Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av SEpaket
Härom dagen var jag med om något obehagligt. Däckexplosion på 940n. i 90 km/h. Jag lyckades dock rädda mig kvar på vägen, stanna bilen och byta till reservhjul.

Nu är saken den att jag behöver ett nytt däck. Däcken som sitter på är nästan nya och har rullat max ett par hundra mil. Enligt den lokala däckverkstan kan jag byta det kassa däcket enbart och inte båda sidor samtidigt, vilket jag har för mig att det är lag på.

Så frågan då, räcker det med att byta det ena däcket eller måste jag slänga ett nästan nytt däck helt i onödan?
av SEpaket
Det andra däcket på samma axel har kanske rullat 200 mil, framdäcken är också i princip nya, men har kanske rullat en 500 mil. Varför det small vet jag inte, teorin är väl en spik eller liknande på vägen. Jag hade rätt lufttryck i däcken, i alla fall.
av rid54
Tror inte det finns någon lag om att byta båda. Dock ska däcken vara av "samma typ", dvs sommar, radial, dimension. Ett nytt likadant är väl en bra idé? Glädjande att det gick bra för dig; däckexplosioner är inte kul.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nje, någon lag för att byta båda däcken finns inte sålänge kraven rid54 listade upp följs. Därimot är det ju rekommenderat för att inte slita onödigt på bilen samt för att få max väghållning.

Men såvida du inte stått och börnat bort halva mönstret (nu vet jag inte om det var fram eller bak?), eller däcken har slitits ovanligt mycket, så skulle jag bara köpa ett nytt. Helst då ett likadant som sitter på.
av SEpaket
Likadant var bara att glömma, det lagerhålles inte på närmaste däckverkstaden och närmsta som lagerhåller däcket ligger 3 mil härifrån, ingen resa man vill göra på ett reservhjul från 1992. Men han på verkstaden letade fram ett däck med liknande mönster. Det blir naturligtvis sommardäck i samma dimension och hastighetsklass, bara ett annat märke.

Det är bakdäcket. Kan säga såhär, att på det hela däcket ser man fortfarande den där färgade randen som brukar sitta på nya däck. Så nytt är det.

Och nej, rid54, det är inget jag vill göra om. Fick en ganska härlig sladd att räta upp. Därefter var det bara att sänka farten och planera ett bra stopp snarast möjligt. Och undvika att lorta ned kostymen. Varför måste man alltid få bilproblem när man är klädd i dyra kläder? Aldrig någonsin när man är på väg till soptippen och har på sig lämplig klädsel.
av SEpaket
Om jag bara haft kvitto så visst. Men det var min bror som köpte det och han bor utomlands numera. Det var hans bil från början.
av SEpaket
Det kniviga är att jag inte vet var däcken är köpta. Med största sannolikhet 15 mil ifrån mig. Men jag får väl försöka ringa ned och fråga.
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]