PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av rid54
Bromsservot i sig självt har ingen anslutning till bromshydrauliken, så om du inte måste lossa några bromsrör slipper du lufta. VEt dock inte om det är möjligt att få undan huvudcylindern tillräckligt utan att lossa anslutningarna. Prova, men ta inte i med bromsrören!
av rid54
Har aldrig testat på den bilen, men först måste huvudcylindern loss (som nämnts), sedan lossas (troligen!) servot inifrån bilen och då är det säkert lite tryckstänger e.d. från pedalen inblandat. Sannolikt ser du hur det ska gå till, men det är en jobbig arbetsställning och det är nog lite mattor/klädsel som ska ur vägen för operationen.
rid54 skrev:Bromsservot i sig självt har ingen anslutning till bromshydrauliken, så om du inte måste lossa några bromsrör slipper du lufta. VEt dock inte om det är möjligt att få undan huvudcylindern tillräckligt utan att lossa anslutningarna. Prova, men ta inte i med bromsrören!
Om nu inte bromsservot har anslutning till hydraulsystemet, hur kommer det sig att det bubblar och t.o.m skjuter upp bromsvätska i vätskebehållaren när jag bromsar? Ska det göra så?
av rid54
Alltså, bromsservort är "bara" en sorts mekanisk vakuumbaserad förstärkare av kraften från bromspedalen. Den är kopplad till huvudcylindern med en tryckstång. Att det skjuter lite vätska i behållaren när man bromsar är inte speciellt för servobromsar, utan det är ett fenomen som beror på att det är en liten förbindelse öppen mellan bromssystemet och behållaren, när huvudcylinderns kolv är i viloläge. När man bromsar, trycker kolven först tillbaka lite vätska i behållaren, innan förbindelsen stängs och all vätska trycks ut i bromsledningarna. "Normalt", skulle jag vilja påstå. Om det nu inte är fråga om några extrema fontäner...
Bytte ut bromsservot idag men en jag köpt från skroten och resultatet blev riktigt bra! Inget krångel med tomgång och bromsarna tar helt perfekt. Motorn blev piggare och starkare under körning tyckte jag också, en bra bieffekt av ingreppet. Tack för all hjälp!

Ja det var lite ofullständig information fr&a[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]