- lör 15 jun 2013, 09:17
#762273
Man kan ta precis hur mycket som helst för precis vadsomhelst. Anledningen till större delen av priset: För att man kan.
Vi svenskar är ganska unika, större delen av dom som inte är insatta är helt säkra på att priset är rakt av kopplat till kvalitet.
Är priset 3ggr högre så är kvaliten detsamma.
Lika säkra är man på att är det *orginal* så är det högsta kvalitet, inget annat. Därför måste orginal vara dyrt, är det billigt är det *pirat* som inte ens orginaldisken vill känna till, trots att det då är orginalsaker.
Säljer någon något annat billigt så är det som säljs stämplat som *kinaskit* innan någon ens överhuvudtaget tittat på detaljen.
Ingen vet något om kvalitet eller liknande, bara priset rakt av dömer ut.
Vi gör likadant med oljor. Vi vet ALLT om oljor, bara det är i en snygg dunk och heter nåt bekant. Vad du som konsument inte vet är hur spelet går till.
En verkstad jag jobbat på sålde bara för Mobil1, hur lät det då?
Såhär: *Vi har bästa märket och har jobbat hårt med vår branding. Förutom att vi har bästa oljan på marknaden så får också ni överlägset största andelen. Vårt pris in blev 29kr/liter inkl moms. Vårt pris till kund SKA VARA 200kr/liter, för du förbinder dej att ta vissa priser. (underförstått: annars råkar oljeleveranserna sina till dej). Största anledningen till att du ska sälja vår olja är att du får behålla den för marknaden gigantiska mellanskillnaden mellan in och ut.*
Man kan undra varför man tidigt kunde skicka folk till månen, idag skickar man teknik vartsomhelst. Men man kan fortfarande inte göra en spindelled som går 10.000 mil? Sanningen är att det kan man, utan vidare, men man VILL INTE. Gör man såna saker kan man inte fortsätta sälja dom i evighet.
Som jag tjatat om så många ggr. En talesman för VAG som förmodligen inte jobbar kvar blev pressad i tv (ett motorprogram, kan ha varit motorjournalen eller någon av dom serierna med om jag inte minns fel, joppe pilgren) över varför man envisas om att kalla saker för skräp och pirat när dom bär avslipningsmärken där orginalmarkeringarna suttit och orginalmärket var kvar i gummidetaljen som var inpressad.
Han sa: *Det svåraste med att tillhandahålla reservdelar är att göra delar som är så bra att kunden känner han fått något för pengarna, men så dåligt att han återkommer inom en inte allt för lång tid för att handla en ny. Det är service och delar vi lever på.*
Som sagt.. han jobbar nog inte kvar efter att ha sagt det så tydligt. Men visst är det så.
Sanningen är att delar är mycket dyrare här för att VI KONSUMENTER tycker det ska vara så. Även lagstiftare verkar tycka att det ska vara så då vi som ett av få länder låter *Generalagenter* köpa upp rättigheterna till att få sälja något på vår marknad. Eftersom KG knutsson äger alla rättigheter till allt som är bosch så spelar det ingen roll om du köper det på volvo, mekonomen, autoexperten osv. För KG tar sin del av kakan först. Smulorna får sen dom andra förhandla om bäst dom vill. Tar jag och kikar på en bosch lambdasond med ett visst typnummer så kan jag köpa den för 1/3 av butikspriset här, om jag köper den i England. Då är frakten inräknad. Autoexperten som jag jämfört med ger MASSOR mer i inköpspris plus moms, än jag ger med frakt och moms från England. Ta bort rättigheterna att köpa sej en plats som generalagent så ska ni se att eftermarknadspriset sjunker och då sjunker även orginal.
Idag är det tvärtom. Orginal har satt sina priser och eftersom eftermarknad inte är *skräp* så har priserna höjts för att bli lika höga som orginal. Vips kan bägge ligga och suga oss på blod.
DET ÄR DU SOM KONSUMENT som gör det här möjligt. Det händer för att DU låter det hända.