Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leifer
#766110
Rådlös, mitt resonemang handlar om att man kanske lurar sig själv när man sätter i ett extra stort batteri, att det håller sämre. Just för att det inte laddas upp lika mycket och därmed kommer ha en sämre laddningsgrad än ett mindre batteri över tid. Och ju mindre laddat batteriet är, desto snabbare försämras det. Och ett litet batteri som är fräscht, har ju inga problem att kicka igång bilen även när det är svinkallt. Är ju bara om bilen har vissa problem och är svårstartad, som man har nytta av att kunna köra startmotorn länge. Normalt är det istället bättre att startmotorn får maximal ström en kort tid, för då startar motorn snabbt. Med ett mindre billigare batteri så blir det ju dessutom billigare att byta det oftare om man så vill, kanske till och med förebyggande om man tycker det börjar tappa lite effekt.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
#767984
Man får ju se det lite också att hur mycket generatorn orkar ladda spelar ju ingen roll i starten. Där är vi ju mest intresserad av Ah. Sen måste man ju givetvis åka så långt att generatorn hinner ladda tillbaka det som gick åt vid starten. Sen kan ju Ah nästan halveras en riktigt kall vintermorgon (-25 och neråt). Och jag antar att CCA följer antal Ah litegrann? Så ju mer Ah du kan få plats med ju mer CCA har du. Kan förövrigt meddela att jag tog en närmare titt under bilen och såg att det sitter både MoK värmare :D Trodde bara jag hade kupévärmare. Synd att det inte finns stolpar där jag bor :(
av rid54
#767995
Batteriets storlek påverkar inte laddningsgraden med originalgeneratorn, i princip. Det är hela tiden fråga om att uttag (vid start) måste återbetalas (med laddning) och det är ju ingen förändring bara för att man byter batteri... Sedan kan ett stort batteri naturligtvis få en större "skuld" om inte laddningen klaras av med normal körning, men strömuttaget ur generatorn blir inte avgörande större för det. Dessutom finns väl skyddsfunktioner i generatorn mot överström. Det avgörande är att generatorn hinner trycka tillbaks det batteriet förlorat, under dagens körning, vilket inte alltid funkar med korta körsträckor.

Man kan nog anta, att CCA (Cold Crank Amps, i princip "maximalt strömuttag") följer batteriets Ah-värde, men det är inte en helt självklar funktion; det beror på hur batteriets plattor etc är utformade och varierar mellan fabrikat/utförande.
av Rådlös
#768001
Det är så illa med CCA också att det finns en handfull olika mätmetoder.
I princip mäter man hur mycket ström batteriet orkar ge ut under en bestämd tid. Sedan kan det upprepas efter ett visst antal sekunder. Och man mäter naturligtvis då också. Dessutom skall batteriet vara kallt. Några har -18°C och några har -20°C. Sedan skiljer det på dels crankningstiden och även på mellantiden till nästa crankning. EU har en mätmetod. USA har en annan och Ostasien har en tredje. Sedan finns det några som är lite äldre eller omodernare. Så när jag har tittat på nätet vill jag minnas att det fanns 5 mätmetoder. (Om jag inte minns fel så har Volvo ett eget system också på dom batterier som säljs i Volvos namn?)
Detta innebär ju att om man står på ett bilprylvaruhus och skall välja ett batteri så kan dom ju i teorin ha olika CCA-värden men ändå inte vara jämförbara om dom är av olika fabrikat eller kommer från olika leverantörer. Det batteri som har det bästa CCA-värdet behöver inte vara det överlägset bästa jämfört med något annat. Så läs noga tilläggen som står efter CCA-värdet. Det säger vilken mätmetod som har använts. Om jag minns det rätt heter EU's metod E, och USA's SAE. Men jag kan minnas fel. Kolla!
Med lite Googlande hittar man något som ger en sammanfattning av detta. Jag har gjort det, men det var nog snart ett år sedan.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
#768002
Rådlös skrev:Det är så illa med CCA också att det finns en handfull olika mätmetoder.
I princip mäter man hur mycket ström batteriet orkar ge ut under en bestämd tid. Sedan kan det upprepas efter ett visst antal sekunder. Och man mäter naturligtvis då också. Dessutom skall batteriet vara kallt. Några har -18°C och några har -20°C. Sedan skiljer det på dels crankningstiden och även på mellantiden till nästa crankning. EU har en mätmetod. USA har en annan och Ostasien har en tredje. Sedan finns det några som är lite äldre eller omodernare. Så när jag har tittat på nätet vill jag minnas att det fanns 5 mätmetoder. (Om jag inte minns fel så har Volvo ett eget system också på dom batterier som säljs i Volvos namn?)
Detta innebär ju att om man står på ett bilprylvaruhus och skall välja ett batteri så kan dom ju i teorin ha olika CCA-värden men ändå inte vara jämförbara om dom är av olika fabrikat eller kommer från olika leverantörer. Det batteri som har det bästa CCA-värdet behöver inte vara det överlägset bästa jämfört med något annat. Så läs noga tilläggen som står efter CCA-värdet. Det säger vilken mätmetod som har använts. Om jag minns det rätt heter EU's metod E, och USA's SAE. Men jag kan minnas fel. Kolla!
Med lite Googlande hittar man något som ger en sammanfattning av detta. Jag har gjort det, men det var nog snart ett år sedan.
Är inte SAE hur man mäter olja i därborta? Eller är SAE ett "större" system för hur saker och ting skall mätas i usa?
Användarvisningsbild
av leifer
#768012
Min poäng var ändå att det stora problemet och därmed lösningen, är inte storlek på batteri. Utan att batteriet slits om det inte laddas ordentligt. Och då är det troligen bättre att köpa ett mindre billigare batteri oftare. Dom gånger jag har haft startproblem har det dessutom inte givet varit nån fördel att batteriet orkar dra runt startmotorn länge, och särskilt om batteriet inte har den där initiala kraftiga kicken. Då blir det ett trött "njö njö njö" i flera minuter. En välservad bil ska ju starta direkt, även när det är riktigt kallt!
av Rådlös
#768038
Leifer: Jag tror inte din teori håller. Ett välskött batteri kan ha en livstid på 10 år. Nu är det sällan det händer i en bil, men om vi tänker oss 6 - 7 år som en livstid. Om du då köper ett mindre batteri och kör med det i 3 - 4 år och får köpa ett till efter 3 - 4 år, medan din "granne" kör på samma batteri 7 år i rad. Så stor är inte prisskillnaden på ett lägre amperetal att det kommer att bli någon god affär. Satsa dom pengarna på en bra batteriladdare om du har möjlighet att koppla en sådan till bilen.
Jag kan berätta för dig en situation som hände för många år sedan. Vid den här tiden, mitten på 70-talet, hade alla dom vanliga bilarna, Volvo, SAAB, Opel, Mercedes, Ford plus alla USA-bilar m.fl 60 Ah-batteri. Ett nytt sådant kostade omkring 150 - 200 kr. (Det var ändå mycket på den tiden) Det var också samma modell på batterierna. Samma batteri passade i alla vanliga bilar. Jag hade av olika omständigheter och skäl en högst ovanlig bil under en period. En Citroen Mi 8 (tror jag den hette?) I den behövdes det akut ett nytt batteri. Det batteriet var på 45 Ah och var smalt och avlångt. Priset på detta var 450 kr!!!! En svindlande summa i sammanhanget.
Orsaken till detta var enkel. Det tillverkades massor av 60 Ah-batterier, alla normala bilar skulle ju ha sådana. Därför var priset lågt.
I min ovanliga konstiga bil var det ett ännu konstigare batteri som bara tillverkades i låga serier. Därför blev dom jättedyra.

Så här såg bilen ut: http://sv.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_Ami Ami 8 hette den. Det var t.o.m samma röda färg.
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]