- sön 17 dec 2006, 17:03
#75629
Hej. Som ny på forumet hoppas jag att jag inte nöter om något som redan tagits upp. Jag har ett par irriterande problem jag skulle vilja ha några tips om ...
Jag har en 244-GL 86:a med B230A. Jag har ett par frågor om problem jag stött på med min förgasare. Vid ett par tillfällen de senaste året har jag haft problem med en svart tunn smet som belägger sig på kolven i förgasaren. Detta resulterar i att motorn endast får ökad luft vid gaspådrag då kolven fastnar i nedersta läget (tämligen svårkörd!). Med en lätt rengörning är det borta men är tillbaks inom ca ett halvår. Är detta nått ni varit med om, nya tillsatser i bensinen eller vad kommer det ifrån? Jag har kört bilen 20'' mil utan problem och den närmar sig nu 44''. Membranet, munstycke, nål, luftfilter etc. är allt i gott skick och relativt nybytt. Jag kan tillägga att bilen rullar ca 3000 mil per år.
Jag har ytterligare ett problem. När bilen är fullvarm och man slår igen motorn ett par minuter är den nästan omöjlig att starta. Efter mycket nötande startar den. Väntar man 10 minuter är det inget problem. Jag misstänker magnetventilen ovanpå insuget vid förgasaren. Vilken skall dess funktion vara? Ständigt öppen vid stoppad motor eller? Kablaget är idag lite purket men jag vill gärna förstå funktionen innan jag börjar mäta upp något samt byta kablage.
Tack på förhand!
// Andreas
Jag har en 244-GL 86:a med B230A. Jag har ett par frågor om problem jag stött på med min förgasare. Vid ett par tillfällen de senaste året har jag haft problem med en svart tunn smet som belägger sig på kolven i förgasaren. Detta resulterar i att motorn endast får ökad luft vid gaspådrag då kolven fastnar i nedersta läget (tämligen svårkörd!). Med en lätt rengörning är det borta men är tillbaks inom ca ett halvår. Är detta nått ni varit med om, nya tillsatser i bensinen eller vad kommer det ifrån? Jag har kört bilen 20'' mil utan problem och den närmar sig nu 44''. Membranet, munstycke, nål, luftfilter etc. är allt i gott skick och relativt nybytt. Jag kan tillägga att bilen rullar ca 3000 mil per år.
Jag har ytterligare ett problem. När bilen är fullvarm och man slår igen motorn ett par minuter är den nästan omöjlig att starta. Efter mycket nötande startar den. Väntar man 10 minuter är det inget problem. Jag misstänker magnetventilen ovanpå insuget vid förgasaren. Vilken skall dess funktion vara? Ständigt öppen vid stoppad motor eller? Kablaget är idag lite purket men jag vill gärna förstå funktionen innan jag börjar mäta upp något samt byta kablage.
Tack på förhand!
// Andreas