- tis 11 jun 2013, 22:42
#761456
Snitsigt att ni bägge pratar om startproblem ioförsej. Men ni lär inte ha samma symtom.
Låter det som startmotorn dör så är det ju en ledtråd förstås. Ledtråden är att strömmen räcker inte till. Sen är frågan VARFÖR räcker inte strömmen till?
Kärvar startmotorn i nosbussningen?
Är växellådan i startmotorn torr så den kärvar helt och hållet?
Är jorden dålig till motorn?
Är strömkabeln dålig till startmotorn?
Är batteriet kasst?
Det bör felsökas, naturligtvis i egen ordning.
Har man läckage i en spridare så blir inte hela motorn ostartbar, det är inte normalt med 5 samtidigt droppande spridare heller så att alla 5 cylindrarna skulle bli obrukbara. Har aldrig ens hört talas om det.
Det brukar möjligen drabba EN cylinder som då får kämpa för att komma igång efter dom andra. Med en rejäl otur kan man få en som fuktar lite och kan kallas nr 2 då. Men aldrig 5 som dessutom är totalt inkontinenta.
Om det är svårt att byta? Tja.. vet man inte hur man gör är allt totalt omöjligt.
Men frågar du mej så är det ett jobb på ca 1 timma för en normalhändig som använder en mekhandbok som stöd vid arbetet, och tar det lugnt. Man får inte glömma att det är bränslesystemet så det är A och O med renlighet och absolut täthet när man är klar. Det blir lätt en motorbrand annars.