Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grabb85
Hej går i tankarna på om jag ska fixa rti till min v70 d5 eller inte?

kanske lite onödig tråd igentligen men är lite nyfiken på vissa saker.

har kollat med JB bildemontering i jönköping dom sålde allt men behövde till rti förutom kablar och programvaran som måste installeras på volvo.

6400kr tog JB för det vilket jag tyckte va billigt med tanke på att så mycket ingick ändå.

ringde upp volvobil och efter mycket tjat och krångel fick jag fram ett pris på kablar 1500kr? kan detta vara vettigt?, han jag prata med verka dock inte så säker och inte så insatt heller utan han gick mest på det han klura fram ur datorn.

Fråga även om mjukvaran man behövde och den kosta 2400kr med jobb, låter mycket tycker jag men kan det va rätt?

Så nu till sista frågan, är det värt det? vad har ni för erfarenheter av Volvo´s RTI? är den mycket bättre/sämre än de bärbara som går att köpa för några tusenlappar, ska man lägga ner allt ihop och köpa sig en bärbar gps på siba eller liknande eller är det värt pengarna att eftermontera volvo´s?

Mina personliga åsikt/uppfattning är att det är ju helt klart en snyggare lösning med RTI än om man köper vanlig gps men samtidigt tycker jag priset är lite för högt igentligen men dum som man är och prylbög som man är så måste man ju erkänna att det skulle va skoj att lyckas montera den och få allt att fungera ändå.

Tacksam för svar, God Jul
Mvh Henke
Användarvisningsbild
av Loner
Du får en bättre produkt om du köper en fristående gps, men fast monterad är alltid en kul grej, ungefär som fast monterad telefon i bilen.

/L
av Bengt A
Jag har provat ett stort antal "proffs-GPSér" inom mitt jobb (ambulans), och kan jämföra dessa med den orginal RTI som sitter i min XC70.
RTI´n gör ett mycket bra jobb, den är bättre än många av de eftermonterade pga att datorn är tillräckligt snabb för att hänga med på "snabba" manövrar även inne i storstan. Vissa av proffs-modellerna hinner inte med att uppdatera kartsidan när man rör sig snabbt i stadsmiljö. Våra proffessionella Gpsér måste kunna ta emot en posionsangivelse från tex Sos-alarm via sms eller mobitex, det gör att grunkan blir dyrare och kräver mer av datorn. Prislappen är ofta ca 20.000 kr + moms. Trots detta bedömer jag Volvo RTI som mycket bra. Den stora skärmen underlättar mycket, en sån får du nästan aldrig med de lite enklare o billigare grejorna. Sen är det ju som sagt snyggt med orginalmontage och knappar i ratten osv. Volvo RTI är inget dåligt alternativ, trots lite mixter med installation.
Användarvisningsbild
av Cimmen
Bengt A skrev:Jag har provat ett stort antal "proffs-GPSér" inom mitt jobb (ambulans), och kan jämföra dessa med den orginal RTI som sitter i min XC70.
RTI´n gör ett mycket bra jobb, den är bättre än många av de eftermonterade pga att datorn är tillräckligt snabb för att hänga med på "snabba" manövrar även inne i storstan. Vissa av proffs-modellerna hinner inte med att uppdatera kartsidan när man rör sig snabbt i stadsmiljö. Våra proffessionella Gpsér måste kunna ta emot en posionsangivelse från tex Sos-alarm via sms eller mobitex, det gör att grunkan blir dyrare och kräver mer av datorn. Prislappen är ofta ca 20.000 kr + moms. Trots detta bedömer jag Volvo RTI som mycket bra. Den stora skärmen underlättar mycket, en sån får du nästan aldrig med de lite enklare o billigare grejorna. Sen är det ju som sagt snyggt med orginalmontage och knappar i ratten osv. Volvo RTI är inget dåligt alternativ, trots lite mixter med installation.
vilka knappar i ratten är det som används till RTI:n?
av Bengt A
Det sitter två "joystick-knappar" (med 4 positioner, upp o ner o åt sidorna) på rattens högra "baksida". dvs du manövrerar dem med hö pekfinger, de sitter inte där på en V70 som saknar RTI.
Användarvisningsbild
av CarMan
Volvos RTI är väll jämförbar funktionsmässigt med dom stora bärbara på marknaden.

Volvos är mycket lätnavigerad, genomtänkt.

jag tror inte det är nån extra funktion di fr på volvos mot de övriga (skule vara alla volvo verkstäders i sinna fall)

med handen på hjärtat så är det inte så specielt ofta jag andvänder min & då käns det ju onödigt att lägga för stora pengar på detta.

men en sak är säker, du får den isärklas snyggaste instalationen med volvos (det är ju en kul pryl att visa grannen, en bärbar imponear ju inte längre)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Om du får hela klabbet för 10.000 som du säger så kan du väl slå till som en kul grej då det är snyggt med integrerat.

Min personliga uppfattning är ju annars att 3 saker ska inte vara hårt integrerade i ett fordon. Telefon, Navi och Stereo för där kommer det nya saker varje år som man vill byta upp sig till medans bilen ju ska hålla i minst 10 år innan den skrotas.

De nya GPSer jag provat har inga problem att hinna uppdatera bilden vid snabba svängar, enda svagheten är väl i tunlar där det inte är någon signal.
av grabb85
tack för alla bra svar, måste erkänna att jag är ju helt klart mest sugen på den inbyggda fast det känns lite som att kasta pengarna i sjön då man aldrig får igen det när man en dag ska sälja bilen plus att det känns lite som carman skrev, man använder ju den inte så ofta heller så man får nog tänka igenom det igen om inte flera gånger hehe.

Sen är det ju lite så att har man börjat pilla med bilen och börjat byta och montera till saker så fastnar man lätt hehe, har ägt bilen i 6 månader och jag har redan monterat 12v uttag i bagaget, bytt baklampor till 06ans, monterat ipod adapter, satt på stänkskydd då fram och bak, satt i ett galler/nät på vänstra sidan av bagaget så man kan ha småsaker där som annars for runt på golvet bak.
av Frigge
Jag skulle satsa på en lös gps, användningsområdet blir ju lite större när man kan flytta mellan bilar eller vid försäljning. Jag har testat en hel del lösa enheter och har idag en Mio P350 handdator med Destinator 6 i. Den fungerar precis lika bra som Volvos förutom att skärmen i Volvos är större.
Användarvisningsbild
av CarMan
att montera en RTI är ju i alla fall till mer välinvesterade pengar än att byta baklysen enligt min åsikt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering