Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av VolvoÄgarn
Köpte en 855a av en bilfirma för några veckor sedan. Frågade innan jag åkte och köpte bilen om kamremmen var bytt, den var bytt vid 18700 mil sa dom på firman. Så jag åkte iväg och provkörde och köpte bilen men sedan när jag kommer hem ser jag att serviceboken saknas.
Jag tittade inte om det fanns en servicebok utan jag antog att det fanns en servicebok eftersom dom sa att kamremmen var bytt vid 18xxx mil. Korkat av mig såhär i efterhand att inte kolla det.. Ringde dagen efter jag köpte den och frågade om det inte fanns en servicebok till bilen jag köpte och nej den fanns ju tyvärr inte sa dom. Bilen har snart gått 28 0000.
Men hur kan dom veta att den är bytt vid dessa 18700 mil om serviceboken saknas? ??:-/
Bilen går bra iallafall, har inte haft några problem under tiden jag haft den. Känns bara lite riskabelt att köra när man inte vet om kamremmen är bytt vid miltalet som dom säger, ska få tummen ur röven snart och lämna in den på Volvo så dom får byta kamrem, vattenpump osv.
Senast redigerad av 1 VolvoÄgarn, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Kolla om det sitter en klisterlapp med datum och miltal på kamremskåpan eller där i närheten... då vet du när den är senast bytad.......
av VolvoÄgarn
torbjorn_75 skrev:Kolla om det sitter en klisterlapp med datum och miltal på kamremskåpan eller där i närheten... då vet du när den är senast bytad.......
Tack, ska kolla upp det.
av Uninium
Smiter in och säger att det är 12000mil/8år på intervallen om du inte redan visste det.
av VolvoÄgarn
unlock26 skrev:Smiter in och säger att det är 12000mil/8år på intervallen om du inte redan visste det.
Jo, det vet jag, men tack ändå. Gick ut och kollade och det satt en lapp där och det står att den är bytt 2003 nånting vid 18700 mil. Så det blir att åka in på Volvo snarast.
av Rådlös
Det är så här i vissa fall att uppgifterna finns i en databas. Om den täcker in alla Volvo i hela Sverige eller bara dom som är köpta och servade på samma firma, skall jag låta vara osagt. Det kan ju vara så som i mitt fall, Bilia Sthlm.
Jag lämnade in min bil på en Biliaverkstad för någon åtgärd som jag har glömt nu. Medan mottagaren stog där vid bildskärmen och kollade sa han att generatorn var utbytt i min bil. Det var inget fel på generatorn i mitt fall, så det var helt ovidkommande. Och jag hade inte haft bilen jättelänge så generatorbytet var före min tid.
Om du har tur och bilen har servats i samma firma (koncern?) så finns sådana viktiga uppgifter i en databas. Du kan ju försöka "mjölka" dom på lite fler uppgifter så får veta lite mer om bilens historia.
Detta hände redan i slutet på 80-talet, så det var fungerande redan då.
av VolvoÄgarn
Rådlös skrev:Det är så här i vissa fall att uppgifterna finns i en databas. Om den täcker in alla Volvo i hela Sverige eller bara dom som är köpta och servade på samma firma, skall jag låta vara osagt. Det kan ju vara så som i mitt fall, Bilia Sthlm.
Jag lämnade in min bil på en Biliaverkstad för någon åtgärd som jag har glömt nu. Medan mottagaren stog där vid bildskärmen och kollade sa han att generatorn var utbytt i min bil. Det var inget fel på generatorn i mitt fall, så det var helt ovidkommande. Och jag hade inte haft bilen jättelänge så generatorbytet var före min tid.
Om du har tur och bilen har servats i samma firma (koncern?) så finns sådana viktiga uppgifter i en databas. Du kan ju försöka "mjölka" dom på lite fler uppgifter så får veta lite mer om bilens historia.
Detta hände redan i slutet på 80-talet, så det var fungerande redan då.
Tack för infon, bra att veta.

Kamrem, vattenpump, remspännare och löprulle. Det är väl allt som man "ska" byta vid kamremsbyte eller är det något mer?
installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?

TS har inte varit aktiv på forumet sen aug 2[…]