Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av SEpaket
Här kommer en tankenöt för alla er som kan lagen.

Min 850 har stått ett tag och måste igenom besiktning. Innan besiktning behöver man dock byta en del av avgasröret (litet läckage som troligen inte går igenom), se över bromsarna då den stått ett tag samt ge den en ordenlig underhållsservice.

Problemet är följande: Min verkstad ligger nästan 10 mil härifrån (har mätt och det blir cirka 7 när jag kör sträckan på trippen). Närmaste verkstad är Mekonomen som skall ha 9 500 kronor för arbetet enligt offert, min stamverkstad tar runt 3 000 kronor för samma jobb. Jag har inte lust att betala 6 500 kronor mer för samma jobb. Men, jag antar att jag måste boka tid hos Mekonomen enligt lag? "Kortast lämpliga väg till verkstad" står det i lagen. Jag antar att det är närmaste verkstad man avser då.

Att köra upp bilen för egen maskin är inga problem, bromsarna tar bra (vill ändå se över innan besiktning) och bilens skick är gott. Att dra den med 940n går inte, viktproblem. Jag har inte heller BE-kort och känner ingen som har en större dragbil heller.

Böter för att köra med obesiktigad, men påställd och försäkrad (något annat är såklart inte aktuellt) är 1 000 kronor, vilket nästan hade varit värt det för att få bilen till en riktig verkstad. Men man kanske rycker körkortet för mig? Jag har inte en enda trafikförseelse på mig. Och vad är risken att man blir stoppad förutsatt att man kör normalt? Jag har, med besiktigad bil, kört den sträckan tusentals gånger och aldrig någonsin blivit stoppad eller sett någon annan stoppas. Hinner polisen verkligen kolla besiktningsstatus på alla bilar på en motortrafikled? Är det lagligt om jag är på väg till verkstad?

Tja, den som löser detta får en guldstjärna i boken. Hur får jag bilen till punkt a till punkt b så billigt som möjligt? Helst lagligt.
Besiktiga bilen för 300kr och kör sedan till din verkstad med de tvåor du fått.

/Martin
Går inte. Eftersom besiktningen gick ut sista Mars innebär tvåa direkt körförbud, vilket gör att jag inte ens får köra den från besiktningshallen utan ta den på trailer tillbaka.
SEpaket skrev:Går inte. Eftersom besiktningen gick ut sista Mars innebär tvåa direkt körförbud, vilket gör att jag inte ens får köra den från besiktningshallen utan ta den på trailer tillbaka.
Efter hur lång tid försvinner de gamla tvåorna då? Förr i tiden var det efter 2 månader men det kanske har ändrats?
Eftersom bilen idag inte har några tvåor då den är helt obesiktigad så...
Är det bara ordinarie besiktningsperiod som gått ut? Isf går det bra att köra till närmaste besiktningsorgan och ta emot några tvåor och köra därifrån. Finns det gamla oåtgärdade tvåor kan saken kanske vara i ett annat läge.
2012-03-22 godkändes bilen vid besiktning utan anmärkning. 2013-03-31 gick besiktningsperioden ut och bilen är därefter inte besiktigad. Det finns alltså inga oåtgärdade tvåor.
av Andis
Har dom inte ändrat på sista året så är gick det till så här innan.

En bil polare som gjorde så här med sin bil som var en del att fixa på.

Besiktiga den bil som var obesiktigad fick 2 or fixa dom inte besiktiga igen då fick man för 1 månad igen för att besiktiga. Men sist vart det bara 2 veckor sedan 1 vecka. Sedan provades inte mer vad som hände. Någon annan kanske provat.

Besiktigar du innan din besiktningstid kommit som månaden innan. Då gäller den besiktningen bara månaden ut sen måste den besiktigas igen. För att bli godkänd ett år.

I ditt fall så skulle jag rekommendera att besiktiga den innan du kör 10 mil. Blir du stoppad kommer dom bli gnälliga. (Har provat själv) fick dock med dom på att inte skriva böter då jag ringde dit en bärgare men det var betydligt dyrare än att besiktiga och få några 2 or.

Hoppas det här svaret räcker för dig att bestämma hur stora risker du vill ta.

Alla exempel är med påstäld bil och försäkrad.

Lycka till
Med vänlig hälsning,
Andis
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]