Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Jag upplever inte heller fuktig luft vid minusgrader, men jag tror att det beror på att luften helt enkelt är torr då. Uteluften alltså.
av *pettson*
Kompressorn går inte längre ned än till ca + 5 grader med kylmediat och därför är det ingen vits med att köra runt mediat i kallare temperaturer.
Inkommande fukt minskar också vanligen med minskande temperatur enligt en massa komplicerade turer som jag inte har någon koll på.
av AutoCool
:-~
Senast redigerad av 1 AutoCool, redigerad totalt 0 gånger.
av bit031
Hej alla,

Om den finns några intresserade kvar i min tråd. Jag har nu bytt min kupéfläkt som efter en tid har fungerat lite när den själv velat. Efter detta byte så går den perfekt o allt fungerar som det skall. Jag passade även på att göra ett simulerat test med "regn" på min AC enligt dom råd jag fått i min tråd. Jag sprutade vatten under, i luftintagen fram och även från ovan men AC:n snurrade på utan att lägga av. Nu skall jag väl inte dra några slutsatser av detta så här tidigt utan får väl testa ordentligt när det regnar på riktigt ute (och då behöver man väl inte vänta allt för många dagar) för att se vad som händer. En fråga nu när jag bytt kupéfläkten, kan den gamla fläkten ha påverkat AC:n så den har lagt av tidigare? Kan det ha kommit in fuktig luft som påverkat både kupéfläkt och AC? Det faktum är att när det regnar ute och AC:n lägger av så kommer det mycket fuktig luft in i kupén som immar igen fönstren snabbt. Det kanske är långskott men ibland kan ju det ena inte utesluta den andra. Dagens test med "regn" från alla håll funkade i alle fall.

Mvh/ Thomas
bit031 skrev:Hej alla,

Jag har nu hittat serviceboken och i den framgår att kompressor är bytt (som vi vet) byte av tror det står torkfilter, provtryckning, vakuumsugning, påfyllning av köldmedium och spårmedel. Vet inte om detta hjälper er som kan men det är vad som står i boken. Jag skall göra ett test i helgen starta bilen och spruta lite vatten över kompressorn och se om den lägger av.

Trevlig helg på er!
Thomas
2444ever skrev:Ursäkta om jag bryter in med en fråga här - som inte direkt har med TS fråga att göra, hoppas det är ok.
Om jag förstått det hela rätt så går inte kompressorn vid kallare än c.a 5+. Det jag inte riktigt förstått är avfuktningen: Sker den alltid oavsett om kompressorn går?
Är det kondensorn som sköter det?
I så fall är det då alltid cirkulation i AC-systemet?
Slutligen, om ja på ovanstående, fungerar avfuktningen då även vid minusgrader?

Tycker mig nämligen ha märkt att luften blir avfuktad även vid minusgrader, men kan vara inbillning.
av *pettson*
Det största långskottet är ju att inte ta med alla fakta vid felsökning. För det finns ingen AC i världen som fungerar utan sin kupefläkt.
Utan den lär det också bli imma på rutan och kännas fuktigt i kupen.
Det är mest tråkigt att du aldrig berättade det bara, eftersom du kände till problemet.
Strulande kupefläkt är en väldigt väldigt relevant orsak till problemet.
av halus
Takk for den lange felsøkningsbeskrivningen Pettsson, den kan jeg får behov for.

Og ja, trasig kupefläckt begrenser jo ACens effekt :-) De bruker jo gå sønder etter et tag.

Jeg undrer på en sak, det handler om en V70 98, for noen år siden gikk megnetkoblingen på, for sen å gå av etter en eller noen sekunder, det er vel typsk symptom på lavt gastrykk i ac systemet tror jeg. Man kunne endå konstatere at AC fungerade (men ikke tilrekkelig). Jeg fyllte på lite gas fra en r134 burk, med en billig ventil jeg hadde kjøpt. Jeg startet bil og ac og fyllte i gas, tror at jeg holdt flasken med ventilen opp, ikke ned, om jeg kommer i håg rett. Påfyllningen gikk rett långsomt og jeg gikk inn i bilen for å kolla luftkylning. Sen da jeg gikk ut igjen viste det billige instrumentet på den billige ventilen redan rødt, vet ej eksakt hur lang tid som har gått, kanskje nogre minuter. Jeg litar ikke på tryckmätaren, den var av usel kvalitet.

Det fanns ikke lenger nån livstegn fra AC systemet, ej heller magnetkoplingen, jeg tok ut lite gas for säkerhets skyld, men fortvarende ingen livstegn fra systemet. Fra den tid har magnetkoblingen i kompressoren aldri slått inn. Jeg her heller aldri hørt noen klikk fra et rele, fast det er kanskje ljudet fra magnetkoblingen som er det mest tydlige? fast om kompressoren er trasig og AC er på så slår kanskje magnetkoplingen inn endå? Jeg borde kolla om motorfläckten starter når bilen starter og er kald, skal gjøre det. Om magnetkoplingen aldri slår inn, er det kanskje troligt at det ikke er noe fel med kompressoren.

Altså, jeg undrer på om for høyt trykk i systemet kan ha ført til annan skade enn lekkasje, og hvilke faktorer det er som kan gjøre at magnetkoplingen ikke kopler inn kompressoren, foruten för lågt trykk i lågtykksiden eller låg kupetemperatur.

Det er annars ingen fel med bilen og ingen varsellamper.

Fra det jeg kan lese så er det mindre vanlig at kompressoren legger av. Kan den ha gått sønder om det har kommet flytande kylmedel inn i den ved påfyllning eventuelt, om man har holdt flasken opp-ned ved påfyllningn kanskje. Kan en sensor gått sønder ved for høyt trykk kanskje. Om jeg hittar elkontaktene til magnetkoplingen skulle jeg kunne kople in kompressoren bare for å se om det finnes et slags livstegn fra den. Det som jeg har tenkt så langt er at det borde være et direkt samband med at AC systemet har lagt av og at jeg kanskje fyllte i for mye kylmedel, ettersom de to hendelsene inntraff på samme tid, men har ingen aning om hur, kan ikke riktig forstå at for høyt trykk fører til noe annat enn fare for lekasj?

Jeg har nyligen kjøpt en ny r134 burk og lite bedre tryckmätare og fyllt i gas til lagom trykk for 20 grader som det var den dagen, enligt instrumentet. Det var heller ikke da, eller senare noe livstegn fra kompressor eller magnetkopling.

Om noen har noen ide så hør gjerne av er, annars tenker jeg kolla om fläckten går når bilen er kald og AC på, og om jeg hittar et rele eller poler til magnetkoplingen og eventuelt direktkople den, fast kjenns jo som at problemet ikke ligger der ettersom den sluttet väre aktiv da jeg etterfyllte for mycket gas.

Mener at jeg kollade alle säkringer for et tag sen utan att hitta trasig säkring, skal kolla igjen AC säkring.

Har aldri hørt noen oljud ifra kompressoren.
av *pettson*
Mät om den ger spänning till kompressorn? Menar så att systemet vill dra magnetkopplingen?
OM spänning finns så är magnetkopplingen problemet.
OM spänning inte finns så vill inte systemet blanda in kompressorn.
Då återstår att felsöka resten.
av halus
Takk, skal se om jeg hittar en kontakt til magnetkoplingen som jeg kan mäta på, fast kompressoren ligger jo lengst ned så det blir kanskje ikke så lett :) Det finns et AC rele i huvudsäkringsboksen, er det den som direkt styr magnetkoplingen? I såfall er det lett å mäta om releet får spenning. På releet er jo även releets krets ritat.

Fast magnetkoplingen sluttet kople inn seg samme dag som jeg fyllte (för mycket?) gas i systemet, så det virker som at den fungerade perfekt innan det tidspunktet. Jeg undrer hva som hender når man fyller för mycket gas i systemet, stenger det automatisk ned, eller om det arbeider endå etter beste evne med dom risker det innebär.

Jeg kollade i dag motorfläkten, den starter ikke når motoren er kald og AC på. Er det så på v70 98 at motorfläckten alltid starter når AC er på når bilen står parkerad? I såfall utgår jeg ifra at magnetkoplingen og motorfläckten starter samtidig, så er det på visse biler men vet ikke om det er så på v70. Om det er så, så betyder det vel at bilen aldri forsøker å sette i gång kompressoren. Jeg undrer på vilke parametre det er som kan få datoren til å velge å ikke starte kompressoren. Altså vilke sensorer som kan gi beskjed til datoren om å ikke starte kompressoren. Senosorer som berørs må vel iallfall väre

- Temp sensor i kupe (som iallfall fungerer når jeg värmer kupeen).
- Trycksensor på lågtrykksiden. Jeg har testet lite olike trykk når jeg har fyllt i mer gas. Fast sensoren i seg selv kan jo være trasig
- ?
av halus
Jeg forsøkte plocka bort AC releet for å kunne mäta på kontakten der, men da går det ikke å starte bilen, så jeg forsøker på annat sett. Jeg forsøkte iallfall å byte startmotor releet med AC releet, utan problem, så jeg vet iallfall at det ikke er fel på AC releet. (Dom er eksakt likedan)

Forsøker i morgen dra releet halvt ut og mäta på den.

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]