Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pirrev70Rawd
Byte servopumpen nu i somras, efter att jag haft problen med servon!

Lät då(i somras) som den gick torr då & då när man vred på ratten,samt ett rätt karaktäristiskt ljud som uppkom efter att man kört ett par mil!!

Detta ljud var konstant i slutet även när man stod på tomgång,, annars dök d upp nar man varvade lite lätt!!! ett ljust rullande läte!!

lämnade in bilen hos cms här i göteborg,, vart rätt nervös, då jag var orolig att den inte skulle bli som för(är pedant när d gäller bilen)

dom ringde näst kommande dag, d vart servo pumpen som höll på att skära!!

5300:- gick kalaset på, men blev riktigt nöjd då d blev riktigt bra, kände & hörde inget efter bytet!!

Nu till mitt problem.

D här karaktäristiska rullande ljudet är tillbaka(inte lika illa som i somras men d är där, kollade även servo oljan & den var skummig ända upp till locket !!!

Den har inte börjat kännas torr än när man svänger, med d kommer väl snart oxå!!

vad är fel?,, servo pumpen är ju ny!!

Är d nåt annat d kan bero på?

/ tacksam för svar

//pirre

bilen är en v70r awd -99
av Frigge
Felet kan ligga i behållaren. I behållaren sitter en liten plastbit som sitter på anslutningen till returoljan och gör så att trycket från returoljan inte skummar i behållaren, denna plastbit kan lossna och då skummar oljan som kommer via returen och då suger pumpen luft.
Det räcker med att du tar bort locket o "tittar" in där returen kommer in ser du ngt i metall så har du hittat felet :wink:
av Pirrev70Rawd
Hade dåligt ljus, såg dock ett rör som stack in i behållaren , som mynnade ut under ytan så att säga, men om d var metall eller ej var svårt att se, skall kila ut & kolla i ordentligt ljus!!!!

, tack för ett snabbt svar!!1
av Frigge
Pirrev70Rawd skrev:Hade dåligt ljus, såg dock ett rör som stack in i behållaren , som mynnade ut under ytan så att säga, men om d var metall eller ej var svårt att se, skall kila ut & kolla i ordentligt ljus!!!!

, tack för ett snabbt svar!!1

Det låter som du har felet där, ska inte synas ngt i metall överhuvudtaget utan metallröret ska vara skymt av plastbiten som ska se till att det inte skummar.
av Pirrev70Rawd
Så där!!!

Var ute på cms(verkstan) & lätt dom kolla på bilen, som vanligt så vart symtomen borta(inga ljud eller grötig vid sväng).

Dom Tog bort locket till behållaren med tomgången på, svängde på ratten inget hände , då helt plötsligt efter ett antal ratt vridningar så spottade den ut servo olja(rätt mycket) hörde inte vad hans sa men d vart nåt om tryck eller luft.

Men får en ny på garantin, känns rätt bra faktiskt så här i juletider!!!

Men tycker iallafall att d känns skumt att d en skall hända när man ändå har bytt den en gång redan!!!

Hur är igentligen servopumparna på volvobilarna idag?
(brorsan hade problem med sin oxå, volvo s60 -01)

När jag kom till verkstan stod d en ny s80 med en kass servopump, bilen hade bara gått 300 mil

Får en att fundera??

//Pirre

God jul alla!!!

& tack för svar frigge!!
av Frigge
Pirrev70Rawd skrev:Så där!!!

Var ute på cms(verkstan) & lätt dom kolla på bilen, som vanligt så vart symtomen borta(inga ljud eller grötig vid sväng).

Dom Tog bort locket till behållaren med tomgången på, svängde på ratten inget hände , då helt plötsligt efter ett antal ratt vridningar så spottade den ut servo olja(rätt mycket) hörde inte vad hans sa men d vart nåt om tryck eller luft.

Men får en ny på garantin, känns rätt bra faktiskt så här i juletider!!!

Men tycker iallafall att d känns skumt att d en skall hända när man ändå har bytt den en gång redan!!!

Hur är igentligen servopumparna på volvobilarna idag?
(brorsan hade problem med sin oxå, volvo s60 -01)

När jag kom till verkstan stod d en ny s80 med en kass servopump, bilen hade bara gått 300 mil

Får en att fundera??

//Pirre

God jul alla!!!

& tack för svar frigge!!
Kollade dom verkligen så att det satt en avskärmning i behållaren ?
Fortfarande låter det som att problemet ligger där.
Det är inte vanligt att servopumpen går sönder.

God Jul själv
av Pirrev70Rawd
Nja,, dom kollade väl inte direkt ner i behållaren,,, men sak samma igentligen,,, nappade direkt, när dom sa att dom gör om jobbet med nya grejer,känns inte som att d var nåt att tjöta emot!!!

men förstår vad du menar, d skulle ju bli billigare & enklare att åtgårda d för dom på d sättet du förklarade, sen om d låg okunskap bakom eller nåt annat vet jag ej,, men va f*n, jag får nya grejer så jag är nöjd, sen hur dom åtgärdar d bryr jag mig inte om bara d blir åtgärdat!!!!

d är nog som du säger ang servopumparna, men d får ju en att tänka när man stöter på problemet med andra bilar så nära inpå (tidsmässigt) som jag fick problem med min, men d är nog slumpen ,sen dels d att man får upp ögonen för just d problemet !
av Frigge
Pirrev70Rawd skrev:Nja,, dom kollade väl inte direkt ner i behållaren,,, men sak samma igentligen,,, nappade direkt, när dom sa att dom gör om jobbet med nya grejer,känns inte som att d var nåt att tjöta emot!!!

men förstår vad du menar, d skulle ju bli billigare & enklare att åtgårda d för dom på d sättet du förklarade, sen om d låg okunskap bakom eller nåt annat vet jag ej,, men va f*n, jag får nya grejer så jag är nöjd, sen hur dom åtgärdar d bryr jag mig inte om bara d blir åtgärdat!!!!

d är nog som du säger ang servopumparna, men d får ju en att tänka när man stöter på problemet med andra bilar så nära inpå (tidsmässigt) som jag fick problem med min, men d är nog slumpen ,sen dels d att man får upp ögonen för just d problemet !

Du kommer ju få mer problem om dom missar ett eventuellt fel i behållaren. Pumpen får ju stryk av att suga luft, vilket den gör om inte skyddet finns i behållaren.
av Pirrev70Rawd
Så sant som d är sagt, d tänkte jag inte på!!!!

du har ingen bild eller nåt, så jag kan få se HUR d skall se ut?

Kanske var d som var problemet även förra gången?,,, men skumt att d funkade 4 månader problemfritt, om d nu var d även förra gången!!

för behållaren har d inte gjorts nåt åt!!
av Frigge
Pirrev70Rawd skrev:Så sant som d är sagt, d tänkte jag inte på!!!!

du har ingen bild eller nåt, så jag kan få se HUR d skall se ut?

Kanske var d som var problemet även förra gången?,,, men skumt att d funkade 4 månader problemfritt, om d nu var d även förra gången!!

för behållaren har d inte gjorts nåt åt!!
Har ju tyvärr ingen bild. Men du ska INTE se något av metall där returoljan kommer in i behållaren, metalldelen ska vara dold av en plastbit som sitter framför den. Brukar vara väldigt enkelt att se om plastbiten saknas.
Läsa upp SMS

Har ni lyckats få SMS upplästa av Googl[…]

Fullgas 1,8 flexifuel

Gjorde kompressions prov idag på min volvo v[…]

Det brukar ju kännas rätt tydligt nä[…]

Kan inte minnas att jag sett någon symbol f&[…]