Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Nibbe
SA4AQS skrev:Att biltema säljer skit kan jag inte hålla med om, dom säljer faktiskt bra grejer billigt men man måste ju faktiskt ha en liten gnutta kunskap för att kunna sålla ut dom grejer som håller låg kvalitet eller se att det är rimligt för det man betalar.
Och jag som inte kan ett skit om något (förutom att jag är grym på att köra fort) går tyvärr på Volvo och betalar mina surt inarbetade pengar för att jag ska kunna vara säker på att få "rätt" kvalitet (använder jag något annat försvinner nybilsgarantier osv.) :cry:
av SEpaket
Reservdelspriserna i Sverige kontra utomlands har dessutom med skatt att göra. Det är nämligen som så att vi har högre moms, för det första. Det inverkar lite på reservdelspriserna, tro det eller ej. Sedan är det också enormt dyrt att anställa personal, vilket gör att priserna måste öka. Firmorna är ju så att säga inga välgörenhetsföretag.

Sedan kan jag hålla med om att det är dyrt. 1 800 kronor för EN ny framskärm till 850. Hittade två stycken i staterna som gick på 1 400, för båda. Enda problemet var att den firman inte körde med shipping utanför USA. Någon som vet en tysk eller brittisk firma med billigare framskärmar?

Förövrigt är biltema lite som att spela på roulette. Ibland är det kanonbra grejer, ibland är det rena skräpet. Dock är deras kundservice värdelös. Jag köpte en cykelhållare där som var uppenbart felkonstruerad och inte gick att montera. Eftersom jag tagit av plasten så vägrade man ta en reklamation och betedde sig allmänt otrevligt mot mig. Jag orkade inte bråka mer för 99 kronor och slängde skrotet istället. Antagligen är biltemas anställda vana vid att suga musten ur människor med klagomål för att slippa betala tillbaka i så många fall som möjligt. Dock har jag en skruvmejsel med bits som jag köpt där och den fungerar utmärkt.
av Andis
Hej någon som hittat Sachs nivomat dämpare bak till en Xc70 2004 för mindre än ca 10-12 tusen kronor som dom kostar här och även i utlandet har jag hittat liknade priser.

Min Pappas dämpare börjar ta slut tänkte om jag kunde överraska med bra priser på dom :-)

Med vänlig hälsning,
Andis
av blådåren
torbjorn_75 skrev:
blådåren skrev:.. snacka om att missa poängen ... :roll: .

vad "pettson" skrev var att dom fina originaldelarna i sina fina blå kartonger som man betalar dyrt för , rätt ofta (förvånansvärt ofta) kommer från samma tillverkare som säljer till andra kedjor också , men under "noname" eller under som i detta fallet "eqyeem" , och inte har ett dugg högre kvalitet !.

Alltför ofta har jag hittat "noname" med avslipade märkningar där originalstämpeln normalt sitter.

men alla "vet" att alla "pirat-delar" eller "eftermarknads-delar" kommer från nån obskyr krämare som inte bryr sej om skiten håller ett kvarter , för "original" de e fanimej fiina saker !!, speciellt om dom kommer i blå kartonger .. :roll:
Det är du som missar poängen...

Det är ingen som har påstått något annat än att Biltema säljer
"Volvo original" ibland. Problemet är all skit som de också säljer.
Det är det som händer "alltför ofta".

joo självklart är det så att biltema blandar in fina saker bland all skit !, annars hade dom ju inte överlevt som företag i 50 år , med ett hundratal butiker .
Såklart är det nästan som att spela bingo när man handlar där ??.
ett företag som helt seriöst och helhjärtat endast säljer skräp, och reservdelar som går sönder bara man tittar på dom borde ju rimligen inte klara av att överleva så länge... :roll:

Självklart finns det skit på biltema !, säger inget annat , men det finns också vettiga grejer !.
Kolla mekonomen !, där har jag fått "skit" fler gånger än på just biltema !.
Dessutom med kaxig attityd när man lämnar tillbaka "skiten" och påtalar om att det är bra om det är samma gänga på styrleden man just köpt som på bilen den ska monteras på...
Typ "har du beställt till rätt bil då" osv..

På biltema ,vid ev byten så är det inget snack!, bara ett rakt byte eller pengar .
av *pettson*
SEpaket skrev:Reservdelspriserna i Sverige kontra utomlands har dessutom med skatt att göra. Det är nämligen som så att vi har högre moms, för det första. Det inverkar lite på reservdelspriserna, tro det eller ej. Sedan är det också enormt dyrt att anställa personal, vilket gör att priserna måste öka. Firmorna är ju så att säga inga välgörenhetsföretag.

Sedan kan jag hålla med om att det är dyrt. 1 800 kronor för EN ny framskärm till 850. Hittade två stycken i staterna som gick på 1 400, för båda. Enda problemet var att den firman inte körde med shipping utanför USA. Någon som vet en tysk eller brittisk firma med billigare framskärmar?

Förövrigt är biltema lite som att spela på roulette. Ibland är det kanonbra grejer, ibland är det rena skräpet. Dock är deras kundservice värdelös. Jag köpte en cykelhållare där som var uppenbart felkonstruerad och inte gick att montera. Eftersom jag tagit av plasten så vägrade man ta en reklamation och betedde sig allmänt otrevligt mot mig. Jag orkade inte bråka mer för 99 kronor och slängde skrotet istället. Antagligen är biltemas anställda vana vid att suga musten ur människor med klagomål för att slippa betala tillbaka i så många fall som möjligt. Dock har jag en skruvmejsel med bits som jag köpt där och den fungerar utmärkt.
Vi börjar med momsen. Ja den är högre, men inte dom mellan 50-80% som vi betalar mera.
Så var det löner, jajamensan, svenska löner är högre än på andra ställen. Men det är inte heller där vi hittar problemet. För att förstå det måste man veta inköpspriserna. Eftersom dom verkligen ger marginal, även på dom billigaste sakerna, ja då är inte heller inköpspriserna problemet på lågprissidan.
Problemet är som jag sagt innan. Det finns monopol på vissa fabrikat. Där bestämmer generalagenten vad något ska kosta. Pris är status i sverige och därmed ska de kosta mycket. Det gör naturligtvis inget heller att det rullar in ordentligt med kulor i generalagentens fickor. När utgångspriset är satt är det ett rekommenderat utpris som gäller, annars blir det plötsligt svårt med leveranserna. Vid det utpekade rekommenderade priset finns en viss marginal, det är marginalen som gäller mot verkstäder och ibland även någon glad privatkund. I det hela finns en viss marginal till butiken som naturligtvis inte dom vill gå miste om.
I England finns ingen som kan köpa sej till att bli generalagent och därmed finns inget grossistpris att trissa på för att pungslå folk med.
Vips blev det väldigt mycket billigare.
Sen om vi kikar på affärskulturen så inser vi att svenska egenföretagare skulle inte överleva 4 månader i England eftersom vi inte tänker lika.
Där börjar man hemifrån, har en skraltig bil om inte ekonomin tillåter mera. Man utökar när man omsätter mera. Man håller låg marginal.
Här får man en ide. När man öppnar firman måste man lägga den någonstans där hyran är på 20.000 plus, bara loosers har billig hyra i en oansenlig lokal.
För att ytterligare spä på behovet av feta marginaler måste man ha en firmabil, gärna flång ny översållad med reklam man betalt en reklambyrå ordentligt med pengar för. Till sist är man ju faktiskt egenföretagare, man har faktiskt rätt att ta betalt för sina slit timmar och då måste man ha 30.000 i månaden i ingångslön trots att det äter upp 99% av intäkterna.
Summerar man att man inte säljer så många delar, ja då måste dom bli rejält dyra, men priset är status ihop med image och dyr butik och då köper vi.
Så knyter vi handen i fickan och morrar över priset?

Ett tips. Köp av snubben som inte åker nyaste bilen och inte har den dyraste lokalen så blir inköpet billigare. Den andra MÅSTE ha betalt av dej för att upprätthålla sin stil.
För att man ska förstå marginalerna vid inköp så kan jag ge några små exempel, jag tänker inte peka ut några fabrikat eller några försäljare , för att inte sätta andra, eller mej själv i knipa.
Vi pratar nu om priset fraktat till europagrossist. Enhetsfrakt tillkommer (minst 1 pall med blandade saker) Vi pratar om delar till volvo. Priset är ett år gammalt. Fabrikaten tillverkas i europa. INTE i kina. Kina är billigare.

ABS givare komplett= 2 euro +moms.
Länkarm komplett av känt märke= 3,95 euro + moms
Spindelled komplett av känt märke= 2euro + moms
Hjullagerhubb av känt märke= 12euro + moms

Sen påstår man att det är snåla marginaler och att allt är dyrt..
ABS givare 599kr
Länkarm 1050kr
Spindelled 499kr
Hjullagerhubb 1499kr
Ja det är märkligt vad priset steg..
Användarvisningsbild
av erikn
Och jag som inte kan ett skit om något (förutom att jag är grym på att köra fort) går tyvärr på Volvo och betalar mina surt inarbetade pengar för att jag ska kunna vara säker på att få "rätt" kvalitet (använder jag något annat försvinner nybilsgarantier osv.)
Hehe, min nybilsgaranti gick nog ut för länge sedan. Passerade nyss 66000 mil... Bl.a. p.g.a. ovanstående som jag har gamla bilar.

Bromsbelägg har jag förr haft dålig erfarenthet av så det köper jag ofta original. Men jag var till VAG och köpte till dotterns Polo i slutet av förra veckan för att byta under helgen. När man fått loss grejorna så har jag fått fel klossar. Bläh att de inte ens själva kan plocka fram rätt grejor.

Men jag upptäckte också då när jag plockade isär att skivorna var riktigt dassiga. De har jag köpt många på biltema, de är så billiga så de kan man byta oftare när de börjar bli lite rostiga. Så det blev en söndagstur på hojen till Biltema på Värmdö, Botkyrka (närmast) och Haninge hade inga hemma. Sedan till syrran och hälsa på på vägen hem.

Åkte till Autoherba på måndagen och köpte därifrån i stället, sedan lämnade jag tillbaka till VAG.
av SEpaket
Jag tackar för den grundläggande lektionen i företagsekonomi. Min examen i ekonomi på högre nivå och ett antal års erfarenhet av att driva egna företag är något begränsat.

Jag som bara ville påpeka att man missat att en del av problemet är skatterelaterat. Observera en del, inte hela problemet. Man må nämligen väga in helheten och den delen av bilden tyckte jag var viktig att förmedla. Att vi aldrig kan hamna på samma pris som exempelvis tyskarna om inte det blir billigare att anställa och momsen sänks. Däremot skulle det såklart gå att minska mellanskillnaden rejält.
av blådåren
Varför tar man bra betalt ?, jo för att man kan , och "konkurrensen" är obefintlig då alla vill tjäna mer pengar..

Ta en sak som att laga en tvättmaskin !, rasade en Electro Helios för några år sedan , den hade gått typ 2 tvättar/dag i 8 år så den hade slitit mycket .
Plödsligt dog motorn i den , tänkte att det är ingen mening att en försöka så jag köpte en ny med hemleverans !.
Killen som kom med den frågade om han skulle ta den gamla med sej , men erbjöd sej att göra en snabbkoll vad felet var och vad det ev skulle kosta .
Tog 15 min , sedan sa han det är kolen i motorn , dom byter man på 10 min men dom kostar 1200 :- , så det är det inte värt på en så här gammal maskin.

Lät dock maskinen stå kvar, och kollade med reservdelskillen på jobbet , (jobbar som montör på en ring-up butik där vi även lagar div elektronik) han kollade en sida vi brukar handla ifrån , nån hollänsk site, piratkol till min maskin kostade 75 spänn.., original kostade 125 :- ink frakten...
Handlade original och monterade , grannen fick maskinen efter nåt halvår, då jag inte använde den så mycket som tänkt, (garagekläder och grovtvätt) den gick i nästan 7 år till innan kortet i den brann..
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]