SEpaket skrev:Reservdelspriserna i Sverige kontra utomlands har dessutom med skatt att göra. Det är nämligen som så att vi har högre moms, för det första. Det inverkar lite på reservdelspriserna, tro det eller ej. Sedan är det också enormt dyrt att anställa personal, vilket gör att priserna måste öka. Firmorna är ju så att säga inga välgörenhetsföretag.
Sedan kan jag hålla med om att det är dyrt. 1 800 kronor för EN ny framskärm till 850. Hittade två stycken i staterna som gick på 1 400, för båda. Enda problemet var att den firman inte körde med shipping utanför USA. Någon som vet en tysk eller brittisk firma med billigare framskärmar?
Förövrigt är biltema lite som att spela på roulette. Ibland är det kanonbra grejer, ibland är det rena skräpet. Dock är deras kundservice värdelös. Jag köpte en cykelhållare där som var uppenbart felkonstruerad och inte gick att montera. Eftersom jag tagit av plasten så vägrade man ta en reklamation och betedde sig allmänt otrevligt mot mig. Jag orkade inte bråka mer för 99 kronor och slängde skrotet istället. Antagligen är biltemas anställda vana vid att suga musten ur människor med klagomål för att slippa betala tillbaka i så många fall som möjligt. Dock har jag en skruvmejsel med bits som jag köpt där och den fungerar utmärkt.
Vi börjar med momsen. Ja den är högre, men inte dom mellan 50-80% som vi betalar mera.
Så var det löner, jajamensan, svenska löner är högre än på andra ställen. Men det är inte heller där vi hittar problemet. För att förstå det måste man veta inköpspriserna. Eftersom dom verkligen ger marginal, även på dom billigaste sakerna, ja då är inte heller inköpspriserna problemet på lågprissidan.
Problemet är som jag sagt innan. Det finns monopol på vissa fabrikat. Där bestämmer generalagenten vad något ska kosta. Pris är status i sverige och därmed ska de kosta mycket. Det gör naturligtvis inget heller att det rullar in ordentligt med kulor i generalagentens fickor. När utgångspriset är satt är det ett rekommenderat utpris som gäller, annars blir det plötsligt svårt med leveranserna. Vid det utpekade rekommenderade priset finns en viss marginal, det är marginalen som gäller mot verkstäder och ibland även någon glad privatkund. I det hela finns en viss marginal till butiken som naturligtvis inte dom vill gå miste om.
I England finns ingen som kan köpa sej till att bli generalagent och därmed finns inget grossistpris att trissa på för att pungslå folk med.
Vips blev det väldigt mycket billigare.
Sen om vi kikar på affärskulturen så inser vi att svenska egenföretagare skulle inte överleva 4 månader i England eftersom vi inte tänker lika.
Där börjar man hemifrån, har en skraltig bil om inte ekonomin tillåter mera. Man utökar när man omsätter mera. Man håller låg marginal.
Här får man en ide. När man öppnar firman måste man lägga den någonstans där hyran är på 20.000 plus, bara loosers har billig hyra i en oansenlig lokal.
För att ytterligare spä på behovet av feta marginaler måste man ha en firmabil, gärna flång ny översållad med reklam man betalt en reklambyrå ordentligt med pengar för. Till sist är man ju faktiskt egenföretagare, man har faktiskt rätt att ta betalt för sina slit timmar och då måste man ha 30.000 i månaden i ingångslön trots att det äter upp 99% av intäkterna.
Summerar man att man inte säljer så många delar, ja då måste dom bli rejält dyra, men priset är status ihop med image och dyr butik och då köper vi.
Så knyter vi handen i fickan och morrar över priset?
Ett tips. Köp av snubben som inte åker nyaste bilen och inte har den dyraste lokalen så blir inköpet billigare. Den andra MÅSTE ha betalt av dej för att upprätthålla sin stil.
För att man ska förstå marginalerna vid inköp så kan jag ge några små exempel, jag tänker inte peka ut några fabrikat eller några försäljare , för att inte sätta andra, eller mej själv i knipa.
Vi pratar nu om priset fraktat till europagrossist. Enhetsfrakt tillkommer (minst 1 pall med blandade saker) Vi pratar om delar till volvo. Priset är ett år gammalt. Fabrikaten tillverkas i europa. INTE i kina. Kina är billigare.
ABS givare komplett= 2 euro +moms.
Länkarm komplett av känt märke= 3,95 euro + moms
Spindelled komplett av känt märke= 2euro + moms
Hjullagerhubb av känt märke= 12euro + moms
Sen påstår man att det är snåla marginaler och att allt är dyrt..
ABS givare 599kr
Länkarm 1050kr
Spindelled 499kr
Hjullagerhubb 1499kr
Ja det är märkligt vad priset steg..