PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Beson
Funderar på att köpa en 164-74 men vill ha den gamla fronten och de smala stötfångarna. Har läst på 164-klubbens forum att det inte är nåt problem att byta fronten och främre stötfångaren till den äldre versionen. Men hur blir det i bak? Är det krångligare? Antar att 164 är identisk med 142/144 vad gäller bakre stötfångaren, infästning osv
av Amarace
Själva fronten i sig är samma, däremot skiljer grillen.
Bak är det helt annorlunda 74 jämfört med äldre, är ju som på en 240, så du måste dels göra om hela infästningen, men även göra om så du får en plåt som täcker under kofångaren, 74 har ju helt öppet där.
av Beson
Amarace skrev:Själva fronten i sig är samma, däremot skiljer grillen.
Bak är det helt annorlunda 74 jämfört med äldre, är ju som på en 240, så du måste dels göra om hela infästningen, men även göra om så du får en plåt som täcker under kofångaren, 74 har ju helt öppet där.
Tack! Jo precis, det är den gamla stora grillen jag vill ha, med den brutna stötfångaren. Tycker fronten på 73-74-75 ser bedrövlig ut...däremot är den väl helt ok baktill men det kommer nog se lite skumt ut med stora fläskiga kofångaren i bak...Allt hade varit enklare med en 73:a (vill ha nya instrumenteringen, horisontella baklysen och ventilationsrutan) men bilarna växer ju inte på träd lixom...Går väl oxå att byta baklysen och instrumentbräda på en äldre (vet en 70:a som kanske blir till salu) men det känns som mer jobb va?
av Volvosson
Visst, den äldre grillen + nedknäckt stötfångare är snyggast. Detta säger även jag som
själv har en 74. Men 74'an ska ju se ut som den gör. Bäst är att låta dom vara original.
Man vänjer sej faktiskt och känner sej ganska trygg bakom den stora stötfångaren :wink:

Mitt tips är: Kan du inte med stötfångaren - Köp en äldre bil. Ett gammalt knep är också
att flytta in stötfångaren närmare karossen, så du slipper uthänget. Har sett några sånna
74'or och det är helt klart snyggare. Man får då ta bort gummibuffertarna i stötfångarens
fästen. Gummibuffertarna/gummihylsorna är ca 8-10 cm långa. Dock får du då helt stum
infästning till stötfångaren. Sen apropå att byta stötfångare, 74'ans stötfångarinfästning
fram är som jag skrev HELT annorlunda utformade, så jag ställer mej frågande till om de
äldre triangelformade plattjärnsfästena 69-73 passar på en 74 helt utan modifiering :|
av Beson
Volvosson skrev:Visst, den äldre grillen + nedknäckt stötfångare är snyggast. Detta säger även jag som
själv har en 74. Men 74'an ska ju se ut som den gör. Bäst är att låta dom vara original.
Man vänjer sej faktiskt och känner sej ganska trygg bakom den stora stötfångaren :wink:

Mitt tips är: Kan du inte med stötfångaren - Köp en äldre bil. Ett gammalt knep är också
att flytta in stötfångaren närmare karossen, så du slipper uthänget. Har sett några sånna
74'or och det är helt klart snyggare. Man får då ta bort gummibuffertarna i stötfångarens
fästen. Gummibuffertarna/gummihylsorna är ca 8-10 cm långa. Dock får du då helt stum
infästning till stötfångaren. Sen apropå att byta stötfångare, 74'ans stötfångarinfästning
fram är som jag skrev HELT annorlunda utformade, så jag ställer mej frågande till om de
äldre triangelformade plattjärnsfästena 69-73 passar på en 74 helt utan modifiering :|
Ja jag håller väl i princip med dig om att bilarna ska hållas i originalskick...minsta och enklaste modifieringen blir ju om jag hittar en 73:a, lätt att återställa oxå! Men när jag gick igenom 164-klubbens bildregister på 74:or så hittade jag 3-4 bilar som var ändrade enl min plan, bla denna:
http://www.164list.se/118183.html
av Volvosson
Är inte så mycke för det ombyggda, men visst, håller med om att just den
bilen i din länk verkar va snyggt och seriöst ombyggd. Har också varit lite
nyfiken på hur ombyggnaden är gjord på denna bil.

De andra sakerna är som sagt inget större problem att fixa, den springande
punkten är om byggaren har kunnat bulta på de äldre triangelformade platt-
järnsfästena 69-73 (69-72) direkt i 74'an, eller om modifierade fästen har
använts, och isf hur dessa är konstruerade.
av Beson
Volvosson skrev:Är inte så mycke för det ombyggda, men visst, håller med om att just den
bilen i din länk verkar va snyggt och seriöst ombyggd. Har också varit lite
nyfiken på hur ombyggnaden är gjord på denna bil.

De andra sakerna är som sagt inget större problem att fixa, den springande
punkten är om byggaren har kunnat bulta på de äldre triangelformade platt-
järnsfästena 69-73 (69-72) direkt i 74'an, eller om modifierade fästen har
använts, och isf hur dessa är konstruerade.
Japp, det skulle vara intressant att få reda på...

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det ver[…]

Två veckor är ju ingen big deal.