Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Man har ju en respittid vid påställning om bilen fått körförbud pga utebliven besiktning.

Om du ställer på ett avställt fordon som har körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning, kan du i vissa fall få en respittid på 21 dagar med kontrollbesiktningen. Det innebär att fordonet kan köras i tre veckor från påställningsdagen innan det blir körförbud. Fordonet måste uppfylla följande villkor:
- vara en personbil, lätt lastbil eller lätt buss med en totalvikt av högst 3500 kg
- ha körförbud på grund av att inställelseterminen passerats
- ha varit avställt från och med inställelsemånaden (Detta innebär att fordonet ska vara avställt senast den första dagen i inställelsemånaden)
- vara godkänt vid besiktning, efter föregående inställelseterminens början.

Jag hade annars gjort som i det första inlägget, besiktigat bilen och sedan kört den till verkstaden. Körförbud lär du endast få om om du har gamla oåtgärdade tvåor (och det finns det ju inte, den var ju godkänd på senaste besiktningen).
- ha varit avställt från och med inställelsemånaden (Detta innebär att fordonet ska vara avställt senast den första dagen i inställelsemånaden)

Där sket det sig- Bilens sista besiktningsdag var 2013-03-31 och den ställdes av 2013-04-01. Den måste, om jag förstår dig rätt, ha varit avställd betydligt längre än så? (Slutsiffra 1).

Menar ni att jag är lurad? Informationen jag fick från Vägverket, eller vad det nu heter numera, var att en bil som missat sista besiktningsdagen fick automatiskt körförbud och om den underkänns vid besiktningen så inträder den strängaste sortens körförbud så att jag inte ens får köra hem bilen utan måste bärga den från bilprovningen med släp eller lastbil.

Stämmer inte det? Annars är det ju en baggis att åka in för 300 kronor, få en eller två tvåor och därefter köra direkt upp till verkstaden.
av osla
om bilen gick genom förra bes utan UA så är det bara köra till bes igen, och får du då någon tvåa så har du en månad som du får köra med bilen plus en månad till innan det blir en helt ny kontrollbesiktning men då får du inte köra med bilen.

bara åka och besikta och se vad dom klagar på. annars hade jag kört den obes till verkstan, du tappar inte körkortet för obesiktat
av Andis
Har själv inte hållit på med så risiga bilar.

Men vet en del bil polare som fått luriga 2 or och helt enkelt väntat 2 månader sen testat köra igenom dom och lyckats få igenom dom då. För att det tydligen blir ny besiktning då.

Bilen jag körde och fick ringa bärgare på var en rallybil som inte gick att få igenom. Då testa vi att boka besiktning i närheten av rallybanan när den skulle dit det gick inte utan blev bil bärgare efter att blivit stoppade. Dom tyckte att det var för lång väg, det var inte närmaste besiktningställe.

Men man kan ha tur. Vet några som haft sån fantastisk tur så det är inte sant när dom blivit stoppade med avställda bilar. Rekordet är en polare som klara sig med avställd bil slicks och ställa om polisen på vintern när han fick byta parkering på den och körde en rövare gick bra men han kan prata rejält bra.

Är nog väldigt idivuellt vad man klarar sig med. Lagar är ju oftast inte skrivna så att det inte går att vinkla och vrida på dom lite.

Det här med vilken månad bilen ställts på och av i och så vidare var nya regler för mig. Ingen som kan lägga upp reglerna? Försökte hitta dom men orkade inte leta igenom hela bilprovningens sida.

30 år gamal bil kan man besiktiga när som och får då alltid 2 år till nästa besiktning.

Ny bil besiktning termin exempelvis jun- dec betyder besiktigar du den första gången i maj får du besiktiga om den igen i jun igen då bara besiktning i rätt termin ger ca 1,5 år till bilen måste besiktigas igen. 1,5 år är om du besiktigar i första månadenoch väntar till sista månaden innan du besiktigar igen.

Att det skulle spela någon roll att man ställt av bilen efter besiktningen gått ut tycker jag låter konstigt. Tycker själv att det inte skulle behöva ändra något. Men gissar att reglerna är otydliga och därav går att vinkla om man vill försöka göra det.

Det ända jag kommer på nu är att det brukar stå på pappret när man ställer på bilen att den får brukas ett par veckor innan skatten måste betslas in men att det även gäller besiktningen låter konstigt. Mycket tveksamt att det godas. Gjorde inte det på rallybilen i alla fall. Men som sagt regler skrivs om ibland och dom går oftast att vinkla och vrida. Men man bör nog ha med sig dom då och läsa upp dom vid eventuellt stop.

Finns ju en gammal fin regel för militära kolonner som man kan ha bra nytta av på student körningar som ger godkänt till en del saker hur folk får sitta på släp kärror. Har för mig att den är från 1974 men kommer inte ihåg exakt hur den var. Kanske inte finns kvar heller.

Leta du kanske hittar något liknade till din körning.

Med vänlig hälsning,
Andis
Andis skrev:Har själv inte hållit på med så risiga bilar.
Tack för den du. Kanske skulle du kolla över skicket på bilen först, innan du kallar den risig. Det enda risiga är att jag har fått ett litet hål på avgassystemet som förmodligen inte passerar igenom bilprovningens nålsöga. I övrigt är den i riktigt toppskick med tanke på åldern (och ansträngningar görs för att få den ännu bättre).

-----

Som sagt var, alla tidigare år är det utan anmärkning, det är bara det att jag var sjuk och dessutom överlastad av saker att göra när besiktningstiden rann ut och eftersom jag har två bilar och den det gäller är den fina som ändå inte skall gå som bruksbil så tänkte jag att det reder sig nog. Sedan ringde jag Vägverket och blev lite stressad över alla reglerna. Ni menar alltså att jag skulle kunna köra till bilprovningen 1 km från mitt garage, få en tvåa för avgaset och därefter direkt åka upp till verkstaden och fixa den? (Eftersom den stått ett tag är nog en service att föredra också med tanke på avgasvärden).
Du kan inte bara lägga en klick med kemisk metall precis där hålet är?
Smetade en sträng med fingret runt flänsen till flexskarven på min gamle 855 för att den skulle bli tyst.
Höll iallafall 6 månader innan det gick igenom och flåsade igen.
Först, du har helt missuppfattat som tidigare sagts, får du ombesiktning har du en månad på dig att åtgärda felen (men dom ska åtgärdas snarast för att få köra egentligen), nåt om att få körförbud vid ombesiktning är bara skitsnack.

Så besiktiga och få ombesiktning och åtgärda felen sedan är väl bäst.

Jag skulle dock köra iväg till den verkstad som man vill till. Blir du stoppad är du ju på väg till verkstad. Tänk dock på att du inte får köra ifrån verkstaden och hem sedan, utan det ska köras direkt till bilprovningen från verkstaden.

Och angående Dolly och körförbud, det är ju därför man har en DOlly, det blir då ett efterfordon och det får man dra oavsett besiktningsstatus o.s.v. Det är ju därför mindre bärgare bara har en grimma att dra med.
Amarace skrev: Och angående Dolly och körförbud, det är ju därför man har en DOlly, det blir då ett efterfordon och det får man dra oavsett besiktningsstatus o.s.v. Det är ju därför mindre bärgare bara har en grimma att dra med.
Som jag förstått det får inget hjul va i backen om du fått körförbud (aka Spanska flaggan). Små bärgare drar väl mest bilar som inte går att köra, inte bilar som har körförbud?

/Martin
av Andis
SEpaket skrev:
Andis skrev:Har själv inte hållit på med så risiga bilar.
Tack för den du. Kanske skulle du kolla över skicket på bilen först, innan du kallar den risig. Det enda risiga är att jag har fått ett litet hål på avgassystemet som förmodligen inte passerar igenom bilprovningens nålsöga. I övrigt är den i riktigt toppskick med tanke på åldern (och ansträngningar görs för att få den ännu bättre).

-----

Som sagt var, alla tidigare år är det utan anmärkning, det är bara det att jag var sjuk och dessutom överlastad av saker att göra när besiktningstiden rann ut och eftersom jag har två bilar och den det gäller är den fina som ändå inte skall gå som bruksbil så tänkte jag att det reder sig nog. Sedan ringde jag Vägverket och blev lite stressad över alla reglerna. Ni menar alltså att jag skulle kunna köra till bilprovningen 1 km från mitt garage, få en tvåa för avgaset och därefter direkt åka upp till verkstaden och fixa den? (Eftersom den stått ett tag är nog en service att föredra också med tanke på avgasvärden).

Förlåt var inte din bil jag menade utan bil polarnas som var dåliga.

(Har en gammal bil polare som höll på med en Prelude från 1980 som han bara bestämt sig för att han skulle köra till det inte var möjligt längre, den bilen besiktigades på slutet varje månad tills dom ledsna och sa nu godkänner vi den en sista gång sen vill vi inte se den mer förstått sa dom till han :-). )

Din vet jag inget om och det var inte din bil jag menade i sammanhanget.

Sorry att det blev lite luddigt formulerat.

Med vänlig hälsning,
Andis
sthlm skrev:Du kan inte bara lägga en klick med kemisk metall precis där hålet är?
Smetade en sträng med fingret runt flänsen till flexskarven på min gamle 855 för att den skulle bli tyst.
Höll iallafall 6 månader innan det gick igenom och flåsade igen.
Nja, det vet jag inte om jag kan. Begränsad händighet och inga möjligheter att mecka någonstans. Det finns alltför strikta regler i garaget jag står.
Amarace skrev:Först, du har helt missuppfattat som tidigare sagts, får du ombesiktning har du en månad på dig att åtgärda felen (men dom ska åtgärdas snarast för att få köra egentligen), nåt om att få körförbud vid ombesiktning är bara skitsnack.

Så besiktiga och få ombesiktning och åtgärda felen sedan är väl bäst.

Jag skulle dock köra iväg till den verkstad som man vill till. Blir du stoppad är du ju på väg till verkstad. Tänk dock på att du inte får köra ifrån verkstaden och hem sedan, utan det ska köras direkt till bilprovningen från verkstaden.

Och angående Dolly och körförbud, det är ju därför man har en DOlly, det blir då ett efterfordon och det får man dra oavsett besiktningsstatus o.s.v. Det är ju därför mindre bärgare bara har en grimma att dra med.
Okej, men alltså. Bilen har gått över tiden, den har haft körförbud sedan 1/4 på grund av utebliven besiktning. Jag har en verkstad 7 mil norröver som jag vill in till, den ligger också 50 meter från bilprovningen, tänkte lägga till någon hundring och be om att få hämta ut bilen nybesiktigad.

Dolly är icke aktuellt. Det är motortrafikled till verkstaden. Man får inte köra 30 där, om jag minns rätt.
Andis skrev:Förlåt var inte din bil jag menade utan bil polarnas som var dåliga.

(Har en gammal bil polare som höll på med en Prelude från 1980 som han bara bestämt sig för att han skulle köra till det inte var möjligt längre, den bilen besiktigades på slutet varje månad tills dom ledsna och sa nu godkänner vi den en sista gång sen vill vi inte se den mer förstått sa dom till han :-). )

Din vet jag inget om och det var inte din bil jag menade i sammanhanget.

Sorry att det blev lite luddigt formulerat.

Med vänlig hälsning,
Andis
Alright, sorry, jag missförstod dig. (Vill du ha en uppfattning om skicket på min bil så finns länk i min signatur).

Det påminner mig om en gammal Saab en släkting hade. En 900 från tidigt 80-tal som hade hål längst ned i dörrarna och allting. Bilen var ett vrak och hade rullat 18 000 mil. Men likförbannat envisades människan med bilen i flera år, innan hon sålde (!) bilen. Hur det gick till vet ingen, men nästa ägare lyckades hålla liv i bilen 4 år till...
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?