Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er. Jag har sökt så ögonen blöder i arkivet, men inte hittat någon info om detta.
Det gäller V70 2,4d 163 hk och D5 185 hk

En Volvomek sa åt mig att den 5-växlade lådan håller bättre än den 6-växlade som av någon anledning skulle vara mer benägen att "rasa".
Men då såg jag någonstans i ett inlägg här att den 6-växlade tål mycket högre vridmoment än den 5-växlade...
Blev då lite förvirrad... ?:-/

Jag söker just nu efter en fin manuell -06 till -08 V70 2,4d eller D5, och har tänkt uppgradera med en "vanlig" 220 hk 450nm effekthöjning från t.ex. Rica, BSR eller Autotech, Om det blir en 2,4d eller D5 kvittar, då sluteffekten ändå blir densamma. Men viktigt är att lådan håller.

Vilken av dessa lådor är den mest tåliga och pålitliga?
Någon som vet mer om detta?
Skulle vilja säga att ingen av Volvos manuella lådor till framhjulsdrivna bilar är känsliga för varken vrid eller hästar. De som dödar dom är enhjulsspinn å karateväxlingar....450 nm är ingenting :) jag kör själv 375 hk / 530 nm på min 6 växlade låda å jag är inte rädd ett dugg.
Var det inte just den sexväxlade manuella som hade problem? Eller kanske det bara var AWD-modellen?

Jag vill minnas att jag sett folk med problem både här och på svenska85x70klubben. Folk med rasade lådor som fått köpa fabriksnytt eftersom skrotarna varit renrakade på begagnade lådor.
Skulle säga att kopplingen är svagaste länken. Med Rica går det att få 253hk 548Nm i en 06-08 diesel 8)
Ja hade lätt kört på det om ja hade haft D5an kvar. Då hade nog kopplingen blivit bytt rätt snart kan ja tro Lådan hade ja inte oroat mig över.
Perra83 skrev:Skulle säga att kopplingen är svagaste länken. Med Rica går det att få 253hk 548Nm i en 06-08 diesel 8)
Ja hade lätt kört på det om ja hade haft D5an kvar. Då hade nog kopplingen blivit bytt rätt snart kan ja tro Lådan hade ja inte oroat mig över.
Jag har kört med ricas storts tune i min, men har lagt i steget lägre i min bil nu istället då jag tkr att bilen upplevs rappare. Original turbon klarar inte av att lämna den effekten heller som dom utlovar.
basberoende skrev:Den manuella 6 vxl lådan till AWD är svår att få tag på beg. Jag fick köpa ny när min rasade till min d5. Men orsaken till att den rasade var dålig oljemängd.
Det hör ju inte direkt till vanligheterna att det försvinner olja ur en växellåda. Särskilt inte en manuell låda i en bil som bara är några få år gammal.

Är det tro det som är problemet med denna låda då? Oljeläckage med ras som följd. Det måste ju finnas en orsak till att dom är svåra att få tag på beg.
Min kollega har en XC som är 3-4 år, å där rasade manuella växellådan i hennes bil pga oljebrist. Om jag minns rätt gick bytet på uppåt 30.000:- Ingen aning om 5-6 växlad men verkstaden fick tag på begagnad låda efter att man letat i duktigt många veckor.

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg