Takk for den lange felsøkningsbeskrivningen Pettsson, den kan jeg får behov for.
Og ja, trasig kupefläckt begrenser jo ACens effekt

De bruker jo gå sønder etter et tag.
Jeg undrer på en sak, det handler om en V70 98, for noen år siden gikk megnetkoblingen på, for sen å gå av etter en eller noen sekunder, det er vel typsk symptom på lavt gastrykk i ac systemet tror jeg. Man kunne endå konstatere at AC fungerade (men ikke tilrekkelig). Jeg fyllte på lite gas fra en r134 burk, med en billig ventil jeg hadde kjøpt. Jeg startet bil og ac og fyllte i gas, tror at jeg holdt flasken med ventilen opp, ikke ned, om jeg kommer i håg rett. Påfyllningen gikk rett långsomt og jeg gikk inn i bilen for å kolla luftkylning. Sen da jeg gikk ut igjen viste det billige instrumentet på den billige ventilen redan rødt, vet ej eksakt hur lang tid som har gått, kanskje nogre minuter. Jeg litar ikke på tryckmätaren, den var av usel kvalitet.
Det fanns ikke lenger nån livstegn fra AC systemet, ej heller magnetkoplingen, jeg tok ut lite gas for säkerhets skyld, men fortvarende ingen livstegn fra systemet. Fra den tid har magnetkoblingen i kompressoren aldri slått inn. Jeg her heller aldri hørt noen klikk fra et rele, fast det er kanskje ljudet fra magnetkoblingen som er det mest tydlige? fast om kompressoren er trasig og AC er på så slår kanskje magnetkoplingen inn endå? Jeg borde kolla om motorfläckten starter når bilen starter og er kald, skal gjøre det. Om magnetkoplingen aldri slår inn, er det kanskje troligt at det ikke er noe fel med kompressoren.
Altså, jeg undrer på om for høyt trykk i systemet kan ha ført til annan skade enn lekkasje, og hvilke faktorer det er som kan gjøre at magnetkoplingen ikke kopler inn kompressoren, foruten för lågt trykk i lågtykksiden eller låg kupetemperatur.
Det er annars ingen fel med bilen og ingen varsellamper.
Fra det jeg kan lese så er det mindre vanlig at kompressoren legger av. Kan den ha gått sønder om det har kommet flytande kylmedel inn i den ved påfyllning eventuelt, om man har holdt flasken opp-ned ved påfyllningn kanskje. Kan en sensor gått sønder ved for høyt trykk kanskje. Om jeg hittar elkontaktene til magnetkoplingen skulle jeg kunne kople in kompressoren bare for å se om det finnes et slags livstegn fra den. Det som jeg har tenkt så langt er at det borde være et direkt samband med at AC systemet har lagt av og at jeg kanskje fyllte i for mye kylmedel, ettersom de to hendelsene inntraff på samme tid, men har ingen aning om hur, kan ikke riktig forstå at for høyt trykk fører til noe annat enn fare for lekasj?
Jeg har nyligen kjøpt en ny r134 burk og lite bedre tryckmätare og fyllt i gas til lagom trykk for 20 grader som det var den dagen, enligt instrumentet. Det var heller ikke da, eller senare noe livstegn fra kompressor eller magnetkopling.
Om noen har noen ide så hør gjerne av er, annars tenker jeg kolla om fläckten går når bilen er kald og AC på, og om jeg hittar et rele eller poler til magnetkoplingen og eventuelt direktkople den, fast kjenns jo som at problemet ikke ligger der ettersom den sluttet väre aktiv da jeg etterfyllte for mycket gas.
Mener at jeg kollade alle säkringer for et tag sen utan att hitta trasig säkring, skal kolla igjen AC säkring.
Har aldri hørt noen oljud ifra kompressoren.