Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Udenius
Hej. Som ny på forumet hoppas jag att jag inte nöter om något som redan tagits upp. Jag har ett par irriterande problem jag skulle vilja ha några tips om ...

Jag har en 244-GL 86:a med B230A. Jag har ett par frågor om problem jag stött på med min förgasare. Vid ett par tillfällen de senaste året har jag haft problem med en svart tunn smet som belägger sig på kolven i förgasaren. Detta resulterar i att motorn endast får ökad luft vid gaspådrag då kolven fastnar i nedersta läget (tämligen svårkörd!). Med en lätt rengörning är det borta men är tillbaks inom ca ett halvår. Är detta nått ni varit med om, nya tillsatser i bensinen eller vad kommer det ifrån? Jag har kört bilen 20'' mil utan problem och den närmar sig nu 44''. Membranet, munstycke, nål, luftfilter etc. är allt i gott skick och relativt nybytt. Jag kan tillägga att bilen rullar ca 3000 mil per år.

Jag har ytterligare ett problem. När bilen är fullvarm och man slår igen motorn ett par minuter är den nästan omöjlig att starta. Efter mycket nötande startar den. Väntar man 10 minuter är det inget problem. Jag misstänker magnetventilen ovanpå insuget vid förgasaren. Vilken skall dess funktion vara? Ständigt öppen vid stoppad motor eller? Kablaget är idag lite purket men jag vill gärna förstå funktionen innan jag börjar mäta upp något samt byta kablage.

Tack på förhand!

// Andreas
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det brukar bli lite svart i förgasaren, men jag har inte varit med om att det har orsakat några problem...

Magnetventilen stänger tomgångskanalen när du stänger av tändningen för att den inte ska glödtända. Men du ska ha en magnetventil till på anslutningen till slangen från luftfiltret, den är till för flottörhusventilationen så den kan påverka varmstarten.
En förgasarmotor vill ha lite gas vid varmstart.
av Arne
Kolla de två pulsairventilena, troligtvis läcker de in avgaser i luffilterburken vilket resulterar i att den blir svårstartad innan avgaserna har hunnit vädras ur luftfilterburken. Detta orsakar också mycket sotbildning på förgasartrotteln som i sin tur börjar kärva. Sen du ev. bytt ut pulsairventilen/ventilerna plocka ut trotteln och rengör den i ATF olja, det löser nämligen sotet fenomenalt bra. Testa pulsairventilerna genom att dra loss slangarna som sitter på dessa och starta motorn, då märker du om det ryker ur ventilerna. Du kan även känna med fingret i ventilen och är de sotiga så läcker de. Stäng av motorn då du gör det.
av Udenius
Tack för tipsen
Det blir till att kolla upp det i julhelgen, tänkte spendera ett par dagar i garaget så det passar fint. Det låter ju troligt med pulsairventilerna, det ser verkligen ut som sot, jag förvånas däremot lite att bilen gick igenom besiktningen om dessa nu strular.
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]