PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

hej har en snabb fråga hur länge "håller" ett membran egentligen (på ett ungefär)? förstår att man åker tills man märker att det antagligen har gjort sitt, gör en inspektion och köper ett nytt de är ju inte dyrt precis. :wink: jag har kört med samma mebran i ett år nu rätt så precis och börjar få samma symptom som förut när det var trasigt, han blöddrar lite och verkar få för mycket luft nästan så han dränker sig lite ibland. som sagt det kostar ju inte mycket så kan det va dax att byta igen tro? :)
av rid54
Ett dåligt membran (alltså med ett hål i...) ger en kraftlös motor och hög bränsleförbrukning. Detta för att kolven inte lyfter som den ska utan blir i ett för lågt läge för den aktuella spjällöppningen. Dämpcylindern (som du hade kollat) är bland annat en ersättare för accelerationspumpen i fallförgasare. Den håller kvar kolven nere ett ögonblick när du gasar till och då sugs lite extra bensin in till motorn (pga starkt undertryck över munstycket). Utan olja får man ryckingar vid snabba gaspådrag, men i övrigt går motorn normalt (hyfsat normalt i alla fall). Det skadar inte att kolla membranet och returfjädern under locket, så det är en bra början. Kolla noga att membranet sitter som det ska i kanten runt locket också!
okej då har jag lärt mig nått idag med tack för den infon! :D ska kolla det imorgon eftersom det uppenbarligen bestämt sig för att regna hela dan idag. -.- tänkte även kolla så att kolven rör sig som den ska för har märkt när jag gasar till ordentligt så sjunker varvtalet väldigt lågt (alltså mellan 200-300 rpm ibland från det tomgångsvarvtal jag har normalt sett) motorn börjar då konstigt verkar som den inte går på alla 4 när den sjunker så där lågt och man hör knappt att motorn går. ger du lite gas så vips går den bra och vartalet ökar till det normala. :???:

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]