Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Men om specialverktygen finns, det jag kallar specialverktyg brukar ioförsej dom flesta inte ha, verkstadshandböckerna finns i någon form från biltillverkarna samt att kassan är stadd och du är van som du säger, har stöd med din far. Dom vanliga handböckerna tar inte upp totalrenoveringar eller för den delen fabriksjusteringar som ibland är nödvändigt. Det går alltså inte att köpa en haynesbok för 200spänn och renovera en växellåda. Inte heller går det att ladda ned dom flesta handböcker eftersom dom är skrivna för proffs som just jobbar bara med växellådor. Få biltillverkare har det med i sina verkstadsböcker eller program. Men som sagt finns allt.
Ja då kan du köpa vadsomhelst. Då finns det ingenting vi kan rekommendera dej eftersom du har allt som krävs för att lösa alla problem. :-)-)

:!: För mej är specialverktyg tolkar av olika slag. Olika typer av satser med handnycklar med ett enda syfte, hylsor med ett enda syfte, tänger som bara har ett specialsyfte, du har press och svets, samt någon värmekälla att värma och krympa med. Ja det finns 1000 saker som är special som ingen brukar ha. Dom flesta brukar inte ens ha insex 7mm hemma.
Än färre brukar ha satser med tolkar till drevsatser eller till kamremsbyten på V6 or. Eller för all del, det mesta måste finnas i både tum och mm för att kunna skruva obehindrat.
av osla
vetten skrev:Tänkte inte på att Pontiac Bonneville från -88 är en framhjulsdriven bil med V6-motor, tänkte på äldre jänkejärn ?:-/ Lättare att förstå prisen nu, jag skulle inte köpa allafall.
Sen vad beträffande japanare så har jag bara erfarenhet av min RAV4 och dom erfarenheterna är hittills goda.
åfan, är det en sån modern jänk, då förstår jag allt. det är ju inte nå kul bil
Användarvisningsbild
av Perc
Japanare är definitivt inte "gjorda för att hålla 10000 mil". Nu har ju Japan (minst?) sex biltillverkare och alla är inte stöpta i samma form men det jag och de flesta andra tänker på är ju Toyota och det är ju det vi diskuterar här.

De modeller vi får hit till Europa är oftast av lite enklare snitt jämfört med vad dom säljer i hemlandet och t.ex. i USA. Små och klena motorer som sitter i ganska trista modeller. Detaljkvalitén är tunn, men håller. Driftsäkerheten är det inget fel på.

Jag ser dagligen japaner från 1988 och 1993, dom rullar på med nöjda gammelbilsägare precis som dom 240 och 740 som finns kvar. Mekaniken är skottsäker, rosten är det värre med. Till skillnad från 240 och 740 har japanerna däremot betydligt bättre bränsleförbrukning och är också genomgående mer moderna med framhjulsdrift och fyrventilsteknik för att nämna ett par saker.

Första generationen av t.ex. Mondeo och Vectra (m fl) har däremot försvunnit helt. Jag kommer inte heller ihåg senast jag såg en Kadett. Corollor från samma generation rullar på fortfarande.

Sen skrattade jag lite åt att nån beskrev en Pontiac från 1988 som "modern". :lol:

Att bilar i japan oftast inte blir äldre än tre år beror, såvitt jag vet, på första besiktningen och alla tillhörande avgifter som helt enkelt gör att det blir ekonomiskt vettigt att exportera bilen och köpa en ny istället. Det har inget att göra med att japanska bilar skulle vara dåligt byggda på nåt vis.

Och jag är ingen japansbilsfanatiker, tvärtom. Men rätt ska vara rätt. ;)
Användarvisningsbild
av vetten
Ja min japan gör sitt jobb utan att knorra varje dag hittills, den är för mej den mest praktiska bil jag någonsin haft, tar sej genom det mesta av dom snödrivor vi har på vintern och dom är inte små, den är dessutom rolig att köra men kanske lite högljudd ibland när man kommer över 120 men man får ju inte köra fortare här så det kan kvitta.
Jag brukar säga till mina kompisar att Toyota är Japans svar på vår Volvo, men nu snackar och jämför jag med min RAV4 från -95 och då gjorde väl inte ens Volvo 4x4 för oss vanliga svensson :mrgreen: ELLER?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
vetten skrev:men nu snackar och jämför jag med min RAV4 från -95 och då gjorde väl inte ens Volvo 4x4 för oss vanliga svensson :mrgreen: ELLER?
Njae, har för mig att 855AWD kom -96, så ett år senare. Sen kan vi ju såklart diskutera hurvida volvos AWD är bra eller inte ... :P
av Andis
1200 kr för en udda bil.

Gissar att du gillar att den är udda.

Är väll inget att krångla om, köp den byt filer olja. Slirar den fortfarande.

Plock ur ventil huset gör rent det sätt i testa igen.

Går den inte då får du väll beställa hem en låda från staterna eller kör till den inte går längre och lägg ner projektet.

Bara att ställa på den kommer kosta betydligt mer än du köper bilen för.

Samt bilar kostar pengar så tro inte att det blir billigt att äga den.
Räkna med 2 liter milen bli glad om den drar mindre. Men en del USA bilar från 80 talet med V6 drar 2 liter milen trots ingen effekt i motorn att tala om.

Tänk även på att utbudet på delar till en sån här bil är ytterst litet i Sverige och oftast med ofantliga påslag på delarna vilket gör att du får själv importera i stort sett allt du behöver till den. Om det ska gå att hålla någon drift ekonomi på det och inte spåra ur totalt kostnads mässigt. Speciellt på udda saker till den som olika sorters motorstyrningar strålkastare och liknade.

Lycka till bli kul att se om du köper den. Lägg upp en bild på den.

Med vänlig hälsning,
Andis
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]