PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 142volvo
Har sedan jag köpte min 142:a haft problem med att bilen är för varm under körning. Varmluft strömmar ut från "fläktmynningen" nere vid högerbenet (endast på förarsidan ej passagerar) samt vid framrutan. Tempen är satt så att ignen värme är på men trots detta blir bilen ganska snabbt varm, framförallt nu på sommaren.
Är det normalt för 142:rna att värmen tar sig in från motorn på detta sätt eller kan det vara någon spärr eller liknande som ej fungerar?
av Rådlös
Det kanske inte är fullt normalt, men ett känt fel att reglaget kan krångla. Dels i själva värmekranen, den går att byta, och sedan kan spjällen som reglerar luftflödet och riktningen krångla. Kolla under instrumentbrädan, innanför mittkonsollen att alla vajrarna sitter fast och rör sig som dom skall.
av drizz29
Kärvande värmekran
har samma fel på min 144
jag skickar in handen vid pedalstället o stänger den manuellt
tillsvidare
av 142volvo
drizz29 skrev:Kärvande värmekran
har samma fel på min 144
jag skickar in handen vid pedalstället o stänger den manuellt
tillsvidare
Okej, testade igår att dra ner "spaken" och stänga av värmekranen och efter det kommer det ingen varmluft från fläkthålen!
Måste altså vara vajern som pajat, men frågan är hur. För slapp? Reagerade inte alls när jag vred på temp-reglaget.
Tack för tipset!

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]