Raggarbilarna fasas ut så småningom.. Dom håller inte i all evinnerlig tid. Det man kan göra utan att förbjuda en massa för folk som redan investerat är att just som förslaget säger, ändra förutsättningarna vid nyköp. Då får man så småningom en bilpark som i det hela släpper ut betydligt mindre och gör av med mindre fossila bränslen.
Att resonera på sättet "andra gör fel och är dumma så då vill inte jag bry mig och göra rätt" är lite dagisfasoner om du frågar mig. Att du sen vill ha en bil som drar betydligt mer än en motsvarande som tar 2sek längre upp till 100km/h är ditt val... jag tycker absolut inte man ska förbjuda det valet, men det ska kosta och du ska på så sätt subventionera de som väljer att köpa en bränslesnålare bil.
Jag hoppas det kommer fler val som liknad V60 D6 där man kan kombinera låg förbrukning med en kraftbil, så även sånna som du blir nöjd med ett "miljöval". ;)
Mwi skrev:
Eftersom du har drabbats av hysteri angående förbrukningsstaplar när det gäller körning på E4:an mellan Stockholm och Gävle, så kan du ju istället börja med excel-ark på tågens punktlighet mellan Stockholm och Gävle som terapi. Co2 är inte riktigt det stora problemet när det gäller utsläpp utan det är partiklar även med partikelfilter, fundera även på varför mark nära ozon ökar med dieselbilars popularitet.
Ja jag är lite drabbad av dom där staplarna...
Tåg är inte så kul, excel kan vara lite deprimerande det också.
Om jag förstått rätt så är ju Co2-utsläpp mer av ett globalt problem och problemet med partiklar och ökat marknära ozon mer lokalt och då speciellt i städer när dieselbilar ökar. Det marknära ozonet och ökade partiklar påverkar inte miljön (eller folks hälsa) på samma sätt utanför städer.
Nog gynnas dieselbilar lite väl mycket för vår stadsmiljö och det kommer nog komma en dag då vi inser det och plötsligt kommer det bli väldigt dyrt med dieselbilar igen.. typ när man ser ökade cancerfall som kan kopplas ihop med ökade dieselbilsanvändningen.
Edit: Hittade det här när jag letade lite mer info om partiklar i stadsmiljö.. (som jag kände att jag hade lite dålig koll på) och det känns som att alla "nyheter" vi får om hur illa det är kanske också, ungefär som rubriken i artikeln, är lite "säljtaktik".

Det verkar ju uppenbart blivit bättre senaste årtiondena vad gäller partiklar från våra fordon.. Sen kanske det koncentrerats på ett annat sätt i och med att det blivit med personbilar som släpper ut.