Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Har en XC70 MY11 med Performance stereo och i mittenfacket ett USB-uttag. Jag har nu köpt en aktiv Brodit-hållare för min iPhone4, hållaren laddar via USB/Cigg-adapter och medföljer även en extra antenn av typ induktion. Jag har relativt enkelt lyckats sätta upp hållaren vid vent-uttaget på instrumentpanelen och med hjälp av "fiskben" lyckats dra både laddkabel och antennkabel snyggt in mellan mitkonsolens överkant och instrumentbrädan, och båda kommer nu ut på höger sida (passagerarsidan) där jag tagit bort sidopanelen. Behövde bara ta bort täckplattan runt displayen och skruva upp de två skruvarna lite och sedan var det bara att trycka in kablarna igenom springan och leda dem åt var sin sida dolt.

Mitt problem är nu att jag inte lyckas dra en USB-förängningssladd från USB-uttaget i mittfacket dolt in under mittkonsolen och ut längs med mittkonsolens högra sidopanel. Jag har lyckats att dra en vanlig 1,5mm elkabel så som jag tänkt genom att försiktigt, blint, leta mig fram under mittkonsolen och hade tänkt mig att dra igenom USB-förlängningskabeln genom att tejpa ihop båda, men jag fastnar hela tiden och detta beror väl på att USB-kontakten är för stor för att glida igenom.

Jag skulle verkligen behöva hjälp för att dra USB-förlängningskabeln dolt från USB-uttaget fram till höger sida bakom sidopanelen där jag nu har änden på USB-kabeln från Brodithållaren. Lyckas jag så vore det bara att koppla ihop USB-kontakterna och sätta tillbaka sidopanelen. Vill helst inte behöva demontera hela mittkonsolen, rädd att jag förstör något eller inte får tillbaka allt igen.

Emotser tacksamt tips och förslag, vore satan om det inte gick.

Hälsn

Janne
Finns väl lösa usb kontakter för lödning alternativt klippa kabeln och skarva ihop den kabel du har
Eller om du inte behöver mer än ström från usb så köp en sån här

http://www.conrad.se/USB-INBYGGNADSDOSA ... 8%2Fmd5%7D

Och montera på något dolt ställe
Tack för era synpunkter men jag har nu lyckats lösa problemet på ett bra och dolt sätt, tog lite tid men kortfattat gjort följande:
Vid mitkonsolens baksida tog jag bort täcklocket nedom knapparna för stolsvärmen och även plastinsatsen bakom täcklocket men även den lilla golvpanelen nere mot mattan. På detta sätt kan man se in under konsolen och man kommer lätt upp genom de springor som leder en in i förvaringsfacket under armstödet om man tar bort förvaringsfackets plastmatta.
Omvänt kan man sedan på detta sätt leda en USB-förlängningssladd med hon-kontakten från förvaringsfacket ner genom förvaringsfackets golmatta och ner till området under konsolen som jag beskrev ovan.
Sedan måste USB-honan tryckas ut mellan golvmattan och mitkonsolens bakre högra hörn. För att lyckas med detta använder jag ett "fiskben" och lyfter försiktigt på mitkonsolens sidolist vid golvmattan. När väl USB-honan dragits utanför mitkonsolen så är resten superenkelt. Man trycker bara in USB-kabeln successivt in under mitkonsolen sida in under sidopanelen tills man kommer ända fram till mitkonsolens främre sidopanel som är lätt att lyfta bort. USB-förlängningssladden är 1 meter lång och inhandlat på Clas Ohlson. Det enda som behövs för denna manöver är lite tålamod, ett eller två s.k. fiskben och allt ligger snyggt dolt av befintliga lister. På detta sätt har jag enkelt flyttat ordinarie USB-uttag i mitkonsolen förvaringsfacket till mitkonsolens främre del där den kan sammankopplas med diverse annan utrustning som man vill ha på instrumentbrädan. Både ström och iPhone-styrning har jag sedan genom denna USB-koppling utan annan åverkan, t.ex strömkablar o dyl. Ingen borrning eller lödning heller.
Hoppas min beskrivning kan förstås och hjälpa andre som har samma önskemål.

Hälsa

Jannek999
Bra att det löste sig för dig och tack för tipset

Och med minimal åverkan på bilen

Jag hade ju alla gånger hellre lött en kontakt än plockat isär bilen och först lät det som det inte gick utan att plocka loss mer
Det löser man med lite avlödningsfläta och krympslang

Eller fullösning, alufolie och eltejp
Mer "allvarligt" kan det vara om förlängningen håller för låg kvalitet och har för hög resistans
Beroende på hur lång kabeln i bilen redan är kan man få så högt spänningsfall så att USB drivaren inte orkar ladda/strömförsörja ansluten utrustning

Blir sammanlagda längden på bilens + förlängningskabeln för lång kan det tom bli så att det händer oavsett kvalisort på fölängningen
Hej alla och swemax.
Tror jag har fått ett litet problem med mina USB-förlängningar. Jag har alltid min iPhone fullt igång med 3G, data, BT, GPS och WiFi. Ljusstyrkan på skärmen ca 60-70%.
Ser nu när jag kör Spotify och dessutom slår på TomTom navigationen att iPhone långsamt tappar laddning, ca 1% var 6:e minut. Förstod först inte men antar att jag nått gränsen för max USB-längd.Den totala USB-längden blir nog ca 300 cm, först från stereon till USB-uttaget, sedan 100 cm USB-förlängning fram till Broidithållarens USB-kontakt med en sladd på ca 90 cm.

Kopplar jag Brodithållarens USB-kontakt direkt till cigguttaget eller direkt till USB-kontakten så står laddningsnivån på min iPhoine i princip stilla.

Möjligen kan jag korta ner min USB-förlängningssladd från 100 till 60 cm, men jag vet inte om detta skulle räcka? Finns det på marknaden lågresistens USB-ladd/synk-kabel av god kvalitet?

Vore tacksam för fortsatta tips, lite tråkigt att laddningen sjunker när jag har Spotify på samtidigt som TomTom navigationen.

Hälsn

jannek999
Problemet är att USB standarden säger att en port ska kunna leverera 5V 0.5A

På, om jag minns rätt, en 3 meters kabel med en given max resistans

Tror att i bilen man redan har överskridit de 3m innan du kopplar in din förlängning

Det finns USB Power injector eller Power doubler = två USB in och en ut
För att kunna ladda ipad från två standard USB portar
Det borde ge dig dom extra Ampere du verkar behöva

Om du hittar en sån kan du på lämplig plats installera ett sånt uttag som jag länkade till från Conrad för att få till din andra USB in

Detta borde lösa dina problem

Alternativt kan du använda en "iPad ready" USB hub med separat 12V försörjning, om det nu finns

Här finns lite av problematiken förklarad

Samt länkar till fördjupning

http://www.pcworld.com/article/193451/article.html

Stort tack för snabbt svar Micce1980.... gjor[…]

Ja dina prylar håller gott skick. Hoppas du […]

Hej har löst problemet de va bla den bussning[…]

Har du en extra nyckel skulle jag testa med den f&[…]