Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Det finns en hel del olika additiv i både bränslet och motoroljan som på olika sätt ska skydda mot och motverka problem. Till ventilsätena är i huvudsak bränslet bärare av additiven. Pga olika egenskaper hos etanol och bensin går ventilsätena oftast torrare på etanol och mindre mängd additiv blir kvar som skyddar. Anpassningar är gjorda på FT-motorerna men just ventiler/ventilsäten verkar ändå påverkas. Lite mer att läsa:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 18#p705218
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 30#p662225
av perhall
rid54 skrev:Jag läste en mycket intressant artikel om blyersättningar för äldre motorer. Det visade sig att beroende på materialet i ventil och säte, kan en sorts "mikrosvetsning" äga rum mellan ytorna under vissa driftsförhållanden. Det blir då tillslut materialvandring och ojämnheter och brända ventiler. Vissa tillsatser (bl.a "bly") motverkar detta och om man tänker använda motorn i just det belastningsfallet borde man fundera på någon blyersättning. Detta kanske är helt ointressant för moderna motorer, men det visar på ett intressant fenomen med ventilerna som man kanske inte självklart tänker på. Belastningsfallet där det fanns mest risker var, om jag minns rätt, 50 - 70% belastning och runt 4000 rpm. Tyvärr har jag inte länken kvar.
Det är en ganska ovanlig situation, 235 km/h och lätt nedförsbacke med en 2,5FT:)/PH
av perhall
I en bil som är så högt växlad som 2,5FT är det väl inte jätteofta man ligger kring 4 000 r/m med 50-70% belastning:)
av Eduard
Egentligen är det ju inte så märkligt att en ventiljustering krävs. Så har det alltid varit på mekaniska system så länge jag har amatörskruvat i motorer (50 år). Allt från vippor till shimsning. När de hydrauliska tryckarna kom försvann justeringsmomentet och vad jag förstått hade även Volvo det - Man gick tydligen tillbaka till mekaniskt system för att få precision av ventiltiderna.
Gropar i säten och ventiltallrikar (pitching) fanns även på den gamla goda tiden när bensinen var röd och problem med sjunkna ventiler med för långa skaft som följd-

Det intressanta är väl varför FT-mototn t o m MY09 inte kräver ventilkoll. Skulle den ha bättre material i säten eller ventiler? Låter otroligt!
Användarvisningsbild
av Camel
Eduard skrev:Egentligen är det ju inte så märkligt att en ventiljustering krävs.
Givetvis är det så. Men intervallet är tätare på FT än T.
Eduard skrev:Det intressanta är väl varför FT-mototn t o m MY09 inte kräver ventilkoll. Skulle den ha bättre material i säten eller ventiler? Låter otroligt!
Klart det behövs även på MY09. Precis som du skriver är det inte så märkligt att ventiljustering krävs. Men behovet av tätare intervall på FT upptäcktes när MY09 redan hunnit ut på vägarna. Eftersom ventiljusteringen ska göras som en del i ordinarie serviceprogram för att garantier ska gälla så valde Volvo sannolikt att inte ändra intervallet retroaktivt på MY09. Det är min tro i alla fall.
Användarvisningsbild
av Camel
perhall skrev:I en bil som är så högt växlad som 2,5FT är det väl inte jätteofta man ligger kring 4 000 r/m med 50-70% belastning:)
Nej, den enda belastningspunkten i närheten som jag hittar är på 5:an i ca 194 km/h @ 4000 rpm. Då är belastningen på motorn 72%. (erforderlig drivhjulseffekt i förhållande till tillgänglig drivhjulseffekt.) :wink:
Skulle man t.ex. råka glömma att växla upp och åka med 3:an i på motorvägen så blir hastigheten ca 106 km/h @ 4000 rpm. Men belastningen blir bara 19%. :D
Användarvisningsbild
av Camel
rid54 skrev:Jag läste en mycket intressant artikel om blyersättningar för äldre motorer. Det visade sig att beroende på materialet i ventil och säte, kan en sorts "mikrosvetsning" äga rum mellan ytorna under vissa driftsförhållanden. /.../ Belastningsfallet där det fanns mest risker var, om jag minns rätt, 50 - 70% belastning och runt 4000 rpm. Tyvärr har jag inte länken kvar.
Är det denna artikel du menar?
http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf
Allmänt vedertaget är att slitage på ventilsäten kan uppkomma vid höga temperaturer. Etanol bidrar till något lägre temperaturer men som jag skrivit i tidigare inlägg finns sannolikt andra orsaker till att etanol verkar mer negativt på ventilsäten än vad bensin gör.
av Tim
Har 8-10st taxi bilar med 2,5ft motorn MY09 här hemma som har gått ca 40 000mil allihopa enbart på etanol, utan ventiljusteringar. Aldrig haft någon problem med någon topp. Så någon skillnad i T11 motorn från MY10 är det , men vet inte riktigt vad!?
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Motorbyte Volvo 240

Utrymmet framtill är begränsat så […]

Bromsbelägg

Ok tack. Brukar bromsbeläggsats /set som s&au[…]

Det är kolvar och vevaxel som skiljer mellan […]

Fel centerhögtalare?