra, men kanske inte finns?

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av Emil 1
Andis skrev:
Emil 1 skrev:

När du byte solinoiden hitta du något filter i packningen till solinoiden?
Hört att det skulle finnas en där men inte hittat den i vida?
Skulle se ut som ett litet stål nät enligt det jag fick höra, men kanske inte finns?

Med vänlig hälsning,
Andis

Jovisst finns det ett litet filter som sitter på packningen,men det är inte stort cirka 4-6mm i diameter.

Mvh / Emil 1
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Har bytt min solenoid det var inga problem, han på volvo sa åt mig att jag behövde ha en ny packning.

Du måste ta med den gamla när du hämtar den nya för dom vill ha den gamla i retur, min kostade ca 1200kr med packning

lätt att byta fick bygga om min hade ett gammalt systeam men det var inte svårt.

jag slår dig med 1år 2016 köptes[…]

Hur kom du till slutsatsen att den är trasig?[…]

Identifiering Volvofälg

Min 744 GLT 16 valve hade också M46. Jag gil[…]

Var in på Volvo hemma i byn och tänkte […]