Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Har sett en fin bil men står pris på den med och utan moms. Vad gäller om jag köper den som privatperson?
Måste man "lösa bort" den som momsbil eller är det bara betala priset ink moms så är det som köpa vilken bil som hellst?
Antar företaget skriver så i annons bara för det ska vara intressant för företag köpa en sådan bil så de får dra av momsen ...
Användarvisningsbild
av joel80
Precis som jjt säger.. du köper den ink moms.. Det skrivs så just som du säger för att det är en bil som är intressant att köpa av företag som fr dra moms.. t.ex kan man köpa en sån bil som leasingbil och då få dra halva momsen som "vanlig" företagare...
Köper man bil till ett företag som inte är typ budfirma eller taxi får man annars inte dra moms på bilköp.
Användarvisningsbild
av Vojje
Den enda som "smittar" i detta fallet är privatköparen,eftersom bilen aldrig kan säljas exkl. moms någonsin igen.
Användarvisningsbild
av joel80
Exakt.. så för en privatperson är det skit samma om så en bil är "momssmittad" eller inte..
Användarvisningsbild
av Nexus
Då tackar jag för alla bra svar :-)-)
Trodde typ att den var "reggad" som momsbil och måste göras om, betala någon avgift eller så men nu vet jag bättre :D
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?