Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av deska
har funderat över ett ljud från bilen ett tag och tänkte kolla om nån vet vad det kan vara. (eller kan gissa ialla fall) det är ett slags "klonkande" ljud underifån bilen som uppstår ibland när man stänger framdörrarna hårt. det låter lite som om en lös plåt vibrerar till. jag har en s60 2.5t kan tilläggas. har inte hört det i något annat sammanhang. vet nån vad det kan vara?? är det nått allvarligt? :roll:

Kan tillägga att mitt högra motorupphängningsfäste är slitet och skall bytas snart, kan det ha nått samband?
Användarvisningsbild
av CarMan
hör du ljudet både när du stänger dörren inne från & ute från?
kan du ha nån som hjälper dig att lysna o lokalisera var ljudet mer exakt kommer.

min första tanke var poppnitarna till fönster hissen, men då hör du det bara när du stänger inne från
Användarvisningsbild
av deska
CarMan skrev:hör du ljudet både när du stänger dörren inne från & ute från?
kan du ha nån som hjälper dig att lysna o lokalisera var ljudet mer exakt kommer.

min första tanke var poppnitarna till fönster hissen, men då hör du det bara när du stänger inne från
nej det är bara när man står utanför och slår igen dörren ganska hprt inte om man stänger den mjkt. det är ett slags slammrande ljud underifrån låter ungefär som lös plåt eller nåt. både när man stänger höge roch vänster framdörr. men mest höger. har precis besiktigat den och då var allt perfa. så hoppas inte det är nåt allvarligt :???:
Användarvisningsbild
av CarMan
har du en stor plast som täcker motorn underifrån? sitter denna fast ordentligt med alla skruvar
Användarvisningsbild
av deska
CarMan skrev:har du en stor plast som täcker motorn underifrån? sitter denna fast ordentligt med alla skruvar

ingen aning, har inte kollat :) brukar det finnas en plast där på s60? låter mer som om det slamrar i nån plåt i och för sig. du tror inte de tkan ha med motorupphängningsfästet att göra? finns det plåt som kan vara löst under bilen??
av Marbas
Jag har ingen aning om hur det ser ut på S60, men på min 745 så satt det en värmesköld runt avgasröret som hade en förmåga att lossna, och då skramlade och lät det som du beskriver.
Användarvisningsbild
av deska
ok tack. ska kolla lite under om ja kan se om nått sitter löst. antar att det bara är att skruva åt det i så fall.
Användarvisningsbild
av deska
Har varit ute i pausen till uppesittarkvällen med bingolotto :lol: å kollat lite under nu och jag som inte kan så mkt om bilar ser ju inget konstigt och inget verkar sitta löst heller. En sak jag kan tillägga är att det inte låter alltid när jag stänger dörren utan oftast när bilen har varit igång och har körts ett tag och man stänger dörren hårt. när den har stått under natten tex så låter det inte. Ljudet påminner lite om det slammrande/"kluckande" ljud som uppkommer då man stänger av bilen och som bilia sa var helt normalt för en turbo. det liksom puttrar till lite plåtigt när amn stänger av motorn. Blir inte klok på va det kan vara.

Btw, hoppas alla får en god jul imån :D
Användarvisningsbild
av CarMan
kolla poppniten på förar dörrens gavel. den som håller rutstyringen. den sitter i nederkant på dörrgaveln. du ser säkert inget fel på niten, men den kan vara för lös för att hålla i till 100%
Användarvisningsbild
av deska
CarMan skrev:kolla poppniten på förar dörrens gavel. den som håller rutstyringen. den sitter i nederkant på dörrgaveln. du ser säkert inget fel på niten, men den kan vara för lös för att hålla i till 100%
som du sa jag ser inget fel på den :) men det konstiga är att det inte alltid låter. ljudet uppkommer endast då jag har kört bilen ett tag å den är varm och jag stänger dörren. när den har stårr och är kall hörs oftast inget. har (tror jag) lokaliserat att det kommer underifrån precis bakom/bredvid däcket.

Åtminstone på tidigare årgå[…]

Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat lä[…]

Varför slå i en så svindyr olja[…]