Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Okej. Då vet jag :)

Visst fungerar tracs att den känner av om framdäcken snurrar snabbare än bakdäcken. Om den känner den så släpper den gasen eller?
Det går att eftermontera TRACS, men är helt klart inte värt pengarna, googlar man så kan man även hitta en guide.. Jag har TRACS på min R, men ärligt sagt så märker man ingen större skillnad på vintern, samt att den fungerar bara i hastigheter uppemot 40km/h om jag inte minns fel.
BornZombie skrev:Det går att eftermontera TRACS, men är helt klart inte värt pengarna, googlar man så kan man även hitta en guide.. Jag har TRACS på min R, men ärligt sagt så märker man ingen större skillnad på vintern, samt att den fungerar bara i hastigheter uppemot 40km/h om jag inte minns fel.
I hastigheter upp till 40 km/h

Funktionen är sådär, på min förra bil funkade den och det gjorde den den skulle men ibland va det helt enkelt lättare att koppla ur den helt.
Får se nu i vinter hur den fungerar när man har AWD:)

Vet inte riktigt om den bromsar däcket som spinner eller fördelar kraften i växellådan. Någon som vet?
Att köra framhjusdrift är ju farligare än bakhjulsdrift. Jag har kört 740 med dåliga vinterdäck i många många år och jag har aldrig krockat eller verkligen pajjat bilen. Jag vet hur man lätt häver en sladd osv.

Men jag har aldrig kört framhjulsdrivet på mitt körkort. Hur är det med framhjulsdrivet vid halka om jag kör en kurva?
På bakhjulsdrivet så känner jag av att jag får en sån där Tokyo-Drift på gång och kan lätt ställa upp bilen om det behövs.
av *pettson*
:shock: :shock: :shock:
eh.. ja framhjulsdrivet är ju bland det säkraste som finns. Faktiskt säkrare än bakhjulsdrivet, annat har du fått om bakfoten. Du har vikten på drivhjulen.
Men kände du dej så mycket säkrare med 740n du bemästrade så lätt, ja då föreslår jag ett byte inför vintern.
Hade det varit så att framhjulsdrivna fungerade som glatta tvålkoppar i vinterväglag hade du förmodligen läst om det. Sen hade dom inte varit en hit på varenda folkracebana (framhjulsdrivet alltså)
Det går inte att förmedla hur en bil känns i en viss situation eftersom din och min inte är densamma, vi har inte exakt samma sits inte samma väglag och inte samma erfarenheter som utgör grunden för hur bilen känns. Så valet återstår. Ställ den som sommarbil eller gör som andra, känn på den inför vintern och lär dej den.
I övrigt är TRACS en förlängning av ABS systemet på bilen som ska leka diffspärr till viss mån.

Nån tokyo drift får du inte i kurvor med en 850 om du inte provocerar den. Men eftersom bakvagnen är aktiv och styr med i kurvan så får du betydligt svårare att få sladd. När det väl sker så är det helt odramatiskt. Du hämtar hem den genom att gasa eller styra eller bromsa, eller en kombination av allihopa. Precis som med alla andra bilar.
*pettson* skrev::shock: :shock: :shock:
eh.. ja framhjulsdrivet är ju bland det säkraste som finns. Faktiskt säkrare än bakhjulsdrivet, annat har du fått om bakfoten. Du har vikten på drivhjulen.
Men kände du dej så mycket säkrare med 740n du bemästrade så lätt, ja då föreslår jag ett byte inför vintern.
Hade det varit så att framhjulsdrivna fungerade som glatta tvålkoppar i vinterväglag hade du förmodligen läst om det. Sen hade dom inte varit en hit på varenda folkracebana (framhjulsdrivet alltså)
Det går inte att förmedla hur en bil känns i en viss situation eftersom din och min inte är densamma, vi har inte exakt samma sits inte samma väglag och inte samma erfarenheter som utgör grunden för hur bilen känns. Så valet återstår. Ställ den som sommarbil eller gör som andra, känn på den inför vintern och lär dej den.
I övrigt är TRACS en förlängning av ABS systemet på bilen som ska leka diffspärr till viss mån.

Nån tokyo drift får du inte i kurvor med en 850 om du inte provocerar den. Men eftersom bakvagnen är aktiv och styr med i kurvan så får du betydligt svårare att få sladd. När det väl sker så är det helt odramatiskt. Du hämtar hem den genom att gasa eller styra eller bromsa, eller en kombination av allihopa. Precis som med alla andra bilar.
Har du känt att TRACS har hjälpt dig någon gång eller har du klarat dig utan?

Framhjulsdrivana bilar är mycket billigare att producera än bakhjulsdrivna bilar. Det är därför dem byggs.
På framhjulsdrivna bilar så kommer hela motorn och drivlinan underifrån som ett paket på montörsbandet. Men på bakhjulsdrivna bilar så måste man montera mer. Därför byggs framhjulsdrivna bilar fler än bakhjulsdrivna bilar för det är billigare att producera.
När jag gick en kurs i produktionsteknik så fick jag lära mig lite grundläggande om hur man tillverkar allt billigt ock snabbt.
Allt som är kompakt är alltid billigast att göra för det är lättast att montera dit. Men då krävs det förmonterning också men det har man räknat ut att produktiviteten på förmontering än att bara montera allt i ett paket, är mycket högre.
Inga konstigheter med FWD. Vid normal körning märker man inte ens någon skillnad. Det är väl några saker som skiljer, t ex att om man hamnar i snömodd på sidan av vägen så ska man INTE bromsa, tvärtom mot RWD alltså.
Den skillnad som är är väl att FWD är lite tråkig när man är "på det humöret" :lol:
För normal körning kvittar det vilken ände bilen driver i, båda funkar lika bra om man kan köra. Och jag vill påstå att RWD är farligare än FWD - det är MYCKET lättare att bli omkörd av sin egen bakdel med RWD, och dom flesta "tror dom kan" rätta upp det, men i själva verket gör dom saken bara värre. Jag säger inte att du är en av dom, men dom flesta är så tyvärr.

Jag har aldrig kört fast med gamla 945an, men jag har dock kört fast med V70in en gång i vintras :lol: Men det var till stor del mitt eget fel - jag glömde totalt bort att den driver fram, och placerade bilen på sånt sätt att bakhjulen skulle ha mest fäste och ja... sen stod jag där och spann med framhjulen :roll:
Pinsamt nog är det min egen backe/uppfart till huset, som man åkt tusentals gånger och kan innan och utan, och kan säga att den blir HAL på vintern. Det är väääldigt många som kommer på besök osv som kör fast sig :P

Men som sagt, tänker man bara på vart den driver så är det inga konstigheter.
köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB160[…]

Ah titta! Här ligger ju en vänster-bak k[…]

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&a[…]

IMG_2057.jpeg Vad är det för liten sva[…]