Så här kan en kompressionstestare se ut:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-151314/
Det finns andra utförande också. Verkstäder brukar ha en modell med ett litet papper där mätkurvan ritas ut. Men det är lite av överkurs. Du klarar dig gott och väl med papper och penna där du skriver ut resultatet.
Till din motor har jag bara en uppgift och det är Kompressionsförhållandet, som skall vara (var när bilen var ny) 8,7:1. Detta är bara ett uträknat värde och är inte det samma som kompressionstrycket. Jag kan det inte exakt, men det finns andra här på forumet som kan det. Det skall i alla fall ligga
omkring 10 kg/cm2. När du har mätt alla 4 cylindrarna får ingen av dom avvika mer än 10% av dom övriga. Inom Volvos auktoriserade verkstäder anses en sådan motor renoveringsfärdig. Vilket betyder omborrning och nya kolvar etc. etc.
Det finns lite olika rutiner för att mäta kompressionen. Några säger att motorn skall vara varmkörd och alla tändstiften skall vara urskruvade. Någon säger t.o.m att gasspjället skall stå helöppet så att cylindern verkligen fylls med luft. Andra, kanske dom som inte är så nogräknade, lossar ett tändstift åt gången och mäter på den aktuella cylindern. Hur man än gör med detta så är det viktiga i sammanhanget att man har gjort lika på alla cylindrarna. Alltså så det blir lika förutsättningar för alla cylindrar. I det här läget har du kanske redan förstått att det är en fördel att vara två för det här, en som håller i mätaren och en som kör på startmotorn.
Det här med luftfiltren var ett kapitel för sig. Dom tillverkades som slutna engångsfilter, men händiga personer klurade ut att öppna dom. Det hakade Biltema och andra på och sålde pappersfiltren utan plastburken. Det där var väl lite årsmodellbundet också så jag vågar inte säga hur det är på din bil. Men också i denna frågan finns det andra kunskapare här på forumet som vet detta mer exakt. Tvingas du köpa ett helt filter i burk, så är det kanske inte så mycket att säga om det, för det är bara en plastburk som i sig själv inte kostar så mycket. Alltså en plastburk med ett pappersfilter.