Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Collision warning bryr sig inte bara om avståndet, och utan också om det minskar eller ökar. För mig fungerar det hyfsat bra så länge vägen inte svänger för mycket. Då kan det bli fellarm.

Jag förstår definitivt nyttan. I teorin ska din uppmärksamhet alltid vara 100%. I verkligheten kan ingen människa ha 100% uppmärksamhet på vägen framför hela tiden. Då är det väldigt bra med någonting som först varnar, och om det inte hjälper bromsar.

När det gäller BLIS så ska den inte varna akustiskt. Skulle tro att det beror på att noggrannheten är så pass låg att det skulle ge en himla massa fellarm. Min BLIS varnar för skuggor, solljus, snörök -- utöver riktiga bilar. Av alla säkerhetssystemen i driver safety är det BLIS jag tycker fungerar sämst.
Kul, rutbyte 2 veckor efter bilköpet. Stenskott och potthål är en dålig kombo...

Bild
Bra fotoljus i morse

Bild
http://i.imgur.com/JoUcaqK.jpg
Bild
http://i.imgur.com/uXRn1Ia.jpg
Bild
http://i.imgur.com/9nsC2AF.jpg

Upptäckte till min förvåning att det gick utmärkt att streama ljudinstruktionerna från google maps via blåtand nyss. Kanske självklart för erfarna Volvoägare men jag tycker det var strålande. Då behöver jag verkligen inte ångra att jag inte letade bil med orgnavi eller köpa en extern TomTom burk. Tumme upp för det.

Nån som har tips på bra bilhållare för iPhone5 till V60? Sugpropp eller fast montering spelar inte jätteroll. Den kommer inte användas särskilt mycket så det är främst hållare jag behöver, inte laddare o likn.
Några kommentarer i all vänskaplighet.
andreas_lofgren skrev:- Lane Departure Warning, om man behöver det ska man inte sitta bakom en bilratt överhuudtaget. Fullständigt trams.
Nu är ju alla bilförare inte lika bra som du och jag. Det kan väl hända att någon dåsar till vid ratten och då kan det vara bra. Hellre en säkerhetsdetalj för mycket än för lite.
andreas_lofgren skrev:- Att Keyless får fnatt när man tvättar bilen. Den låser upp och låser 5 gånger i minuten. Känns inte färdigutvecklat.
Det där tycker jag låter som något att be Volvo kolla upp. Känner flera personer som har Keyless som inte har det problemet. Förmodligen är det något glapp i din bil.
andreas_lofgren skrev:- Bältesvarnaren. Att den fortfarande piper innan man åker iväg eller när bilen står still är som att ha med Gestapo i bilen. Jag har inte bälte oftare på grund av den här skiten utan blir bara förbannad. TA BORT JUNKET!
Bältesvarnare är krav för att en bil idag skall få 5 stjärnor i Euro-NCAP. Att ta bort den innebär att man hamnar på 4 stjärnor och ingen köper en bil för över 250 000 som inte har 5 stjärnor i krocktestet. Så det är knappast Volvos fel. Om man använder bälte, vilket det är lag på, så piper det inte och alltså är det ett ickeproblem. Jag har heller aldrig stött på en bil där bältesvarnaren piper när man har backväxeln i (då det kan avra befogat att köra utan bälte).
andreas_lofgren skrev:- Aktiva farthållaren på motorväg. Lägsta avstånd är för långt vilket får till följd att när jag precis tänkt byta bil till vänster vid omkörning så slår bilen i bromsen.
Säkerhetstänk. Lägsta avståndet är antagligen lägsta lämpliga avstånd ur juridisk synpunkt vid aktuell hastighet.

---

I övrigt vill jag gratulera till ett gott bilköp. Får man fråga vilken färg du har? Tyckte den var väldigt snygg. Titaniumgrå?
andreas_lofgren skrev: Dessutom vore det kul att veta vilken färg det är.
Färgen heter väl 492 Savile grå metallic
andreas_lofgren skrev: Saker jag inte gillar

- Att Keyless får fnatt när man tvättar bilen. Den låser upp och låser 5 gånger i minuten. Känns inte färdigutvecklat.
Prova att lägga "nyckeln" inne i bilen när du tvättar.
Det är kortare, smalare och lägre pga rutans lutning. Så på den fronten är V70 överlägsen.

Innerutrymmena skiljer betydligt mindre dock, V60 är större invändigt än jag trodde. Det är väl i princip bara bredden i baksätet som är större i V70.
Går det att fälla baksätet så det blir helt plant? Det går i V70 om jag minns rätt men inte i V50, vilket är lite trist.
230fk går snålt

BTR-en reglerar ju bränsletrycket efter under[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Jo, en sak som är irriterande. Bilen är […]

Kupéfläkt "döda utblås"

Jag har en V60 D4 från 2017 där kupefl&[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy - såld

:-) Grattis! Vad blir det nu då? :-)