- fre 28 jun 2013, 15:32
#765503
Collision warning bryr sig inte bara om avståndet, och utan också om det minskar eller ökar. För mig fungerar det hyfsat bra så länge vägen inte svänger för mycket. Då kan det bli fellarm.
Jag förstår definitivt nyttan. I teorin ska din uppmärksamhet alltid vara 100%. I verkligheten kan ingen människa ha 100% uppmärksamhet på vägen framför hela tiden. Då är det väldigt bra med någonting som först varnar, och om det inte hjälper bromsar.
När det gäller BLIS så ska den inte varna akustiskt. Skulle tro att det beror på att noggrannheten är så pass låg att det skulle ge en himla massa fellarm. Min BLIS varnar för skuggor, solljus, snörök -- utöver riktiga bilar. Av alla säkerhetssystemen i driver safety är det BLIS jag tycker fungerar sämst.
Jag förstår definitivt nyttan. I teorin ska din uppmärksamhet alltid vara 100%. I verkligheten kan ingen människa ha 100% uppmärksamhet på vägen framför hela tiden. Då är det väldigt bra med någonting som först varnar, och om det inte hjälper bromsar.
När det gäller BLIS så ska den inte varna akustiskt. Skulle tro att det beror på att noggrannheten är så pass låg att det skulle ge en himla massa fellarm. Min BLIS varnar för skuggor, solljus, snörök -- utöver riktiga bilar. Av alla säkerhetssystemen i driver safety är det BLIS jag tycker fungerar sämst.