Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Köpte en V70 T5 några dagar sedan för att ha som brukis.
Upptäckte idag att klimatanläggningen beter sig väldigt konstigt.

Fläkten går nästan på samma hastighet när man justerar hastigheten manuellt, trots max eller lägsta (före nollan).
Ställd på Auto, håller den en ganska låg hastighet, men när jag bromsar ner bilen till låg hastighet, eller att jag bromsar bilen till stillastående, ökar hastigheten till nästan max, sen när jag åker iväg igen, sänks fläkthastigheten.
När jag är i rullning, går fläkten på lågvarv oavsett inställd temperatur, samt att temperaturen ändras inte direkt.
Ställer jag den på 18c, blåser det skapligt kallt, ställer jag den på 24c, blåser det ljummet.

Ställer jag på det blåa, då går fläkten igång på max och blåser kyla, samma sak om jag ställer på det röda, då går fläkten på max och blåser värme.

Någon som har en aning om vad det kan handla om?
Tempgivare i kupéutrymmet?

Tack på förhand.
Senast redigerad av 2 Snelhest, redigerad totalt 0 gång.
av Blackburn
Min erfarenhet av såna små motorer är att kondensatorn brukar gå sönder. Då går motorn knappt oavsett hur du belastar den. Varför den går upp i fart när du bromsar kan jag inte förklara, men om jag får gissa så får den mer spänning på nåt sätt. Bara en gissning från min sida.
av Snelhest
En kille på ett annat forum hade samma problem, han löste det genom att byta till ny Kupéfläkt.
Jag har också bytt, men det är samma sak.

Ingen som har någon aning?
Användarvisningsbild
av apersson850
Låter som om det är nåt fel på styrenheten till fläktmotorn.
Den ska gå fortare när du saktar in, men skillnaden ska inte vara jättestor. Här låter det som om den överdriver. Den ska också gå på maxfart på temperaturinställningarna "blå" och "röd", under förutsättning att fläktens reglage står på max.

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]